|
БЪЛГАРСКА
ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА |
БЕЛЕЖКИ
НА ЧЛЕНОВЕ НА БТПП И БРАНШОВИ ОРГАНИЗАЦИИ
ПО БЮДЖЕТ 2004
Проектът за Бюджет 2004 не създава предпоставки за сериозен икономически растеж и повече инвестиции в реалния сектор. Той също както и предишните бюджети няма очертани приоритети, които държавата държи да насърчава и развива - например туризъм, хранително-вкусова промишленост, селско стопанство, високи технологии и др.
Проблеми в Бюджет 2004 г:
- НУЛЕВ БЮДЖЕТЕН ДЕФИЦИТ. Приемането на нулев бюджетен дефицит е уникално явление в Европа в момента. Няма държава както в ЕС, така и извън него с нулев бюджетен дефицит. От тази гледна точка може да се каже, че това ще бъде един крайно рестриктивен и стагниращ икономиката бюджет. Като пример за 2004 г. бюджетният дефицит по отделни държави е както следва: Франция -3.5%, Германия -3.9%, Хонг Конг -3.1%, Израел -4.8%, Ирландия -1.7% , Норвегия - 7.6%, Португалия -4.4%, Сингапур -3.4%, Япония -6.5%, Италия -2.6%, Холандия -2.4%, Нова Зеландия -2.2%, Кипър -4.9%,Дания и Канада -1.5%, Швейцария -2.3%, САЩ -6.0%, Великобритания -2.7%. Гърция влиза в ЕС с бюджетен дефицит -8.4% от БВП през 1981г.и поддържа нива от -8 и -10% до 1997г. Испания и Португалия влизат в ЕС през1986 съответно с -5.8% и -6.4% и продължават да имат висок дефицит до 1996-1997г.
- НАМАЛЯВАНЕТО НА КОРПОРАТИВНИЯ ДАНЪК с 3% е положителен сигнал за инвеститорите, но с повишаването на акцизите на горивата предоставените на бизнеса около 160 милиона лева се изземват обратно. Това ще повлияе върху и без това ниската конкурентноспособност на българската икономика. Всички останали държави договориха гратисен период 4-5 години за изравняване на акцизите с нивото на ЕС след присъединяването, за да могат да се изравняват и доходите. Само България убива собственото си производство увеличавайки рязко акцизите за 2-3 години, без това да може да се понесе от доходите на фирмети и населрението. Резултатът - повишаване на вътрешните цени и още по-голямо нарастване на вноса и външнотърговския дефицит.
- ДДС. Приходите в бюджета зависят изцяло от иконимческата активност на фирмите, които работят и плащат ДДС, акциз. Чрез провеждане на Конференция по данъците още на 19 юни 2003 г и по-късно на 20 октомври т.г. на заседание на Съвета на браншовите организации, БТПП е направила над 30 предложения свързани с промени в данъчното законодателство, които са свързани с повече приходи за бюджета и повече светла икономика. По-важните предложения са : Намаляване на прага за регистрация по ДДС на 5000 лв и Диференцирана ставка от 10 % по ДДС за стоките на млекопреработването и хляба. Само от диференцираната ставка по ДДС приходите в бюджета ще се увеличат с над 30 млн.лв.
- ЗАПЛАЩАНЕ НА БОЛНИЧНИТЕ. Първите три болнични трябва да са за сметка на НОИ. Работодателите не са съгласни този разход отново да бъде за тях.
- СТИМУЛИРАНЕ НА ЕКСПОРТА. Държавата се примирява и приема дефицит от 2.2 милиарда долара във външната търговия за нормален / с горепосочените мерки той ще бъде още повече/ и не показва, че има намерение да направи нещо за стимулиране на експорта.
- НЕПРОЗРАЧНИ ПРОЦЕДУРИ. Негативна е тенденцията около 1 милиард лева да се разпределят директно по усмотрение на МФ по някакви неясни и непрозрачни процедури /т.нар. възмездно финансиране ?/. Така се заобикаля закона за бюджета и се елиминира ролята на Парламента като законодателен и висш контролен орган над изпълнителната власт.
- ОБЩИНИ. Значително се намаляват субсидиите за общините. Това противоречи на практиката и директивите на ЕС, където регионите, а не централната власт е в центъра на икономическата и социалната политика. Особено драстично е намалението на средствата за София - със 100 милиона в сравнение с миналата година. Държавата дължи на общината само за транспорт 15 милиона лева.
|
26 ноември 2003 г. |