|
БЪЛГАРСКА
ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА |
О Б Р Ъ Щ Е Н И Е
към
ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИ СИЛИ
И УЧАСТНИЦИ В ИЗБОРИ-2005
ПОДПИСАЛИТЕ ТОВА ОБРЪЩЕНИЕ
ОРГАНИЗАЦИИ
Д Е К Л А Р И Р А Т:
- СЪПРИЧАСТНОСТ В УСИЛИЯТА ЗА БЪРЗО АДАПТИРАНЕ
НА СТРАНАТА НИ КЪМ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ИЗИСКВАНИЯ;
- СВОЯТА ПРИВЪРЗАНОСТ КЪМ ПРИНЦИПИТЕ НА
ЕВРОПЕЙСКИЯ СОЦИАЛЕН МОДЕЛ, СОЦИАЛНОТО
ПАРТНЬОРСТВО, СОЦИАЛНАТА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА И КЪМ
ЕВРОПЕЙСКИТЕ МОДЕЛИ НА ИНДУСТРИАЛНИ ОТНОШЕНИЯ.
България постигна забележителни успехи за
приобщаване към европейските структури.
Подписването на договора за присъединяване на
25 април 2005 г. и членството от
1 януари 2007 г. на страната ни в Европейския
съюз изискват следване на икономическите и
социални цели на Съюза чрез генериране на
устойчив икономически растеж, заетост и социално
сближаване.
ОСНОВНИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД
ОБЩЕСТВЕНО-ПОЛИТИЧЕСКОТО И
СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ НА СТРАНАТА са
свързани с:
- признаване и гарантиране на гражданските,
социалните и икономическите права на гражданите;
- установяване на стриктен и справедлив правов,
финансов и социален ред, осигуряващ
равнопоставеността на всички пред закона и
равните възможности за личен просперитет;
- ограничаване на корупцията, гарантиране на
прозрачност в управлението и борбата с масовата
престъпност;
- поддържане на висок икономически растеж чрез
динамична, конкуретноспособна и
високотехнологична икономика, основана на
знанието;
- повишаване качеството и потенциала на човешкия
капитал с цел достигане на равнища на заетост,
доходи и социална интеграция, осигуряващи високо
качество на труд и живот.
НИЕ ПРЕДЛАГАМЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ И НА
УЧАСТНИЦИТЕ В ИЗБОРИ – 2005, КОИТО НАМИРАТ
ДОСТАТЪЧНО СБЛИЖАВАНЕ И СЪВПАДАНЕ НА
ПРЕДИЗБОРНИТЕ СИ ПЛАТФОРМИ С ПОЗИЦИИТЕ В ТАЗИ
ДЕКЛАРАЦИЯ:
- ПРИЕМАНЕ НА ПРИНЦИПИТЕ НА ТОЗИ ДОКУМЕНТ и
- ПОЕМАНЕ НА ПОЛИТИЧЕСКА ОТГОВОРНОСТ ЗА
ПОСТИГАНЕТО на:
І. Стабилност на позициите на България в
международната дейност.
- Поддържане на националните интереси при
отчитане на противоречията между глобалната и
регионална либерализация на международната
търговия, респ. - при спазване на задълженията
на България към Световната търговска
организация и Европейския съюз, ЕФТА, ЦЕФТА и по
двустранните договори.
- Постоянно информиране на социалните
партньори за развитието на Световната търговска
организация и тяхното привличане при
разработването на позиции, свързани с
многостранните преговори в рамките на тази
организация, оползотворяване на възможностите,
които предоставя на страната ни членството в
тази организация и за изпълнение на
ангажиментите на България към нея.
- Оптимално използване на инструментите,
които се предоставят на България по силата на
членството в Европейския съюз в търсене на
позициите на страната ни в разделението на труда
в рамките на Европейския съюз.
- Предотвратяване на възможности за
прилагане на предпазната клауза при
присъединяване на страната ни към Европейския
съюз.
- Използване на политически ресурси в
рамките на Европейския съюз за противопоставяне
срещу въвеждане на такива общи европейски
политики, вкл. и данъчна хармонизация в рамките
на Европейския съюз, които лишават икономиката
на страната от конкурентни предимства.
II. Повишаване ефективността на
администрацията.
- Преструктуриране на администрацията за
намаляване на бюджетните и фирмени разходи, чрез:
- облекчаване прилагането на регулативните
режими;
- приемане на Закон за браншовите организации,
регламентиращ ролята на браншовите организации
в икономическия живот, вкл. и възможностите за
прехвърляне на регулативни режими на браншовите
организации, за участие на последните при оценка
и класиране на офертите в процедурата за
обществени поръчки;
- освобождаване на държавните институции от
информационни, консултантски и др. под. услуги;
- незабавно въвеждане в специалните закони на
принципа на „мълчаливото съгласие”.
- Създаване до началото на 2007 година на
единни централизирани информационни системи
(съдебен, имотен и др. регистри, кадастър и пр.),
вкл. с цел освобождаване на физическите и
юридически лица от задължението да доказват пред
администрацията данни от тези системи.
- Ефективно въвеждане на електронното
правителство.
- Подобряване работата на съдебните органи:
- предоставяне на фирмения регистър на орган,
изграден от национални представителни
работодателски организации;
- ускоряване на съдебната процедура чрез
регламентиране на отговорност: за
несвоевременно произнасяне на решения и мотиви
на присъди; за насрочване на делата от едно
заседание в друго за период по-голям от един
месец; за загубване на дела в съдебните
деловодства и др. под.;
- чувствително подобряване и контрол върху
квалификацията на лицата, изготвящи съдебни
експертизи;
- бърза реформа в съдебното изпълнение и
въвеждане на частно изпълнение;
- насърчаване прилагането на алтернативни
способи за решаване на спорове, както и
сключването на извънсъдебни споразумения.
- Служебно извършване от страна на
администрацията на данъчна, статистическа и пр.
регистрация, въз основа на фирмената
регистрация.
- Бързо интегриране на данъчната,
митническа, банкова и статистическа
информационни системи.
- Единна информационна система на
създадените органи за противопоставяне срещу
нелоялната конкуренция, вкл. и срещу паралелния
внос и вноса по занижени цени (Комисия за защита
на конкуренцията, Агенция „Митници", Патентно
ведомство, Комисия за защита на потребителя, МВР)
и съгласуване на действията на тези органи.
- Усъвършенстване правилата за работа на
Комисията за защита на конкуренцията с ясно
регламентирани възможности за самосезирането й.
- Ефективен контрол и регулиране на
естествените монополи (държавни и частни).
- Спиране самоцелното увеличаване броя на
административните служители; създаването на
нови административни структури да се обвързва с
преструктуриране на съществуващите.
III. Подобряване на конкуретноспособността на
икономиката
- Приемане на Национална програма за
действие по Лисабонската стратегия на
Европейския съюз, с конкретни цели, срокове и
финансиране, като се включат при разработването
й социалните партньори, а в обсъждането й –
цялото гражданско общество; поддържане на
годишен растеж по-висок от средния за
новоприетите държави в Европейския съюз, което
да се постига чрез подобряване на бизнес-средата,
повишаване на производителността на труда,
качествен скок в технологичното развитие и
иновациите, стимулиране на малките и средни
предприятия, насърчаване на инвестициите и
износа.
- Стимулиране на вътрешноотрасловото
производствено коопериране на българските
предприемачи с партньори от Европейския съюз.
- Създаването на специализиран фонд за
кредитиране и/или гарантиране кредитите на
предприятията-износители.
- Непрекъснато нарастване обема на
чуждестранните инвестиции.
- Развитие на дълговия пазар и на схемите
дълг срещу собственост.
- Въвеждане на възможност за изплащане на
някои от задълженията към бюджета с непарични
платежни средства.
- Ускоряване на процедурите по въвеждане на
антидъмпингови мита в рамките на ангажиментите
ни за либерализация на външната търговия.
- Засилване на нетарифните мерки спрямо
внасяните стоки с акцент върху тяхното качество
и съответствието им със санитарно-хигиенните и
ветеринарните изисквания.
- Въвеждане на аналогични системи на новите
членки на ЕС при възлагането на обществени
поръчки, предоставящи по-широк достъп на
българските производители.
- Усъвършенстване на законодателството за
публично предлагане на ценни книжа с оглед
развитие на капиталовия пазар, чрез:
- стимулиране на емитентите, а не на посредниците;
- създаване на условия за равиване на нови
области на капиталовите пазари и др.
- Усъвършенстване на законодателството по
несъстоятелността и неговото прилагане.
- Приемане на Закон за рисковото
инвестиране.
- Приемане на стратегия за развитие и
преструктуриране на производството в
субсидирани в страната подотрасли и
производства.
- Преразглеждане на част от нормите за
допустими емисии, на стандартите за качество на
околната среда, дължимите такси, глоби и санкции
за опазването й и привеждането им в съответствие
с европейските нива, или с преобладаващите
равнища за страните от Европейския съюз.
- Нормирано решаване на проблема със
замърсяванията и екологичните щети, нанесени от
предприятия преди тяхната приватизация;
нерешаването на този въпрос практически
прехвърля от държавата към приватизираните
фирми един огромен задбалансов пасив, който
спъва тяхното бъдещо развитие.
- Насочване на средствата от санкции и такси
на Предприятието за управление на дейности за
опазване на околната среда към проекти
едновременно обслужващи обществения и
индустриалния сектор.
- Проучване на възможността за договаряне
на дългосрочен револвинг заем при
преференциални условия от Световната банка (или
от други източници) за инвестиране в програми,
свързани с опазването на околната среда.
- Повишаване на степента и прозрачността
при усвояване на средствата от
предприсъединителните и структурните фондове и
от кохезионния фонд и въвеждане на трипартизъм в
планирането, усвояването и мониторинга на
средствата от тези фондове.
- Насочване на европейски фондове за
финансиране, подпомагащи малките и средни
предприятия в сфери, съгласувани със социалните
партньори.
- Създаване на гаранционен фонд за малките и
средни предприятия.
- Развитие на основната инфраструктура,
чрез стимулиране и привличане на частни
инвестиции, прилагане на публично-частно
финансиране, максимална прозрачност при
възлагане на инфраструктурни обекти.
- Намаляване прага на инвестициите за
ползване на държавна помощ за изграждане на
производствена инфраструктура.
- Ограничаване прилагането на рестрикции по
отношение на инвестиционното кредитиране –
наложените общи рестрикции по кредитната
активност на банките намаляват
конкуретноспособността и оскъпява финансовия
ресурс.
- Институционализиране и финансиране на
национална реклама на типични български
продукти.
- Стимулиране на инвестициите в
иновации, вкл. и в иновационни системи.
- Разработване на мерки за преодоляване на
междуфирмената задлъжнялост, надхвърляща 32 млрд.
лв. и с продължаващо нарастване.
- Стимулиране на експортно ориентираното
българско производство и на промяна в
структурата на износа – съответно на
тенденциите в международните пазари, при
спазване на международните ангажименти във
връзка с членството в Световната търговска
организация и Европейския съюз.
- Създаване на условия за балансирано
развитие на регионите в страната по примера на
европейските териториални региони; определяне
на приоритетни направления за развитие на
регионите.
- Подкрепа за създаването на клъстери чрез
определяне на целеви бюджетни средства за
развитие на инфраструктурата, опазване на
околната среда, образованието и квалификацията.
- Разработване и приемане на политика за
наблюдение и управление на миграционните
процеси, чрез създаване на условия нестимулиращи
емиграцията на високо образовани млади
специалисти, както и за привличане на емигранти
като източник на финансови ресурси,
организационни умения и “ноу-хау”.
- Провеждане на строг контрол за спазване на
нормативните изисквания от стопанските субекти
(данъчни, митнически, финансови и пр.) с цел
ограничаване на сивия сектор.
IV. Оптимизиране на данъчния и осигурителен
режими - основни лостове за насърчаване на
стопанската дейност, чрез:
- поддържане на нисък бюджетен дефицит (около 1-1,5%
от брутния вътрешен продукт) и на относителна
ниска инфлация, съгласно Маастрихските критерии
за членство в Икономическия и паричен съюз;
- въвеждане на програмен подход при планирането
на републиканския бюджет и осъществяване на
реална финансова децентрализация на местното
самоуправление;
- намаляване на преките данъци и задържане на
акцизите на минималните равнища на Европейския
съюз; намаляване на тези акцизи на горива, които
са доближени до средните акцизни стойности в
Европейския съюз;
- приемане на законови механизми за управление и
контрол на фискалния резерв,държавния дълг и
бюджетния излишък;
- равностоен диалог в данъчния процес с
възможност за арбитраж и споразумение;
- развитие на данъчното и осигурително законодателство
в насока облекчаване на добросъвестните
стопански субекти и строго третиране на
стопанските субекти нарушаващи данъчния и
осигурителен режим;
- аргументираност и обоснованост при определяне
на размера на държавните и общински такси;
- регламентиране на право за бързо
възстановяване или прихващане на недължимо
платени данъчни задължения;
- данъчно стимулиране за стандартизация и
сертификацията на българските фирми (системи за
управление на качеството и на околната среда) и
достигане на европейските изисквания за
безопасни и здравословни условия на труд;
- данъчно стимулиране при използването на
енергоспестяващи технологии и възстановяеми
енергийни източници;
- реципрочност на наказателните лихви при забава
от държавата в отношенията между фиска и
предприемачите.
конкретни промени в:
- Закона за корпоративното подоходно
облагане:
- облагане на социалните разходи с общата данъчна
ставка по ЗКПО;
- признаване до 2014 год на големите предприятия –
замърсители на околна среда за разход (за целите
на данъчното облагане) на средствата,
инвестирани в програми за постигане на
съответствие с нормативните изисквания по
опазване на околната среда;
- отмяна на патентния данък по Закона за облагане
на доходите на физическите лица и облагане на
печалбата на всички стопански субекти по Закона
за корпоративното подоходно облагане;
- признаване за данъчни цели на възприетите от
стопанските субекти вътрешни норми за
амортизация за нови инвестиции;
- насърчаване на дарението (благотворителността)
за дейности, за които държавата няма необходимия
ресурс (култура, спорт, здравни и социални
дейности и пр.), чрез признаването за разход на
пълния размер на дарението;
- данъчни облекчения при производството и
закупуването на средства за колективна защита,
лични предпазни средства,
контролно-измервателна апаратура, съоръжения за
осигуряване на здравословни и безопасни условия
на труд.
- Закона за данъка върху добавената
стойност:
- съкращаване на срока за възстановяване на
данъчния кредит до 15 дни при регламентирана
възможност за възстановяване на данъчния кредит,
независимо от данъчната ревизия;
- задължителна регистрация по този закон на
всички стопански субекти;
- симетрично третиране на вноса на инвестиционни
стоки с инвестиционните български стоки;
намаляване на прага за освобождаване от данък и
мита на инвестиционни стоки;
- освобождаване от данък и митни сборове на вноса
и производството на машини и оборудване с
екологично предназначение.
- Пенсионно осигуряване:
- балансирано развитие на трите стълба на
социалното осигуряване;
- разработване на механизъм за почасово отчитане
на осигурителния стаж, така че да се гарантират
стабилни осигурителни права на частично и
временно заетите работници и служители, както и
на тези, които полагат извънреден труд или се
ангажират в други форми на допълнителна заетост;
- усъвършенстване на методологията за
диференцираните осигурителни вноски за трудова
злополука и професионална болест, посредством
развитие на принципа ”бонус малус” и повишаване
на заинтересоваността на фирмите от радикално
подобряване на условията на труд;
- значително намаляване на осигурителната тежест
пропорционално за работодателите и заетите;
- регламентиране на право за бързо
възстановяване на недължимо платени
осигурителни вноски;
- изравняване на условията за осигуряване на
държавните служители, военнослужащите, заетите в
съдебната система и МВР с тези на всички
служители;
- регламентиране създаването на финансиран с
целеви средства фонд за демографски резерв като
гаранция за финансовата устойчивост и
жизнеспособност на солидарната пенсионна
система;
- подобряване (при текущо осъвременяване на
пенсиите) на формулата за определяне на пенсията
в първия стълб, така че всяка година стаж да има
по-висок принос в нейния размер.
-
Здравно осигуряване:
- преоценка на философията и архитектурата на
здравната реформа, с цел да се гарантира достъп
на всички до качествени здравни грижи;
- ангажименти на държавата да осигури достатъчно
финансиране за здравеопазването;
консолидираните годишни разходи за
здравеопазване включително и целеви трансфери
от републиканския бюджет да са не по-малко от 6% от
брутния вътрешен продукт;
- определянето на обхвата на пакета от здравни
услуги и грижи, гарантирани от задължителното
здравно осигуряване и националната здравна
карта да става след задължителни консултации със
социалните партньори, Националното сдружение на
общините в Република България и др.
- отменяне на потребителските такси, плащани от
осигурените;
- прозрачност и ефективност в изразходването на
финансовите средства чрез паритетно
представителство на държавата, на социалните
партньори в органите за управление и контрол на
Националната здравноосигурителна каса;
преодоляване на сега съществуващия конфликт на
интереси при управление на средствата за здравно
осигуряване;
- изграждане на надеждна информационна система
на Националната здравноосигурителна каса и
изпълнителите на здравна грижа;
- осигуряване на адекватно представителство на
извън болничната и болничната помощ при
договарянето и подписването на Националния
рамков договор;
- централизиране в една институция на
финансовите средства за здравно осигуряване,
финансиране на здравните услуги на конкурентен
принцип (в извънболничната помощ – чрез
заплащане за дейност; в болничната помощ – чрез
системата на диагностично свързаните групи) и
контролиране на изпълнителите на здравни услуги
за здравноосигурените лица.
V. Политика по заетостта и развитие на човешките ресурси.
- Постигане на конкретни цели, като се
прилагат различни политики в съответствие с
Лисабонската стратегия.
|
до 2007г. |
до 2010г. |
- коефициент на заетост в % (15-64 год.)
|
58 |
63 |
- регистрирана безработица (%)
|
10 |
8 |
- Изграждане на Националния съвет за
насърчаване на заетостта на паритетен
трипартитен принцип, с равно квотно участие на
работодатели, синдикати и държава.
- Разширяване на дейността на Националната
агенция за професионално образование и обучение,
както във формалното образование и обучение,
така и в обучението на възрастни през целия
живот.
- Възстановяване на паритетния трипартитен
управляващ орган на национално ниво на системата
на Агенцията по заетостта; подобряване на
представителството на социалните партньори в
съветите за сътрудничество към бюрата по труда.
- Разработването на Националния план за
действие по заетостта обвързано с потребностите от работна сила в количествен и в качествен
аспект, в баланс с предлаганите работни места в
отраслов и териториален разрез; превръщането на
Националния план за действие по заетостта в
интегрална част от Единната национална програма
за растеж и заетост; одобряването на Националния
план за действие по заетостта от парламента;
по-пълен и ефективен мониторинг на този план.
- Изграждане на Единна национална
информационна система за търсене и предлагане на
работна сила, професионална квалификация и
преквалификация и интегрирането й с
информационните системи на
социално-осигурителните и контролни институции
на пазара на труда.
- Увеличаване на инвестициите в човешкия
капитал с цел включването на не по-малко от 10% от
икономически активното население до 2010 г. в
обучения и мерки, осигуряващи учене през целия
живот, което предполага:
- високо ниво на участие във формалното
образование, подобрен достъп до университетите и
ефективни механизми за учене през целия живот;
- внедряване на национална система за стандарти
за професионална квалификация, оценка и
сертификация, с оглед осигуряване на качество и
надстрояване на квалификационните дейности за
различните целеви групи;
- въвеждане на система за признаване и
валидизация на квалификациите и компетенциите,
придобити чрез неформално или самостоятелно
учене и единни критерии за гарантиране
качеството на обучението;
- законово регламентиране на необходимите
данъчни стимули и изграждане на браншови или
регионални фондове за квалификация и
преквалификация и мрежа от центрове за
професионално обучение в страната, организирани
в партньорство между синдикатите,
предприемачеството, университетите, колежите и
местното самоуправление;
- регламентиране на възможност за индивидуални
„спестовни” сметки за обучение и квалификация
на работниците и служителите, с вноски на двете
страни, данъчно освободени за тях.
- Осигуряване на обхващането на всички деца
и ученици в задължително училищно обучение и
осигуряване на възможност за учене, независимо
от местоживеенето, произхода, социалното
положение и здравословното състояние, като за
целта:
- се гарантира обучението на учениците до ІV-ти
клас по местоживеене, а на учениците от V-ти до
VІІІ-ми клас по местоживеене или в средищно
училище при осигурен транспорт и/или общежитие;
- поетапно се въведе безплатно осигуряване на
учебници за учениците до VІІІ клас в срок до 2010 г.
- Оптимизиране структурата на
образователната система в съответствие с
потребностите на обществото и пазара на труда и
въвеждане на механизъм за контрол на
управлението на средното образование, чрез:
- оптимизиране на мрежата на детските градини и
училищата с оглед демографското състояние,
географското разположение, икономическото
развитие и специфичните потребности на
регионалните икономики;
- оптимизиране на държавните образователни
изисквания, учебните планове и програми и
промени в степените и етапите в средното
образование;
- въвеждане на механизъм за съгласуване на
план-приема и предметните области на образование
за системата на висшето образование.
- Приоритетно развитие на чуждоезиковото
обучение, информационните технологии и
гражданското образование в учебния процес и
усъвършенстване на системата за оценяване на
учениците, чрез:
- разработване на система за мониторинг, контрол
и оценка на качеството на професионалната
подготовка на учениците;
- въвеждане на национални изпити в това число
държавни зрелостни изпити с цел сравнимост на
подготовката на учениците и учителите;
- обвързване на категоризацията на учебните
заведения с реализацията на подготвените от тях
кадри на пазара на труда.
- Постепенно увеличаване на средствата за
образование, наука и изследвания до достигане
през 2010 год. на не по-малко от 8,5% от брутния
вътрешен продукт, от които 2% - за наука и
изследвания.
- Подобряване качеството на предметното
обучение чрез интегриране информационните
технологии в учебния процес, оборудване на
всички училища с компютърни кабинети и свързване
на училищата към национална образователна и
научна мрежа, както и изграждане на интернет
страници на всички училища в страната.
- Повишаване статуса на учителя чрез
увеличаване на заплащането и стимулиране на
професионалната му квалификация.
- Увеличаване възможностите на фонд
“Условия на труд” за финансиране и
кофинансиране на проекти и програми на
национално, браншово и фирмено равнище,
посредством привличане на ресурс от
републиканския бюджет и застрахователните
компании.
- Завършване работата по идентификацията и
оценката на риска, усъвършенстването на мрежата
от служби по трудова медицина и повишаване
ефективността на Комитетите по условия на труд,
браншовите/отраслови и регионални съвети по
условия на труд.
- Въвеждане на задължителна застраховка за
риск “Трудова злополука” при рискови професии.
- Стимулиране въвеждането на системи за
управление на безопасност и здраве при работа в
контекста на препоръките на МОТ и
проектостандартите 18000 и 18001.
- Ангажиране на държавата за реализиране на
системни действия за отстраняване на
несъответствията между: от една страна –
търсенето на работна ръка с определени умения и
квалификация и от друга страна – действащите
програми за професионално обучение и
квалификация.
- Разработване и приемане на програма за
действие в областта на човешките ресурси,
основана на: анализ на търсенето на работна сила
(умения и квалификации, професионални
направления, териториално разпределение,
обезпечаване с учебни програми и с
учебно-тренировъчни центрове) и насърчаване
прилагането на информационните и комуникационни
технологии в образованието; възстановяване на
връзката “образование-наука-иновации” чрез
увеличаване на инвестициите и публичните
разходи за образование и наука.
- Финансиране на програми за
професионална квалификация, насочени
приоритетно към учебни центрове, имащи
непосредствена връзка с бизнеса и синдикатите
отразяващи техните потребности.
- Реализиране на състезателен принцип и с
участието на бизнеса на социални програми,
насочени към откриване на работни места.
- Регламентирано насочване на част от
средствата, постъпили от приватизацията за
социални програми и създаване на нови работни
места на освободените заети.
- Премахване на субективните ограничения
пред частни учебни заведения.
VI. Политика по доходите.
- Разработване с участието на социалните
партньори на национална политика в областта на
доходите, основана на трипартитно договорени
цели, параметни и механизми:
- пряко отражение на икономическите резултати и
повишената номинална производителност на труда
върху заплащането, чрез ежегодно договаряне
между работодател и синдикати;
- въвеждане на механизъм за обективно и регулярно
определяне на границата на бедност, отчитаща
необходимите потребности за физическо
оцеляване, за поддържане на здравето, равнището
на енергийните цени за бита, на телефонните
услуги и други разходи с ниска еластичност, а при
децата и разходите за образователните услуги
по възрастови диапазони;
- изграждане на интегрирани системи за формиране
на цената на труда на база квалификацията, риска
и тежестта на труда;
- проучване на подходи, принципи и нови форми на
въздействие за определяне на трудовите
възнаграждения, успешно прилагани в други
страни, в т.ч. чрез бонуси за резултати и
възможности за акционерно участие и участие в
печалбата;
- Разработване на законов механизъм за
определяне на минимална работна заплата и
минимално часово възнаграждение за труд, на
основата на показатели, които обуславят тяхната
стойност (производителност на труда и праг на
бедността); постигане на оптимален баланс между
равнищата на минималното възнаграждение за труд
и на социалните помощи, с цел стимулиране на
преминаването от групата на безработните към
тези на заетите.
- По-пълно и в синхрон с европейските
принципи изпълнение от страна на държавата на
присъщите й защитни функции относно социалните
парични плащания, гарантиращи минимален
стандарт на живот.
- Определяне възнаграждението в бюджетните
организации, въз основа на номиналния ръст на
брутния вътрешен продукт за предходната година и
персонална оценка на основа на образованието,
квалификациите, отговорностите и годишното
атестиране.
- Прекратяване на сега прилаганите
механизми за определяне на работните заплати в
дружествата с държавно и общинско участие.
- Стимулиране на доброволното договаряне на
браншово ниво на мерки за ограничаване или
преодоляване на нелоялната конкуренция, поради
голямото различие в заплащането и социалните
придобивки на масови и типични работни места в
равностойни предприятия.
- Намаляване на данъчната тежест върху
доходите и адекватно прилагане на семейното
подоходно облагане.
- Признаване за разход за целите на
данъчното облагане на доходите на физическите
лица от ваучерите за хранене; освобождаване от
задължението за плащане на осигурителни вноски
върху доходите от тези ваучери.
VІІ. Усъвършенстване на трудовото
законодателство.
- Регламентирано задължение за
предварително обсъждане в Националния съвет за
тристранно сътрудничество на всички
трудовоправни актове, независимо от техния
вносител.
- Преразглеждане на осигурителния режим за
сезонните работници за риска безработица.
- Ускоряване на процеса и качеството на
правораздаване по трудови спорове, чрез
създаването на специализиран трудов съд с
участието на представители на работниците и
работодателите, при нова процедура със
задължителна предварителна помирителна фаза на
производството.
- Нормиране на възможност и условия за
създаване на частни агенции за почасова работа.
- Нормативна регламентация на работата от
разстояние, в съответствие с доброволното
рамково споразумение подписано от социалните
партньори на ниво Европейски съюз.
- Ратифициране на Конвенцията на
Международната организация на труда за
надомните работници.
- Гарантиране прилагането на цялото
европейско законодателство, в т.ч в сферата на
информиране и консултиране на работниците и
служителите и колективните трудови спорове.
VІІІ. Подобряване на нормативни актове .
- Ясни, непротиворечиви и правно-издържани
нормативни актове, непозволяващи субективното
им тълкуване и прилагане.
- Бърза актуализация или отмяна на остарели
и/или "мъртви", недействащи нормативни
актове.
- Отмяна на регламента за обратно действие
на нормативните актове.
ІХ. Ефективен социален диалог
- Конституционна регламентация на
трипартитното сътрудничество и на Икономическия
и социален съвет.
- Сключване на Национален
икономическо-социален пакт за развитието на
страната между правителството и
представителните организации на работниците и
служителите и на работодателите за периода 2005-2007
г. и 2007-2010 г.
- Регламентиране на критерии за
представителност на неправителствени
организации, които са част от организираното
гражданско общество (браншови, съсловни,
екологични и др.).
- Промяна на механизмите и критериите за
установяване на представителност на национално
ниво на социалните партньори.
- Насърчаване на участието на социалните
партньори и другите неправителствени
организации във формирането на политиките и
осъществяването им на различни равнища,
произтичащи от подготовката за присъединяване
на страната към Европейския съюз и след това.
- Разработване на нормативно решение за
начина на излъчване на представителите на
България в Европейския икономически и социален
комитет, като се осигури правото на съответните
организации да ги номинират и защитават техните
кандидатури.
- Мотивиране от страна на администрацията за
неприетите от нея принципни предложения на
социалните партньори.
- Навременно предварително съгласуване на
нормативните актове, обсъждани от социалните
партньори.
Страните поемат ангажимент за сътрудничество
при разясняване на съдържанието на предложените
мерки както в предизборния процес, така и в
процеса на тяхната реализация след формирането
на законодателните и изпълнителни органи.
АСОЦИАЦИЯ НА ОРГАНИЗАЦИИТЕ
НА БЪЛГАРСКИТЕ РАБОТОДАТЕЛИ: |
ПРЕДСТАВИТЕЛНИТЕ НА
НАЦИОНАЛНО НИВО СИНДИКАЛНИ ОРГАНИЗАЦИИ: |
АСОЦИАЦИЯ НА ИНДУСТРИАЛНИЯ КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ:
......................................................................
(В. Велев - председател)
БЪЛГАРСКА СТОПАНСКА КАМАРА:
......................................................................
(Б. Данев - председател)
БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА:
......................................................................
(Б. Божинов - председател)
БСЧП “ВЪЗРАЖДАНЕ”:
......................................................................
(Д. Гущеров - председател)
СЪЮЗ ЗА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА:
......................................................................
(проф. Б. Борисов - председател) |
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В
БЪЛГАРИЯ:
......................................................................
(д-р Ж. Христов-президент)
КОНФЕДЕРАЦИЯ НА ТРУДА “ПОДКРЕПА”:
......................................................................
(д-р К. Тренчев-президент)
|
|
28 април 2005 г. |