БТПП набеляза приоритетните задачи в бъдещата съвместна работа със социалното министерство |
“Да се въведе трипартизъм в планирането, усвояването и мониторинга на средствата от предприсъединителните и структурните фондове и от кохезионния фонд, като по този начин се повиши степента и прозрачността при усвояване на тези средства, както и ясно да се регламентира задължението за предварително обсъждане в Националния съвет за тристранно сътрудничество на всички трудовоправни актове, независимо от техния вносител. Това са част от исканията на Българската търговско-промишлена палата, които бяха представени на министъра на труда и социалната политика Емилия Масларова по време на работна среща в социалното ведомство.
По време на срещата, на която присъстваха представители на всички национално – представени работодателски организации, председателят на БТПП Божидар Божинов представи най-належащите аспекти на бъдещата съвместна работа. Водена от желанието за конструктивност и резултатност в дейността на оциалните партньори,в официално писмо до социалното министерство БТПП предлага:
1. Изменения на Кодекса на труда (КТ) в посока:
- отмяна на рагламентацията на минималната работна заплата (чл.244, т. 1 от КТ); нормиране от Министерски съвет (МС) на минималното часово възнаграждение за труд въз основа на механизъм, разработен от МС;
- отпадане на компенсациите за работа във вредни условия на труд (чл.156, т.1, чл.285, чл.28б от КТ; чл.4 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения; Наредба 3 за реда и изискванията за определяне правото на допълнителен платен годишен отпуск за работа във вредни за здравето условия или за работа при специфични условия);
- отмяна на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа (чл. З от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения) и обезщетението по чл.222, ал.З от КТ;
- ясно регламентирано задължение за предварително обсъждане в Националния съвет за тристранно сътрудничество на всички трудовоправни актове, независимо от техния вносител (чл.Зв от КТ и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание).
2. Изменения на Кодекса за социално осигуряване (КСО) в посока:
- отмяна на осигурителните задължения на работодателя за периодите на временна неработоспособност на работника и служителя (чл.40, ал.4 отКСО);
- насърчаване на доброволното осигуряване на работниците и служителите за сметка на работодателя, чрез признаването за разход на целия размер на осигурителните вноски;
- отмяна на ограничението за осигурителни вноски и за максимален размер пенсия (чл. 6, ал. 2, т. 1 и пар. 6, ал. 1 от ПЗР на КСО);
- изравняване на условията за осигуряване на държавните служители, военнослужещите, заетите в съдебната система и МВР с тези на всички служители (чл.б, ал.З и ал.5 от КСО);
- регламентиране на право и ясна процедура за бързо възстановяване на недължимо платени осигурителни вноски (чл.117 и сл. от КСО);
- преразглеждане на осигурителния режим за сезонните работници за риска безработица (54а от КСО).
3. Изменения на Закона за здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ) в посока:
- бързо приемане на внесения в Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на ЗЗБУТ, регламентиращ основните изисквания към регистрацията и дейността на службите по трудова медицина;
- законова регламентация на участието на по един представител на национално представените организации на работниците и служителите и на работодателите в Управителния съвет на фонд "Условия на труд" (чл.47 от ЗЗБУТ);
- предвиждане на данъчни облекчения при производството и закупуването на средства за колективна защита, лични предпазни средства, контролно-измервателна апаратура, съоръжения за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (чл.53, т. 2 от ЗЗБУТ, при съответни изменения в данъчните закони);
- разработване и внасяне от МТСП за обсъждане в Националния съвет по условия на труд на списък на наредби, правилници, правила и норми, визирани в пар. 21 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗЗБУТ.
4. Изменения на Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ) в посока:
- възстановяване на паритетния трипартитен управляващ орган на национално ниво на системата на Агенцията по заетостта;
- регламентиране прекратяването на регистрацията на безработни лица в териториалните поделения на Агенцията по заетостта, когато два пъти откажат да приемат предложената им работа, без възможност за преценка дали същата е подходяща (чл.20, ал.4, т.4 във вр. чл.22, ал.З, т. З и пар.1, т.4 от Допълнителната разпоредба на ЗНЗ).
5. Усъвършенстване на Методиката за реда и начина за определяне размера на осигурителните вноски за трудова злополука и професионална болест относно диференцираните осигурителни вноски за трудова злополука и професионална болест, посредством развитие на принципа "бонус-малус" и повишаване на заинтересоваността на фирмите от радикално подобряване на условията на труд.
6. Изменения на други актове (Наредби, постановления на МС) в посока :
- разработване на механизъм за определяне възнаграждението в бюджетните организации, въз основа на номиналния ръст на брутния вътрешен продукт за предходната година и персонална оценка на основа на образованието, квалификациите, отговорностите и годишното атестиране;
- отмяна на Наредбата за образуване на средствата на работната заплата в търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие; приравняване на механизма за определяне на работните заплати в тях към този на останалите дружества.
II. Други мерки
1. Въвеждане на трипартизъм в планирането, усвояването и мониторинга на средствата от предприсъединителните и структурните фондове и от кохезионния фонд - за повишаване на степента и прозрачността при усвояване на тези средства.
2. Насочване на европейски фондове за финансиране, подпомагащо малките и средни предприятия в сфери, съгласувани със социалните партньори.
3. Увеличаване възможностите на фонд "Условия на труд" за финансиране и кофинансиране на проекти и програми на национално, браншово и фирмено равнище, посредством привличане на ресурс от републиканския бюджет и застрахователните компании.
30 август 2005 г. |