12.8.2010 - 14:49 |
БТПП: 73% от фирмите не искат платен търговски регистър |
||
Над 73% на сто от членовете на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) не одобряват достъпа до търговския регистър да става само след регистрация и плащане на такса. Това показва проучване на бизнес организацията по предложението на Министерството на правосъдието на практика всички данни за фирмите да могат да се четат след заплащане. На анкетата са отговорили 4000 членове на БТПП и 83 браншови организации. Поправките в Закона за търговския регистър, написани от правосъдното министерство, предлагат с цел проследяване и контрол на потребителите да отпадне свободният и безплатен достъп до пълните досиета на фирмите. Според ведомството, за да се прочете пълната информация за даден търговец, ще са необходими електронен подпис, кредитна карта или ще се налага лично посещение в Агенцията по вписванията, а там данни ще се дават при представяне на лична карта. Освен това проектът приема като лични данни ЕГН, номера на личната карта и постоянния адрес на търговците и предлага те да бъдат скрити и дoстъпни само след плащане. "Трябва да се направи всичко възможно, за да се ограничи произволът на чиновниците и да се анулират щетите от необмислените решения на властимащи, които не се притесняват да увеличават постоянно натиска върху бизнеса и да карат хората да губят ценно време по опашки и канцеларии", са заявили анкетираните предприемачи, съобщиха от БТПП. Според членовете й в момента достъпът до лични данни за сoбствениците и управители на фирми е прекалено лесен. Затова те предлагат да се въведе проста регистрация с потребителско име и парола, но без да е необходимо плащане или електронен подпис. "Ако информацията от търговския регистър стане платена, той ще се превърне в ЕООД с един печеливш. А хората, които имат нужда от информацията в регистъра, няма да имат възможност да я получават, когато им е необходима", заявяват членовете на БТПП, като допълват, че проблемът ще е най-сериозен за малките фирми. "Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска плащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията", посочват анкетираните. Според експерта от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) Тодор Ялъмов е притеснително желанието да се заличи ЕГН-то от данните на търговците. "По този начин ще се загубят част от свързаностите между фирмите (през техните управители или собственици), което е основен способ на множество журналистически и граждански разследвания. Търговският регистър вече многократно демонстрира как лесно се проследяват фиктивните продажби/покупки на фирми от политици, от една страна, през идентификация на хората, от друга, през разминаването в цената на продажба/придобиване и активите", обясни Ялъмов. Той посочи, че в Националната агенция за приходите има далеч по-притеснителни данни за търговците. "Там всеки лесно може да идентифицира през бюлетина по ДДС физическите лица, които са получили над 50 хил. лв. доходи извън трудово правоотношение", каза Ялъмов. Според него въвеждането на регистрация и платен достъп не са домислени като аргумент за контрол на потребителите. Причината е, че правно-информационните фирми купуват целия регистър за 30 хил. лв. на година и дават на абонатите си данните, чието скриване е мотив за въвеждането на такси за търговския регистър. "Струва ми се, че някой просто иска да ограничи ползването на регистъра, защото се е уплашил каква сила може да има", заяви Ялъмов. ДНЕВНИК.БГ |
|||
12 Авг 2010 13:50 |
Бизнесът не одобрява достъпът до информация за търговците да стане платен |
||
Това сочат резултатите от анкета на БТПП за проектопромени в Закона за Търговския регистър 73,08 на сто от членовете на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) не одобряват достъпът до информация за търговците да става само след регистрация и заплащане на такса, както предвиждат проектопромени в Закона за Търговския регистър на Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието. Едва 26,92 на сто одобряват пратения достъп до информация за търговците. Резултатите са от анкетно проучване на БТПП по електронен път до 4000 членове на БТПП, 83 браншови организации и преките членове на палатата. Проучването е във връзка с проекта на Министерството на правосъдието за промени в Закона за Търговския регистър. Анкетата е била проведена вчера, съобщи БТА. 40,38 на сто от анкетираните одобряват заявленията за вписване да се подават само по електронен път, а 59,62 на сто са против. Може да се предположи, добавят от БТПП, че на този въпрос са отговорили само тези, които имат гарантиран достъп до интернет. 41 на сто от 104 анкетирани фирми са направили и коментар на поставените в проучването въпроси. Според тях трябва да се направи всичко възможно, за да се ограничи произволът на чиновниците и да се анулират щетите от необмислените и зле обмислени решения на властимащи, които не се притесняват да увеличават постоянно натиск върху бизнеса и да карат хората да губят ценно време по опашки и в канцеларии. От фирмите считат също, че в момента е прекалено лесен достъпът до личните данни на собствениците и управителите на фирми. Те смятат, че е необходимо всеки, който прави справка в онлайн регистъра, да има собствени потребителско име и парола, за да е регистрируемо кога и кой е имал достъп до каква информация. Според фирмите е достатъчно това, че плащат такси за всяка услуга, дори и за публикуването на отчетите всяка година, независимо, че всичко сами си попълват и сканират и подават по електронен път. Като проблем те посочват също и бавната работа на служителите от Агенцията по вписванията при работата на гише и обработка на данни. Според анкетираните, ако информацията от Търговския регистър стане платена и след регистрация, той ще се превърне в ЕООД с един печеливш. А хората, които имат нужда от информацията в регистъра, няма да имат възможност да я получават, когато им е необходима, посочват от фирмите. Отбелязва се, че за малките фирми, които нямат електронен подпис, това ще доведе до допълнителни разходи. По същия начин ще бъдат затруднени и фирмите, които нямат дейност, но са длъжни да публикуват годишните си финансови отчети. Анкетираните изразяват мнение, че би могло да има регистрация за достъп до информацията в регистъра, но не и такса за достъп до базата данни, до която според тях трябва всички да имат свободен достъп. Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска заплащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията, посочват анкетираните. От всички анкетирани 104 фирми, само една е доволна от сегашното положение. |
|||
12.08.2010 15:20 |
Фирмите не искат платен търговски регистър |
||
Платеният достъп до данните е една от проектопромените в Закона за Търговския регистър, но едва 27% от фирмите у нас я одобряват
73,08% от членовете на Българската търговско-промишлена палата ( БТПП) не одобряват достъпът до информация за търговците да става само след регистрация и заплащане на такса. Платеният достъп до Търговския регистър е една от проектопромените в Закона за Търговския регистър на Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието. Едва 26,92% одобряват платения достъп до информация за търговците, показва анкета на БТПП с 4000 членове на БТПП, 83 браншови организации и преките членове на палатата. 40,38% от анкетираните одобряват заявленията за вписване да се подават само по електронен път, а 59,62% са против. 41% от 104 анкетирани фирми са направили и коментар на поставените в проучването въпроси. Според тях трябва да се направи всичко възможно, за да се ограничи произволът на чиновниците и да се анулират щетите от необмислените и зле обмислени решения. По думите на анкетираните много от властимащите не се притесняват да увеличават постоянно натиск върху бизнеса и да карат хората да губят ценно време по опашки и в канцеларии. От фирмите считат също, че в момента е прекалено лесен достъпът до личните данни на собствениците и управителите на фирми. Те смятат, че е необходимо всеки, който прави справка в онлайн регистъра, да има собствени потребителско име и парола, за да може да се следи кога и кой е имал достъп до каква информация. Представителите на бизнеса коментират, че плащат такси за всяка услуга, дори и за публикуването на отчетите всяка година, независимо, че всичко сами си попълват и сканират и подават по електронен път. Като проблем те посочват също и бавната работа на служителите от Агенцията по вписванията при работата на гише и обработка на данни. Според анкетираните, ако информацията от Търговския регистър стане платена и след регистрация, той ще се превърне в ЕООД с един печеливш. А хората, които имат нужда от информацията в регистъра, няма да имат възможност да я получават, когато им е необходима, посочват от фирмите. Отбелязва се, че за малките фирми, които нямат електронен подпис, това ще доведе до допълнителни разходи. По същия начин ще бъдат затруднени и фирмите, които нямат дейност, но са длъжни да публикуват годишните си финансови отчети. Анкетираните изразяват мнение, че би могло да има регистрация за достъп до информацията в регистъра, но не и такса за достъп до базата данни, до която според тях трябва всички да имат свободен достъп. Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска заплащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията, посочват анкетираните. От всички анкетирани 104 фирми, само една е доволна от сегашното положение. |
|||
12 авг 2010, 15:50 |
БТПП: 73% от фирмите не искат платен търговски регистър |
||
Над 73% на сто от членовете на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) не одобряват достъпа до търговския регистър да става само след регистрация и плащане на такса. Това показва проучване на бизнес организацията по предложението на Министерството на правосъдието на практика всички данни за фирмите да могат да се четат след заплащане. Анкетата е била изпратена до 4000 членове на БТПП и 83 браншови организации. Отговорили са 104 фирми. |
|||
Последна промяна в 18:54 на 12 авг 2010 |
БТПП: 73% от фирмите не искат платен търговски регистър |
||
Това показва проучване на бизнес организацията по предложението на Министерството на правосъдието данните за фирмите да могат да се четат след заплащане. На анкетата са отговорили 4000 членове на БТПП и 83 браншови организации. Поправките в Закона за търговския регистър, написани от правосъдното министерство, предлагат с цел проследяване и контрол на потребителите да отпадне свободният и безплатен достъп до пълните досиета на фирмите. Според ведомството, за да се прочете пълната информация за даден търговец, ще са необходими електронен подпис, кредитна карта или ще се налага лично посещение в Агенцията по вписванията. Освен това проектът приема като лични данни ЕГН, номера на личната карта и постоянния адрес на дружествата и предлага те да бъдат скрити и дoстъпни само след плащане. "Трябва да се направи всичко възможно, за да се ограничи произволът на чиновниците и да се анулират щетите от необмислените решения на властимащи, които не се притесняват да увеличават постоянно натиска върху бизнеса и да карат хората да губят време по опашки и канцеларии", са заявили анкетираните предприемачи, съобщиха от БТПП. Според членовете й в момента все пак достъпът до лични данни за сoбствениците и управителите на фирми е прекалено лесен, но не трябва да се ограничава драстично. Затова те предлагат да се въведе проста регистрация с потребителско име и парола, но без да е необходимо плащане или електронен подпис. "Ако информацията от търговския регистър стане платена, той ще се превърне в ЕООД с един печеливш. А хората, които имат нужда от информацията в регистъра, няма да имат възможност да я получават, когато им е необходима", заявяват членовете на БТПП, като допълват, че проблемът ще е най-сериозен за малките дружества. "Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска плащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията на дружествата", посочват анкетираните. Според експерта от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) Тодор Ялъмов е притеснително желанието да се заличи ЕГН-то от данните на търговците. "По този начин ще се загубят част от свързаностите между фирмите (през техните управители или собственици), което е основен способ на множество журналистически и граждански разследвания. "Търговският регистър вече многократно демонстрира как лесно се проследяват фиктивните продажби и покупки на фирми от политици, от една страна, през идентификация на хората, от друга, през разминаването в цената на продажба/придобиване и активите", обясни Ялъмов. Далеч по-притеснителни данни за физическите лица, регистрирани по ДДС, има в НАП - там всеки лесно може да идентифицира през бюлетина по ДДС хората, които са получили над 50 хил. лв. доходи извън трудово правоотношение, и адресите им, допълни той. Според него въвеждането на регистрация и платен достъп не са домислени като аргумент за контрол на потребителите. Причината е, че правно-информационните фирми купуват целия регистър за 30 хил. лв. на година и дават на абонатите си данните, чието скриване е мотивът за въвеждането на такси. "Струва ми се, че някой просто иска да ограничи ползването на регистъра, защото се е уплашил каква сила има", заяви Ялъмов. |
|||
София, 12 август /Анелия Цветкова, БТА/
БТПП - Търговски регистър - анкета |
|||
73,08 на сто от членовете на БТПП не одобряват достъпът до информация за търговците да става само след регистрация и заплащане на такса, както предвиждат проектопромени в Закона за Търговския регистър на Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието. Едва 26,92 на сто одобряват пратения достъп до информация за търговците. Резултатите са от анкетно проучване на БТПП по електронен път до 4000 членове на БТПП, 83 браншови организации и преките членове на палатата. Проучването е във връзка с проекта на Министерството на правосъдието за промени в Закона за Търговския регистър. Анкетата, която е проведена вчера, беше предоставена на БТА. 40,38 на сто от анкетираните одобряват заявленията за вписване да се подават само по електронен път, а 59,62 на сто са против.Може да се предположи, добавят от БТПП, че на този въпрос са отговорили само тези, които имат гарантиран достъп до интернет. 41 на сто от 104 анкетирани фирми са направили и коментар на поставените в проучването въпроси. Според тях трябва да се направи всичко възможно, за да се ограничи произволът на чиновниците и да се анулират щетите от необмислените и зле обмислени решения на властимащи, които не се притесняват да увеличават постоянно натиск върху бизнеса и да карат хората да губят ценно време по опашки и в канцеларии. От фирмите считат също, че в момента е прекалено лесен достъпът до личните данни на собствениците и управителите на фирми. Те смятат, че е необходимо всеки, който прави справка в онлайн регистъра, да има собствени потребителско име и парола, за да е регистрируемо кога и кой е имал достъп до каква информация. Според фирмите е достатъчно това, че плащат такси за всяка услуга, дори и за публикуването на отчетите всяка година, независимо, че всичко сами си попълват и сканират и подават по електронен път. Като проблем те посочват също и бавната работа на служителите от Агенцията по вписванията при работата на гишеи обработка на данни. Според анкетираните, ако информацията от Търговския регистър стане платена и след регистрация, той ще се превърне в ЕООД с един печеливш. А хората, които имат нужда от информацията в регистъра, няма да имат възможност да я получават, когато им е необходима, посочват от фирмите. Отбелязва се, че за малките фирми, които нямат електронен подпис, това ще доведе до допълнителни разходи. По същия начин ще бъдат затруднени и фирмите, които нямат дейност, но са длъжни да публикуват годишните си финансови отчети. Анкетираните изразяват мнение, че би могло да има регистрация за достъп до информацията в регистъра, но не и такса за достъп до базата данни, до която според тях трябва всички да имат свободен достъп. Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска заплащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията, посочват анкетираните. От всички анкетирани 104 фирми, само една е доволна от сегашното положение. /РУМ/ |
|||