Назад

БТПП е против вдигането на прага за регистрация по ДДС


  • Ново повишение на минималната заплата би вдигнало безработицата




     
    Заплатите в България трябва да растат с темповете на производителността на труда, заяви председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов. За миналата година производителността на труда е скочила с повече от 17%, но това до голяма степен се дължи на големите съкращения във фирмите. По думите на Симеонов увеличението на минималната работна заплата от 1 септември с 30 лева не е било правилен ход, както и евентуалното ново увеличение на минималното възнаграждение от 1 януари до 290 лева, както искат синдикатите. Според Симеонов това би довело до нов ръст на безработицата. От работодателската организация се противопоставиха и на административното увеличаване на минималните осигурителни прагове по браншове.
     
    „Лошото е, че на улицата излизат най-ниско квалифицираните кадри, защото те са на минимална работна заплата. Хора с добра квалификация никой нито ги гони, нито им дава минимална работна заплата, а обратното", каза Симеонов. Според него миналогодишното увеличение на минималните осигурителни прагове с 5,6 на сто с административен акт на министъра на труда и социалната политика може да бъде наречено „безотговорно". „И той сега ще сърба попарата от това нещо с увеличената безработица, с увеличения сив сектор", каза Симеонов. Той допълни, че от БТПП се надяват на ясна политика в тази област и в тези сектори, в които работодатели и синдикални представители на работниците се договорят, считат, че това е най-добрият начин. „Там, където не се стигне договореност, но с административен акт се разпространи увеличение, това по никакъв начин не стимулира постигането на една добра договореност", категоричен е Цветан Симеонов.
     
    Цветан Симеонов се противопостави и на идеята на данъчните да се вдигне минималният праг за регистрация по ДДС. Според работодателската организация това говори за липса на капацитет в данъчната администрация. По думите на Симеонов трябва да се предприеме обратното действие – намаляване на прага, дори премахването му.

    Линк

  • БТПП: Прагът за регистрация по ДДС за малките фирми трябва да се намали, не да се увеличи



     
    Намерението на Националната агенция за приходите (НАП) да увеличи прага за регистрация по ДДС на фирмите двойно или дори тройно говори за две неща. На първо място това означава, че данъчната администрация няма капацитета да се справи с по-голям брой регистрирани фирми. На второ място този ход показва нежелание да се помогне на малките и средните фирми.
     
    Така коментира шефът на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов идеята на приходната агенция да увеличи прага за регистрация по ДДС. Той изрази мнение, че вместо да се увеличава, границата за регистрация за малките и средните предприятия би трябвало да се намали чувствително, дори да се премахне.
     
    Данъчните се занимават с фирми от светлия сектор, вместо с тези от сивата икономика, коментира шефът на БТПП. Агентите на НАП получават премиите си, а актовете срещу фирмите впоследствие падат в съда. В тази връзка от палатата са предложили данъчните да възстановят премиите от фиктивни начети в двоен размер.
     
    Симеонов определи увеличаването на минималните осигурителни прагове като безотговорно, защото по този начин се покачва и безработицата. През последите 3-4 години ръстът на заплатите е по-висок от ръста на производителността на труда и инфлацията. Едва тази година е постигнато устойчиво развитие, при което ръстът на заплатите не надвишава този на производителността на труда.
     
    Според данни на Евростат разходите за труд у нас нарастват със 7,8%, докато средният ръст за ЕС е 2,7%. "Отношението минимална към средна заплата в България е 40%. Когато това отношение е толкова малко, хората предпочитат да си седят вкъщи и да получават помощи за безработица, вместо да работят", обясни Симеонов.
     
    Той заключи, че увеличаването на заплатите по административен път е пагубно за икономиката.
     
    Днес БТПП представи класацията Топ 100 на най-успешните фирми у нас за 2010 г.

    Линк

  • "Орифлейм България" е най-успешната компания за 2010 г.


     
    Оцени статията
    Автор на статията
     Ралица Стоянова
    r.stoyanova@econ.bg
    "Орифлейм България" заема първо място по печалба на 100 лева собствен капитал в класацията Топ 100 на най-успешните фирми у нас за 2010 г., изготвена от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
     
    Освен по показателя "печалба от собствен капитал", класацията е изготвена по още два критерия. На първо място по печалба на 100 лева приходи от продажби се нарежда "БГ Агро". "Трейшън клиф голф енд СПА резорт" заема челното място по изменение на приходи от продажби през 2010 г. спрямо 2009 г.
     
    БТПП е изготвила класацията на база на 5059 счетоводни отчета, представени от фирмите. Компаниите, участващи в класацията, формират 81,5% от БВП на страната. 58% от тях са членовете на палатата.
     
    Най-много от компаниите - 36%, се занимават с търговия, 26% с промишленост, 20% са в сектора на услугите, 9% в строителството, 6% в управлението и 4% в селското стопанство. Най-голямо подобрение отчитат фирмите в областта на търговията и промишлеността, а най-голяма спад - тези в строителния сектор, съобщи председателят на БТПП Цветан Симеонов.
     
    Той добави:
     
    "Голяма част от компаниите, участващи в класацията, са с чужд капитал. Това значи, че българските мениджъри имат още какво да учат в предрприемачеството".

    Линк

  • БТПП представя 13-тата класация „Топ 100 на фирмите в България“


     
    Традиционната, 13-та поред, годишна класация „Топ 100 на фирмите в България“ ще бъде представена днес от Българската търговско-промишлена палата (БТПП). В подреждането, направено по 6 критерия, участват фирми, които формират 81.5% от Брутния вътрешен продукт на страната. Те са подредени според най-високите стойности на изменението на приходите от продажби на стоки и услуги, печалба на 100 лева собствен капитал, печалба на 100 лева приходи от продажби и други критерии. Класацията се прави на основата на публично обявената информация от финансово-счетоводните отчети на компаниите.
     
     
     
    Класацията "Топ 100" на най-успешните български фирми се разпространява и до всички Световни търговски центрове, всички търговски представители на България в чужбина и всички чуждестранни представители в София.

    Линк

  • Две публични компании оглавиха категория Топ 100 на БТПП


     
    Двете публични компании БГ Агро и Агрия Груп Холдинг оглавиха категорията по рентабилност на приходите в Топ 100 на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) за 2010 година.
    БГ Агро (търговия) застана начело с печалба на 100 лв. приходи от 2 927.40 лева, сочат данните в класацията. Финансовият резултат на компанията за миналата година (на неконсолидирана база) е 6.09 млн. лева, като нетните приходи от продажби са в размер на 208 хил. лева. Положителният резултат се дължи най-вече на приходите от дивиденти, които групата е получила през 2010 година в размер на 5.84 млн. лева. Същите се свиват за година с 6.06%.
     
    Агрия Груп Холдинг (управление) си заслужи второто място в категорията на Топ 100 на БТПП за фирми, класирани по максимална величина на печалбата на 100 лв. приходи от продажби за 2010 година, с показател от 2 670.77 лева. Печалбата на групата за миналата година е 3.47 млн. лева. Неконсолидираните продажби на Агрия достигат в края на отчетния период 130 хил. лева, а финансовите постъпления (основно от дивиденти и положителни разлики от операции с финансови активи и инструменти) са в размер на 3.86 млн. лева, което е почти без промяна на годишна база. Трябва да се отчете също така, че приходите от дивиденти на Агрия намаляват през сравнявания период двойно, до 1.94 млн. лева.
     
    Трети в тази категория на класацията търговецът Вано Трейд Ауто (търговия). Печалбата на компанията на 100 лв. приходи в случая е 1 897.16 лева. Печалбата й за 2010 г. е в размер на 9.35 млн. лева.
     
    Категорията на 100-те фирми, касирани по изменение на нетните приходи от продажби за периода 2009/2010 година, оглави от Трейшън Клифс Голф енд Спа Резорт (услуги) от впечатляващите 7 699%, на 20.12 млн. лева.
     
    Втората позиция е за Българска Енергетика (управление) със също изключителния ръст от 2 222%, на 33.62 млн. лева.
     
    Динамо Севлиево (промишленост) е дружеството, което допълва челната тройка в категорията. Покачването в случая е от 2 011%, до 2.36 млн. лева.
     
    Орифлейм България (търговия) пък стана първа, сред стоте фирми, класирани по максимална величина на печалбата на 100 лв. собствен капитал. В случая тя е 15 400 лева, при 770 хил. лв. положителен финансов резултат за 2010 година. Нетните й приходи от продажба за миналата година са в размер на 19.26 млн. лева.
     
    Силвър Дей (промишленост) се нареди на второ място с 2 200 лева печалба на 100 лв. собствен капитал. Годишната нетна печалба на компанията за 2010 г. е 22 хил. лева, при 197 хил. лева нетни продажби.
     
    Унивег България (услуги) е трета в категорията с 2 117.86 лв. печалба на 100 лв. собствен капитал. Компанията приключи 2010-а с 593 хил. лв. нетна печалба, при 12.59 млн. лева нетни продажби.
     
    Специалната част в Топ 100 на БТПП за 2010 г. за малкия бизнес в страната ни, тази година се оглави от дружеството Дъбрава-99 (промишленост). Тази категория подрежда 50 фирми с приходи от продажби до 3.9 млн. лева, класирани по изменението им на годишна база. Промяната при Дъбрава-99 в случая е от 46 900%, ная 1.41 млн. лева.
     
    Орфей - ДВ (услуги) е на второ място с ръст от 21 700%, на 218 хил. лева, а трето е дружеството Сьонмез Интернешънъл (промишленост) - 5 723% покачване и 3.09 млн. лв. нетни продажби.
     
    Обобщените данни на БТПП за класацията показват, че представителите на три сектора от българската икономика са увеличили присъствието си в рейтинга за 2010 година. Това са търговията (покачване от 33 на 36% участие), промишлеността (от 17 на 26%) и управление (от 5 на 6%). Със спад на участници са секторите на строителството (от 19% на 9 на сто), услугите (от 21 на 20% и селското стопанство (от 5 на 4%).
     
    Тазгодишното издание на класацията затвърди за пореден път факта, че трябва да се обърне сериозно внимание върху стимулирането на стопанския живот в Северозападна България, който регион за втора поредна година има едва 4% присъствие в Топ 100 на БТПП. Публичната компания Енемона е начело в региона по приходи от продажби в размер на 189.93 млн. лева.
     
    С най-голямо участие са фирмите от Югозападна България (52% за 2009 г. на 55% за 2010 г.). Тук начело по нетни продажби за региона е поставена компанията Лукойл България (3.33 млрд. лева.
     
    Втората най-многобройна група в класацията са представителите от Североизточна България, която тежест обаче намалява на годишна база от 17 на 15%. Солвей Соди е начело по нетни продажби за 2010 г. от 327.85 млн. лева.
     
    Ръст има на фирмите-участници от Северен Централен район - от 5 на 8%, където Идеал Стандарт Видима води в региона по реализирани продажби от 386.9 млн. лева.
     
    Понижение има при представителите на Югоизточна България (от 12 на 11%), където логично Лукойл Нефтохим Бургас е лидер по нетни продажби за 2010 г. в размер на 5.35 млрд. лева.
     
    Голям спад в тазгодишното издание на класацията има и при представителите от Южен Централен район (от 11 на 7%). КЦМ тук е лидер в района по размер на нетните продажби за миналата година - 525.84 млн. лева.
     
    Това е 13-та поред класация на БТПП, в която палатата отличава най-добрите компании в България, според показателите им в отделните категории.

    Линк

  • БТПП е против вдигането на прага за регистрация по ДДС




     
    Заплатите в България трябва да растат с темповете на производителността на труда, заяви председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов. За миналата година производителността на труда е скочила с повече от 17 %, но това до голяма степен се дължи на големите съкращения във фирмите.
     
    По думите на Симеонов увеличението на минималната работна заплата от 1 септември с 30 лева не е било правилен ход, както и евентуалното ново увеличение на минималното възнаграждение от 1 януари до 290 лева, както искат синдикатите. Според Симеонов това би довело до нов ръст на безработицата. 
    От работодателската организация се противопоставиха и на административното увеличаване на минималните осигурителни прагове по браншове.
     
    Цветан Симеонов се противопостави и на идеята на данъчните да се вдигне минималният праг за регистрация по ДДС. Според работодателската организация това говори за липса на капацитет в данъчната администрация. По думите на Симеонов трябва да се предприеме обратното действие – намаляване на прага, дори премахването му.

    Линк

Назад