Родни предприемачи пробват да стъпят дори на бразилския пазар
Българският бизнес сменя рязко посоката и започва да се ориентира към страни като Русия, Турция и Сърбия. Това показва анкета на търговската палата за бизнес пътуванията на предприемачите. Намерението за износ на български стоки зад граница е водеща причина за този тип пътувания при почти 80% от компаниите у нас.
Към момента голяма част от бизнеса у нас търси възможност за пробив и на необятния китайски пазар. Вече се изнасят зърно, минерална вода, розово масло и българско вино в малки количества.
"Самите китайци произвеждат вино и скоро те ще почнат да го изнасят. Затова трябва само висок клас вино да предлагаме, при това с вкусовите качества на вино от стария свят", казват от бранша на винарите.
Според проучването на търговската палата от страните от Европейския съюз най-голям интерес традиционно приковава Германия. От страните извън ЕС, освен Русия, има интерес и към наши съседки.
"Новост е интересът към Сърбия. Той е резултат от успешната визита на сръбския президент и ясната европейска перспектива на страната", казва Цветан Симеонов, председател на БТПП.
Небивал е интересът и към пазари от азиатския свят. Родните фирми искат да намерят своето място освен в Китай, така и Казахстан. Предприемачите дори гледат и далеч зад океана като търсят възможност да реализират стоките си в САЩ и Бразилия. Съветът на търговската палата е следният - в големите и богати страни да се търси пазар извън столиците.
Арабският свят също е предизвикателство пред фирмите. България им шанс да изнася стоки и за размирните до скоро райони. Вече има близо 30 договора за износ на продукция за Ирак.