В началото на кризата мениджърите са прибягвали към така наречените "меки" мерки - неплатени отпуски, ангажиране на хората с повече дейности от трудовата им характеристика, орязване на бонусите и допълнителните придобивки.
Миналата година обаче са прилагани предимно "острите" антикризисни мерки - а именно съкращения на персонал, бавене на заплати и укриване на обороти, за да се плащат по-малки данъци. Или с две думи - сивият сектор вече е около 30 на сто.
В машиностроително предприятие в Габрово работят над 250 души. Рецептата на ръководството срещу кризата са бартери и оптимизиран работен процес, без експерименти с работниците.
„Като платя на работниците знам, че мога да искам всичко, като не съм платил минаваме в сферата на пазарлъка. Тъй че първо плащам на работниците и тогава на всички останали", обясни Евгени Станчев, изпълнителен директор на машиностроително предприятие
По-силно кризата се усеща при малките и средни предприятия, каквито са над 95% от фирмите у нас. От 2008-ма до сега са фалирали 10% от тях или около 25 000. Като антикризисна мярка там са се отказали от производството на някои продукти и са се пренасочили към други.
"Разбира се това оказа ефект върху заетата работа ръка. Част от тази работна ръка беше освободена - включително за миналата година нови 90 000 работни места бяха загубени, а за целия период на кризата те са много повече", каза Камен Колев.
Синдикатите не гледат с добро около на повечето мерки.
"В повечето случаи се прекалява - да, вярно достига се до някакво ниво, което е необходимо, но в много случаи работодателя използва ситуацията, за да сече до корен. Това няма да го допуснем", категоричен беше Николай Ненков от КНСБ .
От другата страна са антикризисните мерки, които правителството прие, за да облекчи икономиката. Според мениджърите, от списъка с 60 мерки са изпълнени едва половината.
"Все още нивото на лихвените проценти на предоставяните кредити в България не е достатъчно атрактивно", добави Цветан Симеонов.
Най-важната нереализирана мярка, която остава като задача номер едно пред държавата и тази година е нуждата от електронно правителство, което би спестило много административни разходи на бизнеса.
Най-важнтеи антикризисни мерки според икономистите, които мениджърите трябва да следват през 2013-та са да търсят все повече евросредства за бизнеса си, да насочат усилията си към намиране на пазарни ниши и да се опитват да изнасят продукцията си на външни пазари.
Вижте видеоклипа, в който участва Председателя на БТПП