Money.bg - Скок на търговията с услуги - в туризма и навсякъде с потенциал, поиска Стойнев
Скок на търговията с услуги - в туризма и навсякъде с потенциал, поиска Стойнев
Диалог, диалог, и пак диалог. Тази рецепта даде министърът на икономиката и енергетиката по време на годишната среща на екипа на министерството и търговско-икономическите съветници, командировани в Службите по търговско-икономически въпроси (СТИВ) с представители на бизнес средите.
СТИВ е групата от търговските ни представители на страната ни по света. На срещата присъстват представители на работодателските организации -БСК, БТПП, КРИБ и АИКБ.
Стойнев заяви, че министерството и правителството са си поставили три приоритета относно външнотърговския сектор. Това са увеличаване износа на български стоки, инвестиции за повече работни меса и значимо нарастване на търговията с услуги - както в туризма така и всички останали с потенциал.
По думите на министъра в последните години се забелязва силен ръст на експорта ни към Азия и към страните от Арабския свят, като износа в тези посока има ръст за 2012 г. от съответно 37 и 24 на сто.
Голям потенциал има и в търговията с Руската федерация и страните от ОНД.
Стойнев посочи, че въпреки намалелия дял на търговията с ЕС в общия износ, съюзът остава основният ни външнотърговски партньор с дял от 58% от експорта за 2012 година.
Министърът на икономиката и енергетиката посочи, че в областта на туризма страната ни има сериозен потенциал по отношение на почиващите и идващите на бизнес посещения граждани на Китай.
На срещата стана ясно, че страната е открила или предстои откриването в най-скоро време на търговски представителства в Йемен, Либия и Виетнам
Цветан Симеоново от БТПП заяви, че за 2012 г. отличните оценки на българските компании по отношение на взаимодействието им със СТИВ се е увеличил два пъти - от 21% на 46% като цяло. В същия момент обаче една трета от фирмите не знаят как да се свържат с нашите търговски представители по света.
Председателят на КРИБ Огнян Донев посочи, че е изключително важна средата, в която се прави бизнес у нас. Как да има добър бизнес климат. когато се събуждаме и по телевизията се громи българския бизнес, попита реторично Донев. По думите на Донев българският бизнес трябва да разчита предимно на големите компании, защото центърът на тежестта е по близо до тях.
На това Никола Зикатанов от Асоциацията на индустриалния капитал отговори, че едва ли големи компании като Нефтохим имат нужда от помощ от държавата при осъществяване на дейността си, докато има други по-малки компании, които биха имали нужда от подобна подкрепа.