|
|
На 7 юли 2008 г. Изпълнителния съвет на Българската търговско-промишлена палата се срещна с Меглена Плугчиева зам.министър-председател и министър по европейските фондове. В срещата участваха още Жени Динкова – началник отдел “Координация на проекти и програми” в Министерство на финансите, Ивет Жаблянова – директор “Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката и енергетиката, Мария Иванова и Евдокия Кръстева – съветници на вицепремиера Плугчиева.
Предмет на обсъждане на срещата бяха конкретни въпроси, свързани с усвояването на средствата по предприсъединителните фондове и оперативни програми на ЕС за България.
В хода на подготовката на срещата ръководството на БТПП проведе множество срещи с фирми, на които беше изразена загриженост от страна на предприемачите по забавените темпове на усвояване на средствата по европейските фондове. (до 2008 г. неусвоените средства надхвърлят 3 млрд. евро, което води до забавяне на развитието на българската икономика). В отговор на исканията на фирмите БТПП се ангажира да проведе срещи с представители на правителството за оказване на натиск и съдействие по дейностите, свързани с усвояването на средствата от ЕС.
В рамките на срещата от страна на БТПП бяха констатирани следните проблеми на база направено проучване сред фирми-членове на Палатата, Регионални търговско-промишлени палати/камари и членове на Съвета на браншовите организации при БТПП:
- забавена с 6 месеца оценка на над 300 проекта на фирми по Оперативна програма „Конкурентноспособност”
- с лаба координация между институциите, ангажирани с усвояването на средствата по европейските фондове.
- липса на информация при фирмите по отношение на предстоящи програми, както и по отношение на работата на Комитетите за наблюдение – има въведено изискване за конфиденциалност
- забава при оценка на подадени проекти (което обезмисля тяхното последващи изпълнение), забава при пускането на нови схеми, забава при изплащането на дължими суми на фирми-бенефициенти по програми, финансирани от предприсъединителните фондове.
- липса на паритет между представителите на държавата и представителите на бизнеса в Комитетите за наблюдение – срещу 6-ма представители на бизнеса държавата има 50 свои представители
- няма търсене на отговорност от държавни служители, допуснали забава при усвояването на европейските фондове.
- н атрупване на голям брой схеми по Оперативните програми, при условията на “de minimis”
- липса на прозрачност и информация, относно процеса на оценка на подадените проекти, което поражда съмнения в неговата обективност и безпристрастност
- сблъсък на корпоративни интереси при оценяването на подадените проекти
- с ложност на документите за кандидатстване и наличие на много неясноти в тях
По така формулираните проблеми БТПП направи следните конкретни предложения:
- Създаване на Оперативен съвет по жалби към заместник министър-председателя М. Плугчиева с участието на национално представителните бизнес организации, който да разглежда всички постъпили сигнали за нередности в процеса на усвояване на средствата по предприсъединителните фондове и Оперативните програми на ЕС за България.
- Да се ускори от Министерството на икономиката и енергетиката, в сътрудничество с национално представителните бизнес организации, разработването на проект на Критерии за избор на проекти по Приоритет 2.2.1 на ОП ”Конкурентноспособност” - създаването на мрежа от консултантски и информационни центрове”, при следните параметри:
- Бенефициенти по проекта да са неправителствени организации
- Вместо режим на минимална помощ de minimis да се прилагат режими, които не поставят ограничение за акумулиране на получената безвъзмездна помощ и не са ограничени до максимален размер или времева рамка – например режимите по Регламент на Съвета №70/2001 и Режим на Съвета 1628/2006
- Да се определи пропорцията 80:20 съотношение проект-фирма при поемане на разходите за извършване на услуги от центровете
- Бюджетът да бъде не по-малко от 40 млн. Евро
- Възможност за бенефициентите да кандидатстват в консорциум с други партньорски организации.
- Финализиране на преговорите с Европейския инвестиционен фонд от страна на Министерството на икономиката и енергетиката и стартиране на схеми за кандидатстване по Приоритет 3 до края на сепрември 2008 г., при следните параметри:
- Държавата следва да гарантира достъпа на микро, малките и средни предприятия до разнообразни финансови източници чрез насърчаване създаването на пазарно-ориентирана система от гаранционни фондове, фондове за рисков капитал и фондове за микрокредитиране;
- Предоставянето на финасовите ресурси да става с хоризонт 20 години, което изисква изричен ангажимент от страна на държавата за следване на единна политика в управлението на средствата по Приоритет 3 след 2013 година;
- Да бъдат привлечени национално представителните работодателски организации при обсъждането на бъдещите споразумения с Европейския инвестиционен фонд по Приоритет 3.
- съгласувано с Министерството на финансите да се изключи прилагането на режима на държавна помощ “de minimis” по отношение на неправителствените организации при участието им по проекти
- въвеждане изцяло на електронен обмен на данни в процедурите по кандидатстване и отчитане на усвояването на средства по европейските проекти.
- освобождаване на държавни служители, които виновно не са изпълнили служебните си задължения, свързани с усвояването на средставата по европейските фондове
- детайлно разписване в длъжностните характеристики на държавните служители, работещи по европейски проекти, на техните задължения, с цел последващо адекватно търсене на отговорност
- промяна на на формата на Комитетите за наблюдение – изравняване на броя на представителите на държавата и на бизнеса
- премахване на изискването за конфиденциалност на информацията спрямо представителите на бизнес организациите в Комитетите за наблюдение с цел осигуряване възможност за предварително съгласуване на позициите със своите членове
- използване на схеми за държавна помощ, които не поставят ограничение за акумулиране на получената безвъзмездна помощ и не са ограничени до максимален размер или времева рамка – например режимите по Регламент на Съвета №70/2001 и Регламент на Съвета 1628/2006
- опростяване на документите за кандидатстване.
Срещата премина делово, с добра воля от всички страни и разбиране, че съществуващите проблеми могат да бъдат преодолени в рамките на активен диалог между държавата и бизнес организациите.
Вицепремиерът Меглена Плугчиева се ангажира да съдейства за ускоряване на дейностите по усвояването на средства от европейските фондове, както и с контрол за стриктното спазване на сроковете по изпълнението на задълженията от страна на държавната администрация.
|
|