Спад на цените на безалкохолните напитки от началото на годината
Информация на Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България
406 млн. литра са реализирани на пазара на безалкохолни напитки, сочи анализ на данните за потреблението през второто тримесечие на годината на Българската асоциация на производителите на безалкохолни напитки. Това е с 5% по-малко в сравнение със същия период на 2010 година, когато на пазара са били реализирани 427 млн. литра. По много показатели се повтарят резултатите от предходната година и по отношение на първото полугодие. Потреблението в периода януари-юни 2011 година е в размер на 678 млн. литра, което е с близо 34 млн. литра по-малко от същия период на предходната година, когато данните сочат нива от 712 млн. литра.
Като цяло цените на безалкохолните напитки през първите шест месеца на настоящата година бележат леко понижение, но основната причина за намаляващия темп на консумация е свитото потребление на т.нар. студен пазар. Продължава тенденцията интересът на търговците и потребителите да е насочен към напитките от по-нисък ценови клас и към тези в разфасовки за домашна консумация.
Анализът на потреблението в отделните групи продукти сочи следното:
При бутилираните води потреблението за първите шест месеца на 2011 г. е с 5% или с 18 млн. литра под постижението през миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 5%, при газираните води с 8%, при водите в 19,5 л. галони със 7%.
Българският потребител е консумирал с 4% или 13 млн. литра по-малко газирани напитки през януари-юни 2011 г. в сравнение със същия период на 2010 г. Запазва се съотношението между основните две групи - бутилираните води и газираните напитки - 44:37%.
При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 3%, като при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 5%.
Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции е потреблението на натурални плодови сокове и нектари. За първите шест месеца на 2011 г. са реализирани 18 млн. литра от тази група напитки, което е с 8% или с близо 3 млн. литра по-малко от предходната година.
Групата “студен чай”, при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, бележи ръст от 2% през първите шест месеца на годината.
С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата “енергийни и спортни” за същия период.
Анализът на консумацията на безалкохолни напитки през първите шест месеца на 2011 г. показва, че нестабилната ситуация в резултат на икономическата криза продължава да оказва негативно влияние по посока свиване на потреблението. Прогнозите сочат, че в края на годината спадът може да бъде сведен до 4%, а потреблението на глава от населението да се върне на ниво от 210 литра.Въпреки това българският потребител остава сред първите десет в рамките на ЕС.