Становище на БТПП относно: Предложение по проекта за закон за МВР, 7 ноември 2005 г.

ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КОМИСИЯТА
ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И
ОБЩЕСТВЕН РЕД ПРИ 40-ТОТО
НАРОДНО СЪБРАНИЕ –
Г-Н СВИНАРОВ

ДО
МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ
РАБОТИ – Г-Н РУМЕН ПЕТКОВ

ОТНОСНО: ПРЕДЛОЖЕНИЕ ПО ПРОЕКТА ЗА ЗАКОН ЗА МВР

УВАЖАЕМИ Г-Н СВИНАРОВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н ПЕТКОВ,

Българската търговско-промишлена палата (БТПП) подкрепя предложението (п. изх. № 713/26.10.2005 год.) за отмяна на чл. чл. 74 и 75 от посочения по-горе законопроект, съгласувано от Национална асоциация на лицата и сдруженията, извършващи частна охранителна дейност, Национална асоциация на фирмите, охраняващи с технически средства, Националната асоциация на фирми за търговска сигурност и охрана, Национална браншова камара за охранителни детективи и Съюз на фирмите за охрана и сигурност:

Посочените текстове от законопроекта (чл.чл. 74 и 75) регламентират възможности за полицията да сключва договори за услуги, които са извън функциите й като орган на изпълнителната власт.

БТПП счита, че нормирането на подобни възможности е противоконституционно и нецелесъобразно:

  1. Министерският съвет и неговите органи имат определени конституционни задължения, регламентирани в чл.чл. 105-107 от Конституцията. Конституционните текстове не дават основания за разширяване на тези правомощия с включването на други дейности, които имат стопански характер и които са извън функциите на изпълнителната власт.
  2. Проблемът с престъпността, с който държавната власт, вкл. и органите на МВР следва да се справят е толкова сериозен, че би следвало да ангажира целия организационен и времеви потенциал на полицейските органи. Немислимо е да се предположи, че полицията би имала свободен капацитет, за да изпълнява и стопански дейности.
  3. Обстоятелството, че полицията извършва допълнителни стопански услуги на "заинтересувани лица" определено може да създаде конфликт на интереси между задълженията й като орган на държавна власт и тези като съконтрахент на "заинтересуваните лица".
  4. Аргументът, че извършването на стопански дейности от полицията ще има за последица допълнителни финансови приходи за МВР не оправдава регламентирането на подобни възможности, предвид изложеното по-горе в т.т. 1-3.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,

Като отчитаме изключително неблагоприятните последици за предприемачеството от мащабната престъпна дейност, както и значимостта на новия проектозакон за МВР да реши този проблем, се надяваме, че предложението ни за заличаване на чл.чл. 74 и 75 от проектозакона ще бъде възприето.

С уважение,
Божидар Божинов
председател на БТПП