|
БЪЛГАРСКА
ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА |
СТАНОВИЩЕ
на БЪЛГАРСКАТА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА
ОТНОСНО: |
УДЪЛЖАВАНЕ НА ГРАТИСНИЯ ПЕРИОД ЗА ПРИВЕЖДАНЕ КЪМ ИЗИСКВАНИЯТА НА
ЗЗБУТ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА, ВЪВЕДЕНИ В ЕКСПЛОАТАЦИЯ ПРЕДИ ВЛИЗАНЕ НА ЗАКОНА В СИЛА |
По посочения по-горе въпрос Българската търговско-промишлена палата (БТПП) организира на 03.09.2003 година обсъждане с представители на браншовите организации - нейни членове.
Изказаните от тях позиции се обединяват около становището за удължаване с още две до три години на гратисния период по § 3 от
Преходните и заключителни разпоредби на Закона за здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ), но при едновременното реализиране
до края на този период на система от мерки, стимулиращи и подпомагащи привеждането на фирмите в съответствие с изискванията на закона.
- Основният мотив на предложението за отлагане е, че към настоящия момент значителната част от предприятията (над 80 % по данни на Главната инспекция по труда) не отговарят на изискванията на ЗЗБУТ. Всички тези фирми автоматично стават нарушители на закона след 31.12. т.г., а привеждането им към изискванията на ЗЗБУТ изискват не малко инвестиции, с които те не разполагат.
От друга страна по отношение на някои браншове страната ни е постигнала договорености с Европейския съюз за гратисни периоди за здравословни и безопасни условия на труд в някои области (напр.: по глава седма, т. 66 - до края на 2005 година; за комплексните разрешителни за реализиране на програми за привеждане на фирмите в съответствие - до края на 2011 г.).
- Системата от мерки, които следва да бъдат своевременно планирани и до края на следващия гратисен период - реализирани ще стимулират и подпомогнат привеждането на фирмите в съответствие с изискванията на ЗЗБУТ. Като такива примерни мерки браншовите организации посочват:
- стимули за работодателите, които са създали условия с ниска степен на трудов травматизъм, чрез заплащане на по-малък процент вноска за трудова злополука; въвеждане на други икономически стимули, свързани с ограничаване на трудовия травматизъм, напр. по отношение на митата, таксите и ДДС на стоките, внасяни за осигуряване на здравословни и безопасни условия и др.;
- пълно актуализиране и преработване на правилниците за безопасност на труда - голяма част от сега съществуващите съдържат изисквания, които са свързани с морално и физически остаряла техника и технологии,, а някои от тях са били издавани еднократно в ограничен тираж и не са публикувани в Държавен вестник;
- създаване на единна национална система за наблюдение на условията на труд, здравното състояние на трудещите се, обхващане на съществуващите професионални рискове, трудовия травматизъм и професионалните болести и резултатите от осъществения контрол;
- развитие и институционално укрепване и повишаване ефективността в работата на Главната инспекция по труда.
Някои от посочените по-горе мерки са предвидени, но не са изпълнени в срок в одобрените от Правителството Насоки за развитие на дейността за безопасност и здраве при работа в периода до 2006 год..
Браншовите организации считат, че с прилагането само на санкционни мерки няма да се постигне цялостен ефект. Такъв може да бъде реализиран само при едновременното действие и на стимулиращи и подпомагащи мерки.
|
5 септември 2003 г. |