Цветан Симеонов: Европа да се осъзнае накъде е тръгнала с регулациите пред бизнеса
Такива действия на политиците накараха Великобритания да излезе от ЕС, каза председателят на БТПП в Денят на живо
Това е само началото на битката за превозвачите ни в Европа, ще има още много възможности за допълнителни аргументи, за дискусия. Защото пътят, по който върви ЕС по тая тема, не е най-добрият, най-перспективният. Това заяви в "Денят на живо" Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата, за новите регулации, с които Европа заплашва да извади от бизнеса българските автопревозвачи.
"Европа просто трябва да се осъзнае накъде отива, политиците да си дават сметка какво правят, защото това отново се прави без оценка на въздействието върху целия сектор и то в дългосрочен план", каза Симеонов.
Според него регулациите, с които Франция и Германия опитват да преградят пътя на българските автомобилни превозвачи, ще навредят на автомобилния сектор и в техните страни.
"Най-важното е да осигури конкурентноспособност на съответния сектор, а тая насока, която са взели, едва ли ще помогне тя да се постигне. В най-развитите страни в света, вкл. и в САЩ, такива тежки мерки не се налагат - държавата и политиката не се намесват в работата на бизнеса, оставят го той да урежда отношенията между работодател и работник, за да се постигне добър баланс и максимална конкурентноспособност в съответния сектор", отбеляза Цветан Симеонов.
"В нашия случай смятаме, че позицията на Германия и на Франция е твърде крайна, защото те не са в много по-различна ситуация от България. Знае се, че задълженията на една държава са свързани не само с нейното вътрешно законодателство, в това число и в социалната сфера, но и с международните конвенции, които е подписала. България е сред водещите страни в ЕС по брой на подписани конвенции", изтъкна Симеонов.
"За едно сравнение ще дам пример, че ние сме в т. нар. клуб 100 с над 100 подписани конвенции, а всяка една такава конвенция е тежест за работодателите в съответната страна, което значи допълнителни разходи за ежедневни, междуседмични почивки и т. н. В същата група са Германия и Франция, т. е. не са в по-тежко нормативно отношение от България", изтъкна Цветан Симеонов.
Подобни стъпки, предприемани в евросъюза, са разрушителни за самия него, убеден е Цветан Симеонов.
"Това не е вярната посока, от такива действия на ЕС се причинява стъпката на Великобритания да се отдели от Европейския съюз. Утре ще се опитват - и тогава няма да има връщане назад, те вече се опитаха - да ни наложат и по-високи данъци.
Ако съответна страна не може да си въведе ред в държавата в разходите, които правят държавните институции и да няма дефицит, защо и другите трябва да правят и населението да страда от това", подчерта Симеонов.
"Да, те са по-големи от нас, но рано или късно топката се връща в полето им. Освен опасност от разцепление в ЕС, другата голяма опасност за нас е, че целият сектор ще стане по-неконкурентноспособен", анализира шефът на Българската търговско-промишлена палата.
"Не трябва да забравяме, че отвсякъде сме заобиколени от страни, в които няма такива нормативи, и ако нас ни преградят, те няма да го преградят на страни извън ЕС, на които не могат да го наложат, и целият сектор ще пострада - и българския, и страните, които са против тези мерки.
Но ще пострадат и френските автомобилни превозвачи, защото победата им ще бъде пирова, тъй като в обозримо бъдеще на пазара ще се наложат други, по-конкурентни; второ самият сектор на автомобилните превози ще пострада много от подобряването на жп превозите в рамките на ЕС, и по-скоро на тези в Източна Европа, които ще бъдат повлияни от амбициозната програма на Китай да подобри железопътните превози като алтернатива", посочи Цветан Симеонов.