Партньорите по проект TWINING – подкрепа за справедлив двоен преход на европейските промишлени сектори проведоха заключително събитие, с което обобщиха постигнатото за целия срок на изпълнение – 20 месеца.
Проф. Лазар Йовевски от Северна Македония направи пълен обзор на работата по проект TWINING, чиято снона цел бе да насърчи сътрудничеството между организациите на работодателите и работниците в областта на двойния преход към зелена и цифрова икономика, включвайки въпросите за дигитализацията, Зелената сделка, подготовката на европейските предприятия за справедлив преход и др.
Партньорите от 9 държави - България, Белгия, Испания, Полша, Румъния, Словакия, Черна Гора, Северна Македония и Хърватия обсъдиха направените проучвания, анализ на предизвикателствата и проблемите, които засягат интересите на социалните партньори по време на двойния преход; онлайн националните семинари с участието на представители на фирми от различни сектори; онлайн платформата за обучение относно двойния преход и кампанията за повишаване на осведомеността по прилагането на политиките на ЕК и законодателството на ЕС, свързано с участието на служителите в консултации и др.
Екип от експерти от Българската търговско-промишлена палата, взел участие във всичи посочени дейности, представи резултатите от тях в България. През 2024 г. бяха проведени анкетно проучване, интервюта с експерти и фокус група. Анализът на резултатите от тези дейности бе обобщен в доклад, който представя средата в България, свързана с двойния преход, интервюта с експерти и фокус група. Фокус групата се насочи към задълбочен анализ на „twin“ прехода, въвеждането на технологиите и цифровизацията в работата, както и необходимостта от зелена трансформация от гледна точка на различните заинтересовани лица.
Бяха изготвени и препоръки за осъществяването на двойния преход:
1. Като основен двигател на иновациите в различните екосистеми, малките и средните предприятия (МСП) трябва да се вземат предвид във всички действия по двойния преход. Това е отразено хоризонтално чрез повишено внимание по отношение на регулаторната тежест за МСП. Новите действия ще бъдат от голяма полза за МСП и стартиращите предприятия, било то от гледна точка на укрепването на единния пазар, намаляването на зависимостта от доставки или ускоряването на екологичния и цифровия преход. Необходимо е прилагане и на конкретни мерки, насочени към МСП, като например мерки за повишаване на устойчивостта, борба със забавените плащания и подкрепа на платежоспособността.
2. Фокусът върху човека – служител, работник, ръководител, потребител и т.н. в рамките на двойния преход е ключов за постигане на неговите цели. Всички дейности, които са обвързани с дигиталния и зелен преход касаят човека в различните му функции, споменати по-горе. За това обучението и преквалификацията на служителите в рамките на фирмата/организацията; комуникацията с обществото, конкретни индивиди или общности, информирането относно правилата, задълженията, правата и ползите на отделните индивиди в процеса на преминаване към Индустрия 5.0 са важни етапи на прехода. Те нямат изклютичелна последователност, по-скоро се допълват и редуват, в различен ред в различните сектори и области.
3. Персоналният подход е много важен при прилагането на прехода. Ангажиментът на всяка компания е различен спрямо дейността и обхвата на работата. Регионалното позициониране също има значение, както по отношение на природни ресурси, така и на еко и социални системи.
4. Финансовите ресурси и инвестиции са ключови за осъществяване на 80% от мерките, които бизнесът и държавата са предприели за двойния преход. Те не са изключително условие, но подпомагат значително скоростта на приложение на иновациите и достигане на първите ползи от тях.
5. Времевият фактор също е от значение за двойния преход. За някои сектори той се случва бързо /ВЕИ/, докато в други се забавя поради естеството на бранша /селско стопанство/, а за други се наблюдава постоянна трансформация благодарение на напредналите технологии и повишен капацитет на служителите в него /ИКТ/.
6. Различните сектори напредват различно в двойния преход и предизвикателствата за тях са различни. За това мерките за всяка икономическа дейност трябва да бъдат съобразени спрямо сектора.
7. Специално внимание бе обърнато на процеса на информиране, консултиране и участие на работниците във вземането на решения, както и на колективното договаряне с особен акцент върху минали, настоящи и бъдещи роли и дейности на всички ключови участници в социалния диалог – представители на работниците (синдикати), представители на работодателите (работодателски организации) и представители на държавата (институции, органи и инспекторати).
8. Трябва да се избягва слагането на неточни или заблуждаващи „етикети“ за бизнеса и поведението на бизнеса спрямо обществото. Бизнесът трябва да е отговорен при зеления и дигитален преход и да е открит към обществото.
9. Заетите лица трябва да се справят с новите предизвикателства на прехода, да придобият умения и знания за зеления преход и умения за дигитален напредък. Това изисква нов управленски подкод, нов начин на менажиране и различен поглед към служителите, партньорите и киентите в индустриалния сектор.
10. Необходимо е да се насърчи участието на работниците във вземането на решения, да се увеличи участието на представителите на работниците в социалния диалог и да се разширят техните знания, да им се осигури допълнително обучение, свързано със Злената сделка и Индустрия 5.0.
Партньорите направиха заключения от резултатите по проекта и се обединиха около мнението, че холистичният подход ще бъде изключително полезен в прилагането на двойния преход, който дори да се забави от различни външни и вътрешни фактори, всъщност е нашето настояще и бъдеще.