Първият в България семинар за франчайзинга се проведе в БТПП

За да се срещнем пак след десет години

Само две от всеки десет фирми, които стартират на пазара в САЩ, ще съществуват след десет години. Но ако предприятието е франчайзингово, шансовете то да се задържи на пазара се увеличават двойно. С тази показателна статистика председателят на Българската търговско – промишлена палата Цветан Симеонов откри семинар за франчайзинга, първи по рода си за страната.

Организатори на събитието са Българо-американският търговски и икономически съвет към БТПП (БАТИС), Посолството на САЩ и Американската търговска камара в България. Целта на семинара бе да се представят пред българска публика възможностите, които дава франчайзинговият бизнес модел, както и да се предоставят съвети на тези, които искат да започнат. Дискутираха се също така въпроси от правно и данъчно естество и бяха представени успешните франчайзингови практики в България.

Специален гост на събитието бе вицепредседателят на Международната франчайзингова асоциация Уилям Ле Санте. Във въвеждащото си изказване специалистът дефинира същността на франчайзинга: това е маркетингов метод, при който собственикът на продукт или услуга предоставя правото да се използва неговия продукт/услуга, в замяна на такса. За пръв път е приложен в САЩ през 1845 г., практикува се от Coca Cola още през 1895 г., като най-известните истории на успех датират от 1950те години, с примерите на McDonalds, KFC, Dunkin’ Donuts и други.

Франчайзингът е мрежа от независими бизнес отношения. В момента оборотът на франчайзинговите компании в САЩ надхвърля един трилион (хиляда милиарда) долара. Във франчайзингови компании са заети 18 милиона души, които формират 50% от продажбите на дребно в страната – поразителен резултат при положение, че франчайзинговите предприятия са не повече от 1/12 от общия брой на фирмите в Щатите.

На какво се дължи този успех? На първо място, на възможността да се следва доказала се бизнес методология. След това, франчайзингодателят работи усилено, за да налага марката си, при това осигурява обучение, поддръжка, предоставя оборудване, а често и финансиране под някаква форма. Също така, банката е по-склонна да одобри заем за фирма, която работи на франчайзинг. Може да се заеме място на пазара, без да се правят преки инвестиции или да се поемат разходи за инфраструктура. За успеха не е без значение и фактът, че операторите на франчайзинговите компании са собственици, а не управители. В сегашния сложен икономически период, франчайзингът може да се окаже печелившият метод за онези предприемачи, които искат да стартират или да разширят своя бизнес.

 

 

Back   HOME

8 октомври 2009 г.