Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Висшият адвокатски съвет настоява измененията, свързани с корупцията в частния сектор, да не бъдат приемани
Всеки втори български гражданин ще стане обект на наказателно преследване, а всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност, ако бъдат приети предлаганите от правителството промени в Наказателния кодекс (НК), свързани с корупцията в частния сектор. Това заявява Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в становище до правната комисията на парламента.
Предстои утре комисията да разгледа на първо четене седем проекта за изменение на НК, като един от тях е внесеният от кабинета.
Още преди два месеца в критично интервю за „Лекс“ ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов предупреди за рисковете, които крие законопроектът. По думите му измененията, за чиято цел беше обявено изравняването на стандартите за преследване на корупцията в частния и публичния сектор, ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот.
След това с остра позиция срещу промените излязоха и най-големите организации на бизнеса – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
В становището си до правната комисия Висшият адвокатски съвет на практика споделя вече изразените от проф. Панайотов и предприемачите критики и заявява, че категорично се противопоставя на приемането на законопроекта.
„Анализът на съществуващите обществено-икономически условия, правоприлагането по корупционни престъпления, не очертават обществена потребност и реална необходимост от предлаганите от вносителя на законопроекта нови състави на престъпления и по-високи наказателни санкции“, заявяват от адвокатурата. И сочат, че предлаганите промени са основани на погрешното разбиране за уеднаквяване на санкционните последици при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор. „Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“, пише в становището.
Позовавайки се на предложенията за три от разпоредбите в проекта – чл. 221, чл.225б, чл.225в, ВАдС заявява, че те дават възможност за недопустима намеса на държавата в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
От адвокатурата казват още, че с част от промените се заличава границата между основанията за търсене на дисциплинарна и административна отговорност от тези, за които се носи наказателна отговорност. ВАдС посочва като една от разпоредбите, криеща подобен риск при предлаганата от правителството редакция, тази на чл. 282, ал. 2 НК. В нея се предлага, без изискване за преследване на каквато и да е било цел от страна на дееца, наказанието за престъпление по служба да се налага и на „длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши властта или правата си и от това произлязат вредни последици“.
ВАдС прави специален анализ на разпоредбата за т. нар. длъжностно престъплениe в частния сектор – чл. 221, ал. 1 от проекта за изменение на НК. Тя гласи: „Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
„Криминализират се гражданско-правни отношения, при които досега увреденото лице е реализирало своите права на база договорната или деликтна отговорност“, заявяват от адвокатурата. И дават следния пример: „Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента (например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки) ще представлява престъпление“. Като припомнят, че за да бъде квалифицирано като престъпно това деяние, няма да се изисква специална цел.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, твърди ВАдС.
От адвокатурата дават и друг пример за ефекта от приемането на тази разпоредба: „Представляващият едно търговско дружество може да предпочете независимо, че има наличен паричен ресурс да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход, съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“.
Според адвокатурата инкриминиране неизпълнението на служебни задължения от длъжностно лице по граждански правоотношения ще създаде огромни проблеми в правоприлагането, тъй като липсва ясен и точен критерий за разграничаване на гражданската, административната, дисциплинарната от наказателна отговорност. И твърдят, че нормата на чл. 221 НК ще доведе до произвол при наказателната репресия. „Преследваните със законопроекта „цели“ не очертават необходимост от предлаганата законодателна промяна, не дават основание за преосмисляне наказателната политика на държавата в корупционните престъпления, вкл. в частния сектор, а представляват прибързана, не добре обмислена хипер регулация и най-вече недопустима намеса в частния сектор, в типични гражданскоправни и търговски отношения, където ролята на държавата по предлагания от вносителя на проекта начин е немислима“, пише в становището.
Какво съдържат храните, до колко са легални вносителите и опасни ли са те за нас. Всичко това може да се рабере с мобилното приложение БГ Баркод, което представи ръководителят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов. Той го представи по време на среща между местния бизнес и местните власти, която се проведе в Казанлък.
Всеки втори българин ще стане обект на наказателно преследване, а всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до наказателна отговорност.
Това ще стане, ако бъдат приети предлаганите от правителството промени в Наказателния кодекс (НК), свързани с корупцията в частния сектор, алармираха от Висшия адвокатски съвет (ВАдС) в становище до правната комисията на парламента.
Предстои утре комисията да разгледа на първо четене седем проекта за изменение на НК, като един от тях е внесеният от кабинета.
Още преди два месеца ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов предупреди в интервю за „Лекс“ за рисковете, които крие законопроектът. По думите му измененията, за чиято цел беше обявено изравняването на стандартите за преследване на корупцията в частния и публичния сектор, ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот.
След това с остра позиция срещу промените излязоха и най-големите организации на бизнеса – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
В становището си ВАдС пък заявява:
„Анализът на обществено-икономическите условия и правоприлагането по корупционни престъпления не очертават обществена потребност и реална необходимост от предлаганите нови състави на престъпления и по-високи наказателни санкции.
Те са основани на погрешното разбиране за уеднаквяване на санкционните последици при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор. Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“.
Адвокатите изтъкват, че промените ще дадат възможност за недопустима намеса на държавата в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
Освен това с част от промените се заличава границата между основанията за търсене на дисциплинарна и административна отговорност от тези, за които се носи наказателна отговорност.
С едно от измененията се предлага без изискване за преследване на каквато и да е било цел от страна на дееца, наказанието за престъпление по служба да се налага и на „длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши властта или правата си и от това произлязат вредни последици“.
В проекта е предвидено:
„Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
"Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента (например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки) ще представлява престъпление“, подчертават от ВАдС и припомнят, че за да бъде квалифицирано като престъпно това деяние, няма да се изисква специална цел.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, подчертават от адвокатурата.
И дават още един пример за ефекта от приемането на тази разпоредба:
„Представляващият едно търговско дружество може да предпочете независимо, че има наличен паричен ресурс да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба.
Избраният напълно легален пазарен подход, съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“.
Според ВАдС инкриминиране неизпълнението на служебни задължения от длъжностно лице по граждански правоотношения ще създаде огромни проблеми в правоприлагането, тъй като липсва ясен и точен критерий за разграничаване на гражданската, административната, дисциплинарната от наказателна отговорност.
И твърдят, че ще се стигне до произвол при наказателната репресия.
„Преследваните със законопроекта „цели“ представляват прибързана, не добре обмислена хиперрегулация и най-вече недопустима намеса в частния сектор, в типични гражданскоправни и търговски отношения, където ролята на държавата по предлагания от вносителя на проекта начин е немислима“.
Всеки втори българин ще стане обект на наказателно преследване, а всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до наказателна отговорност.Това ще стане, ако бъдат приети предлаганите от правителството промени в Наказателния кодекс (НК), свързани с корупцията в частния сектор, алармираха от Висшия адвокатски съвет (ВАдС) в становище до правната комисията на парламента.
Предстои утре комисията да разгледа на първо четене седем проекта за изменение на НК, като един от тях е внесеният от кабинета.
Още преди два месеца ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов предупреди в интервю за „Лекс“ за рисковете, които крие законопроектът. По думите му измененията, за чиято цел беше обявено изравняването на стандартите за преследване на корупцията в частния и публичния сектор, ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот.
След това с остра позиция срещу промените излязоха и най-големите организации на бизнеса – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
В становището си ВАдС пък заявява:
„Анализът на обществено-икономическите условия и правоприлагането по корупционни престъпления не очертават обществена потребност и реална необходимост от предлаганите нови състави на престъпления и по-високи наказателни санкции. Те са основани на погрешното разбиране за уеднаквяване на санкционните последици при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор. Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“.
Адвокатите изтъкват, че промените ще дадат възможност за недопустима намеса на държавата в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
Освен това с част от промените се заличава границата между основанията за търсене на дисциплинарна и административна отговорност от тези, за които се носи наказателна отговорност. С едно от измененията се предлага без изискване за преследване на каквато и да е било цел от страна на дееца, наказанието за престъпление по служба да се налага и на „длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши властта или правата си и от това произлязат вредни последици“.
В проекта е предвидено:
„Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
„Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента (например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки) ще представлява престъпление“, подчертават от ВАдС и припомнят, че за да бъде квалифицирано като престъпно това деяние, няма да се изисква специална цел.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, подчертават от адвокатурата.
И дават още един пример за ефекта от приемането на тази разпоредба:
„Представляващият едно търговско дружество може да предпочете независимо, че има наличен паричен ресурс да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход, съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“.
Според ВАдС инкриминиране неизпълнението на служебни задължения от длъжностно лице по граждански правоотношения ще създаде огромни проблеми в правоприлагането, тъй като липсва ясен и точен критерий за разграничаване на гражданската, административната, дисциплинарната от наказателна отговорност.
И твърдят, че ще се стигне до произвол при наказателната репресия.
„Преследваните със законопроекта „цели“ представляват прибързана, не добре обмислена хиперрегулация и най-вече недопустима намеса в частния сектор, в типични гражданскоправни и търговски отношения, където ролята на държавата по предлагания от вносителя на проекта начин е немислима". /дир.бг/ burgasinfo.com
Всеки втори българин ще стане обект на наказателно преследване, а всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до наказателна отговорност.
Това ще стане, ако бъдат приети предлаганите от правителството промени в Наказателния кодекс (НК), свързани с корупцията в частния сектор, алармираха от Висшия адвокатски съвет (ВАдС) в становище до правната комисията на парламента.
Предстои утре комисията да разгледа на първо четене седем проекта за изменение на НК, като един от тях е внесеният от кабинета.
Още преди два месеца ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов предупреди в интервю за „Лекс“ за рисковете, които крие законопроектът. По думите му измененията, за чиято цел беше обявено изравняването на стандартите за преследване на корупцията в частния и публичния сектор, ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот.
След това с остра позиция срещу промените излязоха и най-големите организации на бизнеса – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
В становището си ВАдС пък заявява:
„Анализът на обществено-икономическите условия и правоприлагането по корупционни престъпления не очертават обществена потребност и реална необходимост от предлаганите нови състави на престъпления и по-високи наказателни санкции. Те са основани на погрешното разбиране за уеднаквяване на санкционните последици при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор. Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“.
Адвокатите изтъкват, че промените ще дадат възможност за недопустима намеса на държавата в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
Освен това с част от промените се заличава границата между основанията за търсене на дисциплинарна и административна отговорност от тези, за които се носи наказателна отговорност. С едно от измененията се предлага без изискване за преследване на каквато и да е било цел от страна на дееца, наказанието за престъпление по служба да се налага и на „длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши властта или правата си и от това произлязат вредни последици“.
В проекта е предвидено:
„Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
„Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента (например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки) ще представлява престъпление“, подчертават от ВАдС и припомнят, че за да бъде квалифицирано като престъпно това деяние, няма да се изисква специална цел.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, подчертават от адвокатурата.
И дават още един пример за ефекта от приемането на тази разпоредба:
„Представляващият едно търговско дружество може да предпочете независимо, че има наличен паричен ресурс да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход, съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“.
Според ВАдС инкриминиране неизпълнението на служебни задължения от длъжностно лице по граждански правоотношения ще създаде огромни проблеми в правоприлагането, тъй като липсва ясен и точен критерий за разграничаване на гражданската, административната, дисциплинарната от наказателна отговорност.
И твърдят, че ще се стигне до произвол при наказателната репресия.
„Преследваните със законопроекта „цели“ представляват прибързана, не добре обмислена хиперрегулация и най-вече недопустима намеса в частния сектор, в типични гражданскоправни и търговски отношения, където ролята на държавата по предлагания от вносителя на проекта начин е немислима“.
Всеки втори български гражданин ще стане обект на наказателно преследване, а всеки неизпълнен договор може да доведе до завеждане на наказателно дело. Това предупреди Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в критичната си позиция до парламента по повод предлаганите промени в Наказателния кодекс, с които трябва да се криминализира корупцията в частния сектор. Проектът ще бъде гласуван на първо четене в сряда от правната комисия.
Според адвокатурата Народното събрание трябва да отхвърли проекта, защото няма нужда от него. Съветът коментира, че промените са написани с погрешното разбиране за еднаквостта на последиците при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор.
„Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“, коментира адвокатурата. Организацията допълва, че държавата би получила право на недопустима намеса в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
ВАдС смята, че промените в закона ще заличат границата между търсенето на основание човек да бъде наказан дисциплинарно, административно (с глоба) или да му се заведе наказателно дело. Без ясно разграничение на нарушението и предвидената санкция, цялата власт за преценка ще остане в ръцете на прокуратурата. Това на свой ред ще създаде пълен хаос в правоприлагането.
Адвокатурата анализира разпоредбата за длъжностно престъплениe в частния сектор. Тя гласи: „Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
Именно с този текст се криминализира неизпълнението на търговски договори, което досега бе гражданско-правно отношение.
„Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента, например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки, ще представлява престъпление“, пише адвокатурата и допълва, че на държавното обвинение няма да му се налага да търси и специална цел за нарушението.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, допълват от адвокатския съвет.
ВАдС дава и пример с това как един инвеститор може да се окаже престъпник.
„Представляващият едно търговско дружество може да предпочете, независимо че има наличен паричен ресурс, да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“, се казва в позицията на Висшия адвокатски съвет.
Първи за проблема предупреди ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов. Според него промените ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот. Неговата позиция бе подкрепена от най-големите работодателски организации – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
Всеки втори български гражданин ще стане обект на наказателно преследване, а всеки неизпълнен договор, може да доведе до завеждане на наказателно дело. Това предупреди Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в критичната си позиция до парламента по повод предлаганите промени в Наказателния кодекс, с които трябва да се криминализира корупцията в частния сектор. Проектът ще бъде гласуван на първо четене в сряда от правната комисия.
Според адвокатурата Народното събрание трябва да отхвърли проекта, защото няма нужда от него. Съветът коментира, че промените са написани с погрешното разбиране за еднаквостта на последиците при "корупционни престъпления" в публичния и частния сектор.
"Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“, коментира адвокатурата. Организацията допълва, че държавата би получила право на недопустима намеса в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
ВАдС смята, че промените в закона ще заличат границата между търсенето на основание човек да бъде наказан дисциплинарно, административно (с глоба) или да му се заведе наказателно дело. Без ясно разграничение на нарушението и предвидената санкция, цялата власт за преценка ще остане в ръцете на прокуратурата. Това на свой ред ще създаде пълен хаос в правоприлагането.
Адвокатурата анализира разпоредбата за длъжностно престъплениe в частния сектор. Тя гласи: "Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
Именно с този текст се криминализира неизпълнението на търговски договори, което досега бе гражданско-правно отношение.
"Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента, например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки, ще представлява престъпление", пише адвокатурата и допълва, че на държавното обвинение няма да му се налага да търси и специална цел за нарушението.
"Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване", допълват от адвокатския съвет.
ВАдС дава и пример с това как един инвеститор може да се окаже престъпник.
"Представляващият едно търговско дружество може да предпочете, независимо че има наличен паричен ресурс, да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди", се казва в позицията на Висшия адвокатски съвет.
Първи за проблема предупреди ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов. Според него промените ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот. Неговата позиция бе подкрепена от най-големите работодателски организации - Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
Всеки втори български гражданин ще стане обект на наказателно преследване, а всеки неизпълнен договор, може да доведе до завеждане на наказателно дело. Това предупреди Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в критичната си позиция до парламента по повод предлаганите промени в Наказателния кодекс, с които трябва да се криминализира корупцията в частния сектор. Проектът ще бъде гласуван на първо четене в сряда от правната комисия. Според адвокатурата Народното събрание трябва да отхвърли проекта, защото няма нужда от него. Съветът коментира, че промените са написани с погрешното разбиране за еднаквостта на последиците при "корупционни престъпления" в публичния и частния сектор. "Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“, коментира адвокатурата. Организацията допълва, че държавата би получила право на недопустима намеса в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност. ВАдС смята, че промените в закона ще заличат границата между търсенето на основание човек да бъде наказан дисциплинарно, административно (с глоба) или да му се заведе наказателно дело. Без ясно разграничение на нарушението и предвидената санкция, цялата власт за преценка ще остане в ръцете на прокуратурата. Това на свой ред ще създаде пълен хаос в правоприлагането. Адвокатурата анализира разпоредбата за длъжностно престъплениe в частния сектор. Тя гласи: "Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“. Именно с този текст се криминализира неизпълнението на търговски договори, което досега бе гражданско-правно отношение. "Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента, например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки, ще представлява престъпление", пише адвокатурата и допълва, че на държавното обвинение няма да му се налага да търси и специална цел за нарушението. "Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване", допълват от адвокатския съвет. ВАдС дава и пример с това как един инвеститор може да се окаже престъпник. "Представляващият едно търговско дружество може да предпочете, независимо че има наличен паричен ресурс, да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди", се казва в позицията на Висшия адвокатски съвет. Първи за проблема предупреди ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов. Според него промените ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот. Неговата позиция бе подкрепена от най-големите работодателски организации - Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.
Всеки втори български гражданин ще стане обект на наказателно преследване, а всеки неизпълнен договор може да доведе до завеждане на наказателно дело. Това предупреди Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в критичната си позиция до парламента по повод предлаганите промени в Наказателния кодекс, с които трябва да се криминализира корупцията в частния сектор. Проектът ще бъде гласуван на първо четене в сряда от правната комисия.
Според адвокатурата Народното събрание трябва да отхвърли проекта, защото няма нужда от него. Съветът коментира, че промените са написани с погрешното разбиране за еднаквостта на последиците при „корупционни престъпления“ в публичния и частния сектор.
„Такова изискване или зависимост, никога не е съществувала и не може да бъде търсена“, коментира адвокатурата. Организацията допълва, че държавата би получила право на недопустима намеса в гражданския и търговски оборот, защото всяко неизпълнение на договорно задължение, може да доведе до ангажиране на наказателна отговорност.
ВАдС смята, че промените в закона ще заличат границата между търсенето на основание човек да бъде наказан дисциплинарно, административно (с глоба) или да му се заведе наказателно дело. Без ясно разграничение на нарушението и предвидената санкция, цялата власт за преценка ще остане в ръцете на прокуратурата. Това на свой ред ще създаде пълен хаос в правоприлагането.
Адвокатурата анализира разпоредбата за длъжностно престъплениe в частния сектор. Тя гласи: „Длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице или обединение, се наказва с лишаване от свобода до четири години, като съдът може да постанови и лишаване от правото по чл. 37, ал.1, т. 6“.
Именно с този текст се криминализира неизпълнението на търговски договори, което досега бе гражданско-правно отношение.
„Ако нормата бъде приета, то всяко забавено плащане по търговска сделка, което е причинило вреда на контрагента, например защото той от своя страна не може да изпълни свое парично задължение към трето лице и дължи лихви и неустойки, ще представлява престъпление“, пише адвокатурата и допълва, че на държавното обвинение няма да му се налага да търси и специална цел за нарушението.
„Съгласно нивата на фирмената задлъжнялост, то всеки втори български гражданин ще бъде обект на наказателно преследване“, допълват от адвокатския съвет.
ВАдС дава и пример с това как един инвеститор може да се окаже престъпник.
„Представляващият едно търговско дружество може да предпочете, независимо че има наличен паричен ресурс, да забави изпълнение на паричното си задължение по търговска сделка (и да плаща лихви или неустойка) и да инвестира тези средства при по-добри пазарни условия с цел печалба. Избраният напълно легален пазарен подход съгласно проектната норма ще бъде престъпление, тъй като имплицитно съдържа в себе си форма на неизпълнение на договорно задължение към контрагента, а то най-често се свързва с имуществени вреди“, се казва в позицията на Висшия адвокатски съвет.
Първи за проблема предупреди ръководителят на катедрата по наказателноправни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Пламен Панайотов. Според него промените ще доведат до криминализиране на целия граждански оборот. Неговата позиция бе подкрепена от най-големите работодателски организации – Конфедерацията на работодателите и индустриалците, Българската стопанска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската търговско-промишлена палата.