НИЕ, ЧЛЕНОВЕТЕ НА БЪЛГАРСКАТА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА (БТПП), формиращи най-голямата организация на бизнеса, обединяваща над 50 000 фирми и организации, 28 регионални палати и 93 браншови организации, участници в 32-то Общо събрание на Палатата,
ОТБЕЛЯЗВАЙКИ с удовлетворение членството на България в Европейския съюз и НАТО ,
ОСЪЗНАВАЙКИ, че Общият европейски пазар наложи нови стандарти за икономическо поведение, създаде нови възможности пред българските фирми, откривайки достъп без бариери до пазар с над 500 млн. потребители, въведе и наднационална гаранция за предприемаческата дейност чрез общото приложение на европейското право,
НАСТОЯВАЙКИ за отстояване на политика, свободна от протекционизъм и въздигаща конкурентоспособността в основно правило на предприемачеството,
ВОДЕНИ от желанието за насърчаване развитието на българската икономика и съпричастни на целите за:
- подобряване на икономическите и социалните условия за стопанска дейност;
- ограничаване на последиците за България от световната икономическа и финансова криза;
- намаляване на административните прегради пред българската делова и гражданска общност;
- повишаване на авторитета на България в европейски и международен мащаб,
ОТЧИТАЙКИ важното съвпадение на периода на активна изборна кампания за европейски и национален парламент, в който се прави равносметка на извършеното и се поемат ангажименти пред избирателите за бъдещото управление на държавата, и Общото събрание на БТПП, на което се приемат Насоките на дейността за нов петгодишен период,
СЕ ОБРЪЩАМЕ КЪМ ПОЛИТИЧЕСКИТЕ СИЛИ СЪС СЛЕДНИТЕ ИСКАНИЯ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ:
- ГАРАНТИРАНЕ НА МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА СТАБИЛНОСТ И ВАЛУТНИЯ БОРД В БЪЛГАРИЯ,
в т.ч.: предприемане на необходимите стъпки за ускореното приемане на България в еврозоната; запазване на съотношението евро/лев; намаляване на процента на пререзпределяне на БВП чрез бюджета.
- ПОДОБРЯВАНЕ НА УСЛОВИЯТА ЗА СТОПАНСКА ДЕЙНОСТ И ОГРАНИЧА-ВАНЕ НА ПОСЛЕДИЦИТЕ ЗА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС ОТ ИКОНОМИЧЕСКАТА КРИЗА,
в т.ч.: намаляване на броя на регулативните режими, прехвърляне на регистрационни режими на браншови организации; увеличаване на контрола по спазването на данъчния, осигурителен и митнически режим; чувствително намаляване на административните такси и аргументираност и обоснованост при определяне на техния размер; повишаване прозрачността на процедурата по обществените поръчки ; ускоряване процедурите за административно обслужване чрез електронизация на документите.
- СЪДЕЙСТВИЕ ПРИ УСВОЯВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ И ПОВИШАВАНЕ РОЛЯТА НА СОЦИАЛНИТЕ ПАРТНЬОРИ В КОМИТЕТИТЕ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ
чрез увеличаване броя на представителите на социалните партньори в Комитетите за наблюдение и отмяна на изискването за конфиденциалност в работата на тези комитети; ускоряване на процеса по обявяването на нови проектни процедури; бързо реализиране на отговорност на длъжностни лица, по чиято вина се спира европейско финансиране.
- ЕФЕКТИВНОСТ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА
чрез прехвърляне на по-леките регулативни режими от държавните органи на браншовите организации ; приемане на Закон за браншовите организации; особождаване на държавните институции от информационни, консултантски и други услуги, когато такива услуги се предоставят възмездно от неправителствени организации и фирми; реално въвеждане в специалните закони на принципа на „мълчаливото съгласие"; регламентирана опростена процедура за доказване на мълчаливото съгласие; п ремахване на ограниченията за приемно работно време на службите, обслужващи фирми и граждани в рамките на общото работно време на администрацията.
- ОБЕЗПЕЧАВАНЕ НА АЛТЕРНАТИВНИ ЕНЕРГИЙНИ ИЗТОЧНИЦИ И РЕЗЕРВИ,
чрез приемане на енергийна стратегия на Р. България; промени в Закона за енергетиката, насочени към защита на правата и интересите на българските фирми при неноснователно спиране на доставките; ускоряване на реализацията на международните проекти „Южен поток” и „Набуко”.
- ОПТИМИЗИРАНЕ НА ДАНЪЧНИЯ И ОСИГУРИТЕЛЕН РЕЖИМ
чрез намаляване на дънъчната тежест; я сен регламент за освобождаване от ДДС на плащанията между партньори по международни проекти, финансирани със средства от ЕС; намаляване на срока за възстановяване на ДДС и поставяне на ясни срокове и отговорности за неспазването им и от страна на данъчните органи; п ремахване на солидарната отговорност при ДДС; намаляване на осигурителната тежест за фирмите; премахване на облагането на разходите за командировка над тавана, определен за публичния сектор.
- РЕГЛАМЕНТИРАНЕ НА БАЛАНСИРАНИ ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ И РАБОТОДАТЕЛИТЕ чрез балансирана свобода на договаряне в отношенията работник/служител – работодател; създаване на по-гъвкав пазар на труда, вкл. и на опростени условия за започване и прекратяване на трудовите правоотношения.
- ПОДОБРЯВАНЕ НА ТРИСТРАННОТО СЪТРУДНИЧЕСТВО
чрез нормативно гарантиране на обсъждането в Националния съвет за тристранно сътрудничество на всички проекти за нормативни актове, касаещи бизнеса; р азвитие на законодателството относно агенциите за временна заетост; нормативно регламентиране на работата от разстояние.
- УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА чрез опростяване на процедурите за признаване на образованието, придобито в чужбина и премахване на пречките пред признаване на образованието, получено в страните-членки на ЕС; осигурявяне на постоянна връзка между отговорните за образованието институции и бизнеса; осъвременяване на учебното съдържание, повишаване на квалификацията на учители и преподаватели, регламент на публично-частното партньорство; насърчаване на професионалното образование в перспективни и ключови за икономиката отрасли – като високотехнологичните професии.