Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
"24 часа" е най-добрата марка сред всекидневниците в България. Това показват резултатите от независимото проучване на Superbrands за 2012-2013 г.
"24 часа" е лидерът в тази категория, събрал най-много гласове от журито и потребителите в сравнение с други всекидневници, класирани като Superbrands. В тазгодишната селекция на най-известните марки e и вестник "Труд".
Церемонията, на която бяха отличени най-добрите марки, се състоя в сряда вечерта. Потребителите и журито са избрали "24 часа" за най-добра марка още два пъти преди това - в изданието за 2006-2007 г. и за 2009-2010 г.
Класацията на глобалната организация Superbrands се провежда за четвърти път у нас. Тя е известна тук като "оскарите" сред марките.
Според тазгодишното издание най-силната марка в България е Google. Световната интернет търсачка измести досегашния двукратен лидер Coca-Cola. Трета позиция заема Apple. На четвърта е bTV, която стана и най-добрата българска марка, изпреварвайки "Мтел".
За пръв път в историята на класацията у нас в топ 20 попада и още една българска марка - "Девин". Останалите са Adidas, BMW, OMV, Mercesed-Benz, Neskafe, Nejneken, Milka, Nike, Ariel, Nokia, Johnnie Walker, Aspirin, Tubord, L'oreal.
Някои от досегашните лидери по категории и сектори запазват водещите си позиции, но при други се наблюдава динамика, коментират от Superbrands. BMW измести Mercedes-Benz от първата позиция в категорията "Автомобили".
Apple изпревари Nokia при технологиите. "Маджаров" измести "Тандем" от първата позиция в сегмента на месните продукти, а българската верига за бързо хранене HAPPY отстрани от първата позиция досегашния лидер в категорията McDonald's.
УниКредит Булбанк е лидер сред финансовите институции, а ДЗИ - при застрахователите.
(Кои са лидерите в различните категории, виж в графиката.)
Участието в промоционалната програма Superbrands е само по покана на организацията. Номинираните марки - общо 1500, бяха позиционирани за оценяване по сектори в 29 категории. От тях 500 бяха избрани за Superbrands в официалната публикация за 2012-2013 г. Те могат да използват специалния символ в комуникацията с потребителите си като признание за отличен брандинг.
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа - чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури - борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет.
Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.
Експертното жури на Superbrands се обновява всяка година и се формира от специалисти в следните три области - авторитетни представители на маркетинговата индустрия, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии. Председател на Борда на Superbrands за този проект е Венелина Гочева, изпълнителен директор "Медийна група България холдинг".
Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е институтът за пазарни проучвания GFK Bulgaria. С тяхна помощ бе проведено интернет проучване.
От него става ясно, че според потребителите най-важните фактори за избор на марката са мненията на приятели и конкурентните цени. Известността на марката, добрата реклама и положителните отзиви в медиите, както и лесното й намиране в предпочитания магазин, също са сред важните фактори. Споменати са от почти половината участници в гласуването.
Жените държат най-много на мнението на приятели и на етиката на марката. Мъжете повече се влияят от известността на бранда и обвързаността с любими развлечения.
При решението за покупка младите участници в изследването - между 18 и 25 г., са по-силно повлияни от мнението на приятелите, докато при по-възрастните - групата над 45 г., по-голямо въздействие оказват конкурентните цени.
Най-малка тежест при избора на марка има мнението на известни личности, които я ползват.
Мнозинството от участниците са склонни да платят по-висока цена за любимата си марка, като най-често приемливата граница е до 10% по-скъпо.