Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
проект на г-н Валери Димитров и група депутати, гласуван на първо четене в Комисията по икономическа политика;
предложенията за промени са съгласувани от браншовите организации на среща, проведена на 09.12.2004 в БТПП;
текстовете, редактирани в срещата на 09.12.2004 год. са в болд
ЗАКОН ЗА БРАНШОВИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този закон урежда правното положение и дейността на браншовите организации.
Чл. 2. Този закон има за цел:
Предложение: Чл. 2 да придобие такава редакция:
„(1) Държавата подпомага и насърчава развитието на браншовите организации.
(2) Органите на местно самоуправление създават условия за сътрудничеството на браншовите организации и съответните им регионални структури при разработването и реализирането на местни програми, стратегии, планове и пр.”
Мотиви:
Предлаганият текст е необходим, тъй като в Закона за юридическите лица с нестопанска цел има подобна разпоредба (чл. 4), но нейният характер е диспозитивен.
Съгласно чл. 14, ал. 2 от Указа за прилагане на Закона за нормативните актове целите на закона се отразяват в придружаващите мотиви.
Законите трябва да включват само разпоредби, регламентиращи определено поведение на субектите, за които той се отнася. Целите на закона се отнасят към самия закон (респ.-неговото разработване и приемане), а не към субектите, за които законът се отнася. Целите нямат нормативен характер, т.е. те не съдържат канон за поведение на субектите, за които законът се отнася, поради което е и целесъобразно тези цели да не бъдат част от закона.
Поради това е излишна разпоредбата на чл. 2 в съдържанието от законопроекта, внесен от г-н В. Димитров и група депутати.
Чл. 3. (1) Браншовите организации са сдружения от лица, извършващи дейности по една или няколко позиции на Националната класификация на икономическите дейности, утвърдена по реда на Закона за статистиката. Позициите от Националната класификация на икономическите дейности, които се извършват от членовете на браншовата организация задължително се посочват в устава на на браншовата организация.
(2) Браншовите организации са сдружения в частна полза, които се учредяват, регистрират, управляват, преобразуват и прекратяват при условията на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, доколкото в този закон не е предвидено друго.
(3) Браншовите организации защитават интересите на своите членове.
Чл. 4. Наименованието на браншовите организации трябва да съдържа ясно означение, че те представляват обединение от лица, извършващи дейности по смисъла на чл. 3, ал. 1, както и да не въвежда в заблуждение и да не накърнява добрите нрави.
Предложение:
Чл. 3. да придобие такава редакция:
“В устава на браншовата организация изрично се вписва, че тя извършва дейност по този закон и се посочват общите за дейността на нейните членове позиции по Национална класификация на икономическите дейности, утвърдена по реда на Закона за статистиката.
Чл. 4. да се прередактира така:
„(1) Браншовата организация е сдружение от лица, извършващи предприемаческа дейност по позициите на НКИД, определени по реда на предходния чл. 3.”
(2) Браншовата организация е сдружение в частна, или в обществена полза и се учредява, регистрира, управлява, преобразува, пркратява и извършва дейност при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, доколкото в този закон не е предвидено друго.”
Мотиви:
Редакцията на чл. 4 от проекта е излишна – тя почти изцяло преповтаря регламента на чл. 7 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
Редакцията на чл. 3, ал. 2 от проекта е ограничаваща досежно вида на дейност на браншовите организации (в частна полза). Предлаганият текст дава на браншовата организация възможност за избор.
Глава втора
ЧЛЕНОВЕ НА БРАНШОВАТА ОРГАНИЗАЦИЯ
Чл. 5. Членуването в браншовата организация е доброволно.
Чл. 6. (1) Членове на браншова организация могат да бъдат както юридически, така и физически лица, извършващи стопанска дейност на територията на Република България.
Предложение:
Чл. 6, ал. 1 да се измени по следния начин: “Членове на браншовата организация могат да бъдат предприемачи - юридически и физически лица, чиято предприемаческа дейност включва позициите по Националната класификация на икономическите дейности, определени в устава на браншовата организация”
Мотиви:
Предлаганият текст регламентира същностния характер на браншовата организация и различията й от съсловната организации. В тази връзка по отношение на членовете на браншовата организация са поставени изискванията да са „предприемачи” (лица, които се занимават с предприятия – според бълг. тълковни речници) и да извършват „предприемаческа дейност”. За разлика от браншовата организация съсловната организации е група от лица, обединени по признака професия.
(2) В браншовата организация могат да членуват и лица, извън тези по ал. 1, които съдействат за постигане на целите й и за изпълнение на нейните задачи.
Чл. 7. В браншовите организации не могат да членуват политически партии, синдикални организации, както и организации, извършващи дейност, присъща на вероизповедание.
Глава трета
ДЕЙНОСТ
Чл. 8. (1) Браншовите организации:
(2) Браншовите организации могат и да:
Предложение:
Чл. 8 да придобие такава редакция:
„(1) Браншовата организация в кръга на икономическите дейности по чл. 3 от този закон подпомага и насърчава своите членове чрез:
(2) Браншовата организация съдейства на държавата и общините за развитие в национален и регионален мащаб на икономическите дейности по чл. 3, чрез:
(3) За извършване на дейност/и по предходната алинея е необходимо решение на общото събрание на браншовата организация, прието с квалифицирано мнозинство и вписване на дейността/те в устава й.
(4) Браншовата организация осигурява воденето на задължителен публичен регистър на своите членове, в който се вписват данните от търговския, данъчния и статистическия регистър, както и икономическите дейности по чл. 3 от този закон.
Мотиви:
Предлаганият текст разширява правомощията на браншовите организации, като ги разграничава в две основни групи, свързани със:
а) съдействие и подпомагане на членовете;
б) сътрудничество с държавните и общински органи.
За извършване на правомощията от втората група се предлага допълнителното изискване да е налице съгласие на членовете - условието е мотивирано от факта, че тези правомощия са свързани с действия и мерки на организацията, насочени към нейните членове.
Глава четвърта
ПРЕДСТАВИТЕЛНИ БРАНШОВИ ОРГАНИЗАЦИИ
Чл. 9. (1) Когато браншовата организация обединява само лица, извършващи икономически дейности при условията на лицензионен или регистрационен режим, тази организация може да бъде призната за представителна, ако докаже, че не по-малко от 33 на сто от упражняващите тези дейности са нейни членове.
(2) В случаите извън ал. 1 за представителни се признават браншови организации, които докажат, че за последните три финансови години общият размер на приходите им е поне 150 000 лв., от които не по-малко от 50 000 лв. Са от членски внос от лица, извършващи съответните икономически дейности. Годишните приходи се доказват с годишни финансови отчети.
(3) За представителни се признават и сдружения на браншови организации, когато отговарят на изискванията на ал. 1 или на ал. 2.
(4) Браншовите организации могат да се обединяват в сдружения по решения на общите събрания.
(5) Когато няколко браншови организации изпълняват критериите за представителност всички те се признават за представителни.
Предложение:
Текстът на чл. 9 да придобие такава редакция:
„(1) Дейностите по чл. 8, ал.2, т. 2, 3, 4 и 5 се извършват от представителни браншови организации за определена/и икономическа/и дейност/и по чл. 3 от този закон.
(2) Когато за дейността/ите по предходната алинея съществува една браншова организация, счита се че тя е представителна по отношение на тези дейности.
(3) За представително се приема обединението на браншови организации за общата/ите им дейността/ите по ал. 1, когато за целите на последната те се обединят по решения на общите им събрания, приети с квалифицирано мнозинство. Обединението може да се учреди като юридическа личност, или въз основа на договор и се счита за браншова организация за икономическите дейности по чл. 3 от този закон, вписани в устава.
(4) Извън случаите на ал. ал. 2 и 3 и за целите на ал. 1, за представителна браншова организация за определена/и икономическа/и дейност/и се приема тази, която отговаря на най-малко три от следните пет критерии:
(5) В случая на ал. 4, ако повече от една организации отговарят на поставените критерии те могат да се обединят по решения на общите си събрания, приети с квалифицирано мнозинство. Обединението може да се учреди като юридическа личност, или въз основа на договор и се счита за представително за целите по ал. 1.
Мотиви:
Предлаганият текст регламентира:
Според нас са нецелесъобразни критериите за представителност, предлагани в законопроекта на г-н Валери Димитров и група депутати – най-вече критерият за минимален размер на приходи и на членски внос. Изискването за минимални приходи е в абсолютно противоречие с характера на сдружението, какъвто вид е всяка браншова организация – основната нейна дейност е идеална и насочена най-вече към нейните членове. Тази типичност на всяка нестопанска организация е основна е важна, тъй като с това тя се различава от стопанските субекти. Изискването за минимален членски внос също противоречи на изложения принцип – от тази гледна точка регламентираната диспозитивна възможност в Закона за юридическите лица с нестопанска цел (да се събира, или да не се събира членски внос) е в абсолютен синхрон с характера на сдружението.
Смятаме, че предлаганите от нас критерии отразяват същността и целта на браншовите организации.
Чл. 10. (1) Представителните браншови организации се вписват в отделен регистър при Министерството на правосъдието.
(2) На вписване в регистъра подлежат следните обстоятелства:
(3) Министърът на правосъдието приема правилник за устройството и реда на работата и воденего на регистъра и утвърждава образци на представяните пред него документи.
(4) Регистърът е публичен, като всеки може да иска справка или извлечение от съдържанието му относно информацията, която подлежи на вписване.
(5) За вписване в регистъра, за даването на справки и извлечения се събира държавна такса. Размерът на държавната такса се определя с тарифа, одобрена от Министерски съвет.
Предложение:
Ал. 5 да се заличи.
Мотиви:
На първо място производството за установяване на представителност следва да бъде изключение (според направеното по-горе предложение), поради което няма да отнеме сериозен организационен и финансов ресурс на министерството.
На второ място, производството за установяване на представителност на националните работодателски организации е също безплатно.
Чл. 11. (1) Браншовата организация се смята за представителна от датата на вписване в регистъра по чл. 10, ал. 1.
(2) Регистрацията има срок на действие три години.
(3) Не по-късно от 45 дни преди изтичането на срока на регистрацията браншовата организация, която иска да бъде призната за представителна за нов тригодишен срок подава заявление в съответствие с чл. 13.
Чл. 12. (1) Представителната браншова организация представлява и защитава интересите на всички лица, извършващи икономически дейности, по отношение на които браншовата организация е призната за представителна.
(2) В допълнение към дейностите по чл. 8 представителната браншова организация:
(3) Когато за представителни са признати няколко браншови организации, дейността по т. 4 на предходната алинея се извършва съвместно.
Предложение:
Чл. 12 да се заличи.
Мотиви:
Текстът става излишен и противоречащ на предложената нова разпоредба на чл. 9.
Раздел II
Вписвания
Чл. 13. (1) Браншова организация, която иска да бъде призната за представителна, трябва да подаде заявление за вписване в регистъра по чл. 10.
(2) Към заявлението се прилагат:
Предложение:
Чл. 13, ал. 2 да се промени така:
(2) Към заявлението се прилагат:
Мотиви:
Предлаганият текст е в синхрон с новата разпоредба на чл. 9.
(3) Министърът или оправомощено от него лице вписва обстоятелствата по чл. 10, ал. 2 с мотивирано решение в едномесечен срок. Когато е необходимо да се представят допълнителни доказателства или да се отстранят недостатъци по представените документи, вписването се извършва след изтичане на предоставения срок за допълнение и изменения в подаденото заявление.
Предложение:
Изр. второ на ал. 3 да се промени така:”Когато не са представени всички документи по ал. 2, или е необходимо да се отстранят недостатъци по представените документи, заявителят се уведомява за това в срока по предходното изречение, а вписването се извършва до две седмици след изпълнение от страна на заявителя, респ.- след изтичането на определения на заявителя срок, ако той не е изпълнил дадените му указания”.
Мотиви:
Предлаганите изменения от една страна определят на министъра на правосъдието:
а) едномесечен срок да изиска необходимите допълнителни документи, или уточнения;
б) двуседмичен срок да извърши вписването след представяне на допълнителните документи, или отстраняване на нередностите от страна на заявителя, респ.-след изтичане на определения му от министъра срок, ако заявителят не е изпълнил дадените му указания.
(4) Вписването в регистъра се отказва, ако не са налице изискванията по чл. 9, ал. 1 или 2, или не са отстранени недостатъците по ал. 3, изр. второ. Ако вписване не бъде извършено в 30-дневен срок от заявяването му, съответно след изтичане на предоставения срок за отстраняване на недостатъците е налице мълчалив отказ.
Предложение:
Чл. 13 ал. 4 да се промени така: „Вписването в регистъра се отказва, ако не са налице изискванията на чл. 9, ал. ал. 2, 3, 4 или 5, респ.- ако не са отстранени недостатъците по чл. 13, ал. 3, изр. второ. Ако вписване не бъде извършено в 30-дневен срок от заявяването му, съответно в двуседмичния срок по предходната алинея е налице мълчалив отказ.
Мотиви:
Предлаганата редакция е необходима във връзка с новия текст на чл. 9, както и по повод изменението на чл. 13, ал. 3.
(5) На вписване подлежат и промените в обстоятелствата по чл. 10, ал. 2.
Чл. 14. (1) Вписването се заличава по искане на прокурора или служебно от министъра на правосъдието, когато представителната браншова организация:
Предложение:
В чл. 14, т. 2 изразът „ал. 1, или 2” да се замени с:”ал. ал. 2, 3, 4 или 5”.
Текстът на чл. 14 е в единствена алинея, затова номерацията „(1)” следва да се заличи.
Мотиви:
Предлаганата редакция е необходима във връзка с новия текст на чл. 9.
Чл. 15. Представителната браншова организация, която е заличена от регистъра по чл. 14, ал. 1 може да заяви повторно вписване не по-рано от изтичането на една година след отпадане на основанията за заличаването му. Това право може да бъде упражнено еднократно.
Предложение:
Изразът :”ал. 1” да се заличи.
Мотиви:
Текстът на чл. 14 е с единствена алинея.
Чл. 16. (1) Решенията на министъра на правосъдието за отказ от вписване на обстоятелствата по чл. 10, ал. 2 или за заличаване на вписването на представителна браншова организация, както и мълчаливият отказ за вписване подлежат на обжалване пред Върховния касационен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
(2) Ако отказът за вписване, съответно заличаването бъдат отменени, вписването се извършва служебно.
Глава пета
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ДЪРЖАВАТА И ОБЩИНИТЕ
Чл. 17. Държавата може да възлага държавни функции на представителна браншова организация при наличие на взето от общото събрание на браншовата организация решение за поемане на функциите и при условия и по реда, уредени в закон.
Чл. 18. Държавните и общинските органи са длъжни да привличат представители на представителните браншови организации, когато се разглеждат проекти и въпроси, свързани с формирането и осъществяването на политиката в икономическите дейности, за които браншовите организации са признати за представителни.
Чл. 19. Държавните и общинските органи при осъществяване на дейностите по чл. 18 могат да отправят покана за участие и до браншови организации, които не са признати за представителни.
Чл. 20. Представителните браншови организации могат да обжалват подзаконови нормативни актове на държавните органи, както и нормативните актове на общинските съвети, отнасящи се до икономическите дейности, по отношение на които браншовите организации са признати за представителни, пред Върховния административен съд по реда на Закона за Върховния административен съд.
Предложение:
Цялата глава пета да се заличи.
Мотиви:
Разпоредбите стават излишни, предвид предлаганите по-горе редакции на текстове от законопроекта.
Предложение:
Да се създаде раздел “Допълнителна разпоредба” с единствен § 1:
”По смисъла на този закон:
1. “предприемач” е:
а) юридическо или физическо лице, което извършва стопанска дейност като едноличен търговец, търговско дружество, кооперация;
б) физическо лице, което без да упражнява свободна професия извършва стопанска дейност, изискваща воденето й като предприятие - по търговски начин. 2. “предприемаческа дейност” е дейност, извършвана от лицата по т. 1.”
Мотиви:
Конкретизиране на легалните съдържания на двете понятия е необходимо по повод на използването им в предлаганата нова редакция на чл. 6, ал. 1.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Органите, които водят регистри на лицата, извършващи дейности при условията на лицензионен, или регистрационен режим са задължени да издават удостоверението по чл. 13, ал. 2, т. 3 в едномесечен срок от поискването им от съответната браншова организация. За издаването на удостоверението се събира държавна такса в радзмер не по-голям от разходите, необходими за неговото изготвяне.
Предложение:
Разпоредбата да се заличи.
Мотиви:
Първото изрчение преповтаря съдържанието на чл. 13, ал 3 от законопроекта. Второто изречение регламентира възможност, за която по-горе бе направено мотивирано предложение за заличаване.
Предложение:
Да се създадат нови разпоредби 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8, както следва:
“§ 1. Този закон се прилага за браншови организации, чиято дейност е регламентирана в специални закони, относно неуредените в тези закони положения.
§ 2. Заварените към датата на влизане в сила на този закон браншови организации привеждат своите устави към изискванията на този закон в едногодишен срок от влизането му в сила.
§ 3. В Закона за администрацията (обн., ДВ, бр. 130 от 1998 г.; Реш. № 2/1999 г. на Констит. съд, ДВ бр. 8 от 1999 г.; доп., ДВ бр. 67 от 1999 г.; изм., ДВ бр. 64 и 81 от 2000 г.) се правят следните допълнения:
§ 4. В Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. 28 от 6.04.2004 г., в сила от 1.10.2004 г., изм. и доп., бр. 53 от 22.06.2004 г., в сила от 1.10.2004 г.) се правят следните промени:
§ 5. В Закона за занаятите (обн., ДВ, бр. 42 от 27.04.2001 г., в сила от 28.05.2001 г., изм., бр. 112 от 29.12.2001 г., в сила от 29.12.2001 г., бр. 56 от 7.06.2002 г.) се правят следните изменения и допълнения:
§ 6. (1) В срок 6 месеца от обнародването на закона в "Държавен вестник" Министерският съвет, другите административни органи, както и органите на местното самоуправление предприемат действия съобразно своята компетентност за внасянето на промени във всички заварени подзаконови нормативни актове, чиито разпоредби противоречат на този закон и не са издадени в изпълнение на друг закон.
(2) След изтичане на срока по ал. 1 подзаконовите нормативни актове, които противоречат на изискванията на този закон и не са издадени в изпълнение на друг закон, могат да се оспорват пред Върховния административен съд и пред съответния окръжен съд от всяко заинтересовано лице.
§ 7. Законът влиза в сила в срок 6 месеца след обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на разпоредбата на § 5, ал. 1, която влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
§ 8. Разпоредбите на този закон се изменят, допълват и отменят единствено със специален закон за изменение и допълнение на този закон.”
Мотиви:
Визираните нови текстове са в съответствие с предложените промени в законопроекта.
В допълнените преходни и заключителни разпоредби не са предложени промени в Закона за ограничаване на административното регулиране и административен контрол върху стопанската дейност (във връзка с новия текст на чл. 8, ал. 2, т. 3), тъй като в този закон съществува изискване той да се изменя и допълва само със специален закон за изменението и допълнението му (разпоредба аналогична на горе предлаганата в § 8). Необходимо е разработването и приемането на Закон за изменение и допълнение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административен контрол върху стопанската дейност, който да следва принципите на този Закон за браншовите организации.
§ 2. Изпълнението на закона се възлага на Министерски съвет.
Предложение:
Номерацията на текста следва да е § 9.