Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Програмата на Google „Дигитален гараж“, чрез която потребителите се обучават на основни цифрови умения, ще бъде разширена с присъствени семинари в цяла България, благодарение на партньорство със Софтуерния университет (СофтУни) и с подкрепата на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), заяви на първия от тези семинари в София Анетe Крьобер-Риел, старши директор „Публични политики и връзки с правителствата” в Google. Инициатива на интернет гиганта е подкрепена и от правителството в лицето на Министерството на икономиката, а на официалния старт на програмата присъства и премиерът Бойко Борисов.
„В съвременния свят дигитални умения са богатство. В много държави се говори за градски транспорт без участие на хора. Всеки месец излизат нови и нови приложения и вече не можем да си представим света без това”, коментира премиерът. Според него, за да не изостават европейските държави от САЩ, Китай и други развити страни, са нужни огромни инвестиции именно в обучение. Освен това трябва да се развива и дигиталната инфраструктура, така че обучените млади хора да намерят професионалната си реализация тук.
Досега програмата „Дигитален гараж“ беше достъпна у нас като онлайн платформа, като за 3 години нейните курсове за дигитален маркетинг са преминали успешно около 26 000 българи, 17% от които са били от малки фирми, а 54% са били хора, търсещи работа. 21% от обучените са си намерили работа след обучението, а 25% от компаниите са развили по-бързо бизнеса си и са намерили нови потребители.
12 консултанти, преминали обучение в СофтУни, ще предоставят на присъствени семинари в 37 български града съвети за различни инструментите за цифров бизнес, като целта е малките и средни фирми в региони да подобрят своята конкурентоспособност и да могат да предложат продуктите и услугите си на глобалния пазар, допълни Анетe Крьобер-Риел.
Новата програма е част от инициативата „Grow with Google”, чиято цел е да подобри цифровите умения на европейските граждани. „Икономиката в Европа се нуждае от бърза цифрова трансформация, но поне 30% от европейците в работоспособна възраст не разполагат с нужното ниво на цифрови умения. Същевременно през 2020 г. над 90% от работните места ще изискват цифрови умения“, заяви Анетe Крьобер-Риел. Според нея, целта на програмата е до края на годината поне 15 000 предприемачи от малките и средни фирми в България да бъдат обучени в предвидените семинари. БТПП ще съдейства със свои зали и със своите контакти в българската промишленост.
Зам.-министърът на икономиката Александър Манолев напомни, че 316 000 са малките и средни предприятия у нас, или 99,8% от всички нефинансовите организации у нас и че именно този тип компании трябва да са подготвени по-добре за преминаване към „Индустрия 4.0”. Той допълни, че Министерство на икономиката вече е разработило програма с бюджет от 10 млн. лв., по която ще се предоставят ваучери на малките и средни фирми, с които да се улесни достъпа им до цифрови технологии и до обучение за работа с тях.
Манолев допълни, че секторът на информационните и комуникационни технологии у нас е силно развит и вече генерира над 2,5 млрд. евро годишно, като заетите в сектора са над 17 500, а всяка година поне 4300 студенти се дипломират по ИТ специалности в българските университети.
След церемонията по откриването се проведе дискусия по темата за цифровите умения и новите възможности за развитие на местните бизнеси. която се фокусира върху значението на цифровите умения за малки и средни фирми и икономическия растеж в страната. Сред панелистите бяха евродепутатът Ева Майдел; заместник-министърът на икономиката Александър Манолев, Григорис Зарифополус, регионален мениджър за Гърция, България, Кипър и Малта в Google; Саша Безуханова, основател на Move.BG и Добромир Иванов, член на борда на Българската стартъп асоциация – BESCO.