Предложения от Обръщението към политическите сили - участници в избори 2005 и от отделни становища на БТПП, които не намират място в предизборната програма на Коалиция за България и би следвало да се имат предвид като изисквания на голяма част от бизнеса с оглед създаването на благоприятни условия за ръст в икономиката, стимулиране на семействата, увеличаване на приходите в бюджета, увеличаване на социалната справедливост и в някои други области (корпоративно и семейно подоходно облагане, ДДС, социално и здравно осигуряване, разрешителен режим) |
Вече установената трайна тенденция към намаляването на данъчните ставки по Закона за облагане на доходите на физическите лица може да се отчете като позитивно явление. Допълнителното намаляване на ставките ще доведе до освобождаване на средства на лицата и повишаване на потреблението, а от тук и до увеличението на оборота от продажби на стоки и услуги и увеличението на приходите от ДДС. Данъчните субекти биха имали интерес да обявяват действителния размер на доходите си и съответно да заплащат надлежно дължимия данък върху общия си доход (т.е. ще се постигне транспаретност и по-добра събираемост), при положение, че след данъчното облагане реално могат да разполагат с 80% от заплатата си. В предизборната програма на Коалиция за България е залегнало предложение за въвеждане на по-справедлива скала за облагане на доходите на труд, но това предложение не е облечено в конкретни параметри. Сякаш под по-справедливо облага се има предвид облагане с по-високи ставки на по-големите доходи, което при сегашната структура е неприемливо.
В тази връзка считаме, че не са налице мотиви за въвеждане само на елементи на семейното подоходно облагане. По наше мнение въвеждането на системата на подоходно семейно облагане ще подпомогне семействата, като чрез нея се увеличи размерът на реално разполагаемите средства. Това ще доведе до увеличаване на потреблението и на приходите от косвените данъци, ще стимулира и българското производство, както и може да подпомогне решаването на такива важни въпроси като консолидацията на главно панелните жилища, включително чрез вграждане на енергоспестяващи изолации. ВИЖ ПРИМЕРИ ЗА СЕМЕЙНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ ПРИ РАЗЛИЧНИ РАЗМЕРИ НА ДОХОДИТЕ! В последния пример предложената система за семейно подоходно облагане е съчетана с предоставяне на данъчно облекчение за саниране на семейното жилище. Действително, от примера се вижда, че тази система неминуемо ще доведе до известно намаляване на приходите от прекия данък върху дохода. В същото време обаче може да се очаква съществен ръст на потреблението, което пък ще доведе до повишаването на приходите от косвени данъци. Освен това предоставяне на данъчно облекчение за саниране на жилища ще стимулира инициативността на гражданите при решаването на един действително сериозен социален въпрос. Около 700 000 апартаменти се нуждаят от саниране и след около 10-15 години повече от 1 000 000 души могат да останат без жилище. Проблемът със санирането на панелните жилища има важен екологичен, социален, енергитичен и икономически аспект, поради което въвеждането на съответни данъчни преференции би било икономически и социално обосновано. Като позитивно в тази връзка може да се оцени и предложението на Коалиция за България за поемане от държавата на част от жилищните кредити на млади семейства, макар в програмата да не е залегнал конкретен механизъм, по който това може да стане. (например чрез приспадане на определена сума, признат разходи, от семейния доход).
Поради това трябва да се въведат справедливи граници на социалните осигуровки, като максималният осигурителен доход по задължителното социално осигуряване се лимитира до 2 пъти и половина от средната заплата с оглед солидарното поемане на грижа за социално слабите слоеве от обществото. Мотивацията на осигурените лица да заплащат дължимите вноски значително ще се повиши, ако отпадне таванът на пенсиите и се създаде възможност преустановилите трудова дейност лица да получават достойна пенсия, отговаряща на вноските, които са правили през годините. Предлагаме върху възнаграждението за положен труд над 8 часа (напр. при работа по втори допълнителен трудов договор) да не се дължат социално-осигурителни вноски. Намаляването на социално-осигурителната тежест ще има редица позитивни ефекти – транспарентност на доходите от труд и по-голяма събираемост на осигурителните вноски. В горния смисъл не може да бъде споделено отразеното в предизборната програма на Коалиция за България виждане, че максималният осигурителен доход следва да бъде увеличен на 12 минимални работни заплати, при запазване на размера на здравно-осигурителните вноски.
Въведени бяха и положителни промени, с които се предвидиха по-кратки амортизационни срокове за някои категории активи (фабрично ново оборудване). Все още обаче остава изключително дългия амортизационен срок за амортизиране на сгради – 25 г. В тази връзка следва да се настоява всички инвестиции да се признават за разход или поне да бъдат значително съкратени амортизационните срокове, особено що се отнася до сградите (от 25 на 3 години). След последните изменения на ЗКПО (т. 53 от Допълнителните разпоредби на закона) на практика, покупката на активи на стойност до 500 лева вече се признава за разход, без тези активи да се завеждат като дълготрайни активи и да се амортизират. Препоръчително е обаче прагът да се фиксира на 1000 лева, тъй като редица активи (напр. компютри и др.), свързани с ежедневната основна дейност на стопанските субекти са на по-висока стойност от 500 лева. Позитивно се възприема от бизнеса предложението на Коалиция за България за въвеждането на нулева ставка за инвестиции. Необходимо е тази ставка да се въведе за всички видове инвестиции (включително инвестиции не само във фабрично нови, но и в употребявани машини и съоръжения, в услуги, реклама и пр.).
Считаме, че в рамките на такива проекти би следвало да се стимулира използването на български субконтрактори, като се създадат предпоставки за равнопоставеност с чуждестранните кандидати (напр. въвеждането на ускорени срокове за възстановяване на ДДС). Препоръчително е включването на неправителствени организации (като например БТПП и БСК) с оглед по-доброто менажиране на финансовите ресурси и за включване на български малки и средни предприятия като подизпълнители по проектите на Европейския съюз.
За съжаление в предизборната си платформа Коалиция за България не взема становище по проблемите на облагане с ДДС.
Необходимо е институтът на мълчаливия отказ да бъде заменен от института на мълчаливото съгласие. За целта обаче следва нормативно (например в подготвящия се проект на Административно-процесуален кодекс или в съответните специални закони) да се регламентира редът, по който правно-технически да бъдат оформени и връчени на заинтересованите лица исканите от тях разрешения или лицензии, издадени с мълчаливо съгласие. Законово трябва да бъдат определени и органите (напр. Министерство на правосъдието), компетентни да издадат разрешенията и лицензиите, за които администрацията е дала мълчаливо съгласие. Би следвало се предвиди и ред за съдебно обжалване, в случаите на отказ на компетентните органи да издадат разрешението или лицензията, издадени с мълчаливо съгласие. С повсеместното въвеждането на принципа на мълчаливото съгласие в административното производство от една страна ще се спомогне за преодоляването на мудността и корупционните предпоставки, а от друга – ще се активизира администрацията и ефективността от работата й. Принципът на мълчаливия отказ изигра своята историческа роля в административния процес. Време е да се помисли за радикално възприемане на принципа на мълчаливото съгласие, който безспорно осигурява по-добра защита на правата и законните интереси на гражданите и стопанските субекти, като предоставя възможност за упражняване на тези права без необходимост от дълги съдебни обжалвания. По-голямата част от членовете на БТПП подкрепят предложението на Коалиция за България за прехвърлянето на лицензионно-разрешителните режими на браншовите организации. Когато, обаче, поради тяхното естество, не е уместно издаването им да става от браншови организации (напр. разрешения за строеж и др.) или когато самите организации не издадат такива разрешения в предвидените срокове, все пак в закон следва да бъде уреден механизъм за провеждането на принципа на мълчаливото съгласие, като по алтернативен начин се издават изискуемите се сертификати, респективно разрешения.
Така ще се поощри се благотворителната дейност в определени сфери от обществения живот, основно грижа на държавата, за които тя не разполага с достатъчно средства. Ще се създаде възможност за по-рационално използване на фондовете на държавата. Ще се улесни финансирането на културни, социални, спортни и други институции от частни субекти, което ще облекчи държавата и ще намали социално-икономическият натиск без допълнителни разходи. За съжаление, в предизборната програма на Коалиция за България, макар общо взето да личи стремеж съм социална насоченост, не са предвидени предложения за данъчни преференции или други форми на стимулиране на частните стопански субекти за финансиране на дейности, които иначе са основна грижа на държавата. |
5 юли 2005 г. |