Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Метин Казак инициира Кръгла маса за търговските отношения между ЕС и Япония и перспективите за България |
На 12 февруари, 2013 г. (вторник) от 10:30 ч. в сградата на Информационното бюро на Европейския парламент в София се състоя Кръгла маса на тема: „Търговските отношения ЕС – Япония: бъдещи перспективи и възможности за България”. Форумът се организира от Информационното бюро на Европейския парламент в България и се провежда по инициатива и със специалното участие на българския член на ЕП - Метин Казак (АЛДЕ) и японския посланик в България - Н. Пр. Такаши Коидзуми. Повод за организираната Кръгла маса е приетата Резолюция от Европейския парламент относно търговските преговори на Европейския съюз с Япония и предстоящото започване на преговорите за подписване на Споразумение за свободна търговия между ЕС и японската държава. Българският евродепутат Метин Казак, член на Комисията по Международна търговия, е докладчик на ЕП за търговските преговори на ЕС с Япония. В събитието взеха експертно участие с изказвания по темата - Иво Маринов, зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма и Георги Стоев, зам.-председател на Българската търговско-промишлена палата и на Българо-японския икономически съвет, съветник в Европалати-Брюксел. Участниците дискутираха потенциалните възможности и ползи за европейската икономика и България от сключване на Споразумение за свободна търговия между ЕС и Япония, както и очакваните инвестиции и възможности от откриване на нови работни места за европейските граждани в условията на икономическата криза. Беше обсъдено и състоянието на икономическите отношения между българската и японската държава и необходимите условия за подобряване на инвестиционния климат у нас. Метин Казак изтъкна, че приетата Резолюцията от ЕП на 25 ноември, 2012 г. относно започването на търговските преговори между ЕС и Япония, е крачка напред към преговорите за свободна търговия с един от най-големите търговски блокове в света, с което се предоставят възможности за максимизиране на работните места и повишаване на потенциала за растеж в рамките на стратегията "Европа 2020". „По този начин бяха положени и основите за съживяването на търговските отношения между ЕС и Япония, омаловажавани през последното десетилетие. Факт е, че двустранната търговия между Европа с третата най-голяма национална икономика в света, е само една четвърт от търговията на ЕС със САЩ или Китай, което е абсолютно неприемливо”, каза Казак. Евродепутатът изрази увереността си, че ако бъде реализиран неизползваният досега търговски потенциал с Япония, това може да се превърне в изходната точка за промяна на стагниращите европейска и японска икономики в момента. Той подчерта, че Комисията е изчислила, че близо 2/3 от тези печалби на търговската политика на ЕС ще дойдат от потенциалните Споразумения със САЩ и Япония и едно бъдещо Споразумение за свободна търговия с японската държава би означавало растеж и работни места за европейските граждани. Според него това ще допринесе и за възобновяване и разширяване обхвата на търговско-икономическите отношения между Япония и България и ще допринесе за увеличаване на японските инвестициите у нас. Метин Казак подчерта, че премахването на нетарифните бариери в различни сектори, особено в автомобилния, митническите процедури и достъпа на европейските компании до широкия пазар на обществени поръчки в Япония, са предпоставка за успешното приключване на търговските преговори и подписването на бъдещото Споразумение за свободна търговия. Японският посланик в България - Н. Пр. Такаши Коидзуми направи преглед на текущото състояние на икономическите отношения между Япония и България и очерта препоръките на японските предприятия за тяхното по-нататъшно развитие. Дипломатът подчерта, че причина за намаляване обема на търговията между двете страни е силният спад на износ от България за Япония на морски продукти, стоманени изделия, вина и тютюневи изделия в сравнение с 1988 г. Той изтъкна, че в последните години е нараснал българският износ на розово масло, и че фармацевтичните изделия и бирата са сред новите продукти, които страната ни изнася за Япония. „Японския износ за България през 2011 г. е спаднал 3.8 пъти в сравнение с 1988 г. като един от основните фактори за това е намаленият износ на машини. От друга страна износът на земеделска техника е нараснал 18 пъти, а на автомобили – 5 пъти. Освен това, печатащите устройства са сред новите изделия на японския износ”, заяви японският посланик у нас. Н. Пр. Такаши Коидзуми заяви, че причината за значителното намаляване на японските инвестиции в България, е световната икономическа криза, но вече са налице признаци на възстановяване в областта на енергетиката, здравеопазването и туризма. ”Японските фирми проявяват нарастващ интерес за инвестиране в България, но страната още не е добре позната в Япония. Необходимо е да се популяризират възможностите и ползите от инвестиции за японските фирми в България”, каза още японският посланик. „Бързото стартиране на преговорите по споразумението за икономическо партньорство с ЕС с цел издигане на икономическото партньорство (EPA) между Япония и ЕС на по-високо равнище, е от особена важност и за икономическите отношения между Япония и България. Това ще подобри достъпа на японски фирми до българските пазари, на инвестиционния климат и ще насърчи директните инвестиции и търговията между Япония и България”, каза в заключение Н. Пр. Такаши Коидзуми. В дискусията се включиха икономически експерти и представители на бизнеса. |