БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА


МОТИВИ
към проекта на Закон за индустриалните зони

Една от основните препоръки в редовните доклади на Европейската Комисия за напредъка на България в процеса на присъединяване е необходимостта от продължаване на нарастването на инвестициите, за да се осигури по-нататъшен висок растеж.

Реална възможност за изпълнението на тази препоръка е изграждането на индустриални зони, с цел насърчаване на инвестициите и технологично модерни дейности. Положителният опит на другите страни-кандидатки за членство в Европейския съюз (Полша, Унгария, Чехия, Литва, Словения, Румъния) в създаването на такива зони е достатъчно добро доказателство.

Предлаганият законопроект е и в съответствие с Управленската програма на Правителството на Република България за създаване на благоприятен бизнес климат и стимулиране на български и чуждестранни инвестиции и балансирано развитие на дребния, средния и едрия бизнес.

Със създаването на индустриални зони се цели държавата да формулира ясни правила, стимулиращи фактори и условия за местните и чуждестранни инвеститори в страната, за: постигане на по-висок икономически растеж; повишаване на конкурентноспособността на индустриалните предприятия, за технологично обновяване на производството и продуктите; осигуряване на заетост; преструктурирането и повишаване на производителността на производствения сектор.

Предлаганият проект на Закон има за цел да определи правното положение, условията, формите и редът за подпомагане на инвеститорите чрез предоставяне на облекчения и стимули.

Инициативата за създаване на индустриални зони се предоставя на общинските съвети и областните управи, както и на министъра на икономиката. Това ще позволи да се използват най-пълноценно съществуващите природни и териториални възможности, представляващи интерес за инвеститорите, както и да се осигурят работни места за засегнатите от безработицата райони.

С предлагания законопроект се стимулира активността на местната власт за създаване на благоприятна икономическа среда чрез предоставяне на терени и участие заедно с държавата в създаването и управлението на индустриалната зона по определения ред в проектозакона, със съответните права и задължения.

Ясно се формулират условията за подпомагане на инвестиционните проекти - инвестиции в дълготрайни материални активи на стойност над 10 млн. евро. Подпомагат се инвестициите за изграждане на ново предприятие, покупка на предприятие, което не функционира или би прекъснало работа, ако не бъде купено, разширяване на съществуващо предприятие или започване на дейност, водеща до съществени промени на производствения процес в едно съществуващо предприятие

Регламентира се реда за подпомагане на инвеститорите, функциите и задачите на съответните институции, правата и задълженията на инвеститорите.

Председателят на Агенцията за чуждестранни инвестиции изисква задължително становище от Комисията за защита на конкуренцията. Произнасянето на Комисията за защита на конкуренцията е необходимо с оглед съобразяване на проектите със закона за държавните помощи.

Облекченията и стимулите по реда на закона могат да се изразяват в:

  1. преотстъпване на корпоративния данък за срок от 10 години, в размер на 50% от стойността на направените инвестиции;
  2. безвъзмездно учредяване на право на строеж и право на ползване върху недвижими имоти - частна държавна собственост и недвижими имоти - частна общинска собственост, без търг или конкурс, за срок от 20 години;
  3. безвъзмездно прехвърляне право на собственост върху недвижими имоти - частна държавна собственост и недвижими имоти - частна общинска собственост;
  4. разрешение за търсене или проучване на подземни богатства без търг или конкурс.

Следва да се отбележи, че са предвидени и санкции за неизпълнение на заявените инвестиционни проекти, които се изразяват в следното:

В случай на неизпълнение на изискванията по чл. 9 от закона, договорите за учредяване на безвъзмездно право на строеж, право на ползване, безвъзмездно прехвърляне право на собственост могат да бъдат развалени.

При развалянето на договорите случаите не се прилага разпоредбата на чл. 88, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите.

предоставеното право на строеж върху недвижими имот - частна държавна собственост и недвижим имот - частна общинска собственост се погасява в полза на собственика на земята по давност, ако не се упражни в продължение на 5 години.

Договорите, с които се предоставят права по чл. 14, ал. 1, т. 2 и т. 3 трябва да съдържат разпоредба, предвиждаща неустойка за неизпълнение на инвестиционния проект. Неустойката за неизпълнение е в размер на 10% от стойността на заявените, но неизвършени инвестиции.

Предвидено е и задължение за председателя на Агенцията за чуждестранни инвестиции за изпращане на уведомление до органите, сключили договорите по чл. 14, ал. 1, т. 2 и 3 за изпълнението на инвестиционния проект на всеки 6 месеца.

Допусната е възможността трудовият договор може да се отклонява от разпоредбите на Кодекса на труда с изключение на разпоредбите относно:

  1. минималната работна заплата, установена за страната;
  2. отговорността на работодателя за вреди, причинени от трудова злополука или професионално заболяване;
  3. правилата за хигиена и безопасност на труда;
  4. писмената форма на трудовия договор.

В съответствие с предвидените облекчения и стимули са предвидени и съответните изменения в Закона за държавната собственост, Закон за общинската собственост, Закон за корпоративното подоходно облагане, Закона за подземните богатства.

21 февруари 2003 г.

Back    HOME