![]() |
||||
Развитата инфраструктура като глобално конкурентно предимство на ЮИЕ |
||||
Големите инфраструктурни проекти са ценен път за излизане от кризата
Конференцията бе открита от председателя на БТПП Цветан Симеонов, който изтъкна, че БТПП отдавна работи за превръщането на Югоизточна Европа в добър кръстопът, в регион с добри условия за правене на бизнес. Два са акцентите в регионалното ни развитие, заяви г-н Симеонов: централната част на Югоизточна Европа вече е част на Европейския съюз. По тази причина България е заинтересувана да изнася стабилност към Западните Балкани и Черноморската икономическа зона – а това няма как да се случи без развита инфраструктура. Второ, много от интересите в инфраструктурното развитие на Балканите са разнопосочни. Това налага балансиран подход, като желанието на БТПП е да се отчитат всички интереси. Например, за България е много важно Черноморската зона да се отвори за развитие, да се подобри достъпа до българските морски пристанища, да се отвори пътя през Истанбул, който ще ни свърже с развиващите се азиатски пазари, посочи Цветан Симеонов. Но в същото време посоката „север - юг” остава приоритетна, развитието й също налага нови решения, включително улесняване преминаването на Стара планина, защо не и тунел под Шипка. Председателят на БТПП заключи, че дискутирането на инфраструктурни проблеми не е възможно без да се отчитат и въпросите за енергийната сигурност.
Сред успешните примери за организации, които се ориентират и работят за подобряване на трансграничното сътрудничество, министърът отбеляза дейността на Търговско – промишлените палати, където „компетентни хора развиват невероятна активност”. В радиус 500 км от София живеят 50 млн. души, които се превръщат в един изключително интересен пазар, изтъкна Росен Плевнелиев. Това е още един пример за огромния потенциал, който се съдържа в развитието на регионалното сътрудничество в Югоизточна Европа. Ръководителят на представителството на Европейската комисия в България Зинаида Златанова в изказването си се спря на въпроса за въздействието на икономическата криза върху страните от Югоизточна Европа. Най-отворените икономики, ориентирани към международната търговия, са се оказали и най-засегнати от кризата. Сериозните заплахи за устойчивостта в региона правят наложителни дълбоки структурни промени в управлението. На фона на дълбоката рецесия, Европейската комисия осигури на малките и средните предприятия в България финансиране по инициативата JEREMIE в размер на 200 млн. евро. Хелге Толксдорф, директор „Разширение на ЕС, Югоизточна Европа и Турция” в Министерството на икономиката и технологиите на Германия посочи, че след последната пета вълна на разширяване на Европейския съюз с България и Румъния, вече може да се направи оценка на постигнатото и балансът е внушителен: жизнените условия за милиони хора са се подобрили. Въпреки това, с БВП на човек от населението равен на близо 40% от средния за ЕС, от България все още има какво да се желае. В сегашната кризисна ситуация, която не може да не се отрази също и на българо – немските търговски отношения, за Германия са много важни следните три момента:
Според г-н Толксдорф, главната опасност за европейската икономика в момента е високата задлъжнялост на правителствата, която може да достигне до бюджетен дефицит от близо 7.5% през 2010 г., което многократно надхвърля заложените в Маастрихтския договор най-много 3% държавен дефицит. Наистина, България засега се дистанцира от тази негативна тенденция. Виждайки опасност в тази насока, Съветът на Европа взе решение да преустанови през 2011 г. централизираните мерки за подкрепа на икономиката. През 2010 г. следва да се очаква ръст на безработицата и слабо търсене в европейската икономика. Макроикономическите проблеми на Югоизточна Европа следва да се търсят главно по линия на високата задлъжнялост на домакинствата, ръстът на безработицата и засилената емиграция, която понякога обременява вътрешния трудов пазар, счита Хелге Толксдорф. Усилията на правителствата в региона следва да се насочат първо към създаване на свободно пазарно стопанство и второ към включване в единния европейски пазар. Кредитната криза вече е преодоляна, но не и кризата на доверието. Развитието на инфраструктура дава големи възможности като път за излизане от кризата. Конференцията продължи с изказвания в двата работни панела: Изграждането на модерна инфраструктура в Югоизточна Европа като важен фактор, заемащ място в глобалната конкуренция (Инфраструктурни стратегии и ключови дейности 2009-2013; Интернационализация на инфраструктурата, Хармонизация на транспортните мрежи, Интеграция на всички видове транспорт – железопътен, сухоземен, воден, въздушен; Транспорт и околна среда, Възможности за финансиране); и Регионално сътрудничество в Югоизточна Европа –Европейски перспективи. След края на официалната програма са предвидени двустранни бизнес срещи между присъстващите фирми.
|
||||
|
10 ноември 2009 г. |