Назад

26 юни 2014 г. – 40 години от сканирането на първия баркод в света

Днес, 26 юни 2014 г., в различни точки по земното кълбо над 5 милиарда пъти ще  се чуе сигнала от сканирането на GS1 баркод – при продажба на каса, в складовете, при товаро-разтоварни дейности, по глобалната верига на снабдяване. Вероятно много хора няма да осъзнаят, че днес този сигнал бележи историческия момент от създаването на първия стандарт за баркод в системата GS1. 
 
На този ден през 1974 г. Шарън Бюканън, касиер в супермаркет Marsh в Трой, щата Охайо (САЩ), за първи път сканира продукт с баркод GS1. Клиентът е Клайд Доусън, директор на развойната дейност в Marsh. Първият сканиран продукт е опаковка плодови дъвки Wrigley, чието място в историята се пази в Националния музей на американската история във Вашингтон. 
 
"Представяте ли си, ако нямаше баркод", казва Мигел Лопера, президент и изпълнителен директор на GS1. "Представете си опашките на касите в магазините. Представете си недоволството на клиентите. Представете си, какво ще стане, ако един ден в супермаркета скенерите откажат да работят и касиерите трябва да въвеждат данните от баркода ръчно? Представете си, как баркодът улеснява производителите да търгуват своите продукти в различни страни по света, защото баркодът може да бъде прочетен навсякъде."
 
"От основаването му през 1930 г., за Marsh приоритетно стои идеята за постоянен растеж и развитие", споделя Том O’Бойл, изпълнителен директор и председател на супермаркети Marsh. „Изглежда невероятно, че едно такова на пръв поглед обикновено събитие в Трой, поставя началото на технологична революция, която засяга различни сфери на бизнеса по цял свят. "
"Замисляли ли сте се, колко пъти дневно се сканират баркодове на каса в търговските обекти?", пита Тим Смъкър, председател на УС на JM Smucker и заместник-председател на GS1. "Милиарди. Това засяга всички и подобрява качеството на обслужване. Не се сещам за друго нещо, което повече да е улеснило търговията по света от баркода.“
 
Баркодовете са най-познатата и най-широко използвана част от стандартите на системата GS1. В комбинация с останалите стандарти и решения GS1 те имат за цел да подобрят ефективността и прозрачността по веригите за доставка, както в световен мащаб, така и между различните сектори. В основата на системата от стандарти GS1 e уникалната идентификация и маркиране на продукти, логистични единици, услуги, амбалаж, физически и юридически локации, и други. Единната система за идентификация създава предпоставка за електронен обмен на данни и стандартизиране на електронните съобщения и на процесите по веригата на снабдяване.
 
За приложението на стандартите GS1 в България споделя Христо Содев, изпълнителен секретар на GS1 България: „Използването на стандартите GS1 от българските фирми улесни излизането на български стоки на международните пазари от една страна и ускори внедряването на съвременни системи за продажбите в големите магазини. Тези предимства бяха оценени от нашите производители. Към момента повечето от българските фирми производители на стоки за масова употреба и лекарства са членове на системата GS1“.
 
„За последните 4 десетилетия стандартите GS1 са внедрени в бизнес процесите на повече от 2 милиона фирми по света. Ако в началото са били предназначени най-вече за търговията на дребно и бързото обслужване на клиентите на каса, днес се прилагат активно в транспорта и логистиката; в здравеопазването за повишаване безопаснотта на пациентите; в сектора на финансовите услуги за гарантиране сигурността на финансовите транзакции; в митниците за по-добрия граничен контрол и други. Стандартите GS1 позволяват на фирмите да говорят един език, което служи за преодоляване на различията и повишаване на качеството на информацията. Колкото по-широко се използват стандартите, в толкова по-висока степен са ползите за икономиката и обществото“, казва Цветан Симеонов, Председател на БТПП и Председател на Борда на GS1 България.
 

25.06.2014 г.

Още новини:

Видео:

Назад