Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Автобусни превозвачи в цялата страна излизат на предупредителен протест срещу отказа на парламентарното мнозинство да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара.
Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина в периода 14.00 – 15.30 часа.
В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
Припомняме, представители на превозвачески фирми се обявиха против приемането на закон за Българската автомобилна камара, с който тя да изземе функциите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"./Новини бг
Над 40 хиляди пътници са били засегнати от националния протест на автобусните превозвачи, който се проведе днес от 14 до 15.30 часа. По обобщени данни към момента в акцията са участвали около 99 процента от автобусните фирми, обслужващи общински, областни и републикански транспортни схеми и членуващи в Сдружението на автобусните превозвачи. Протестът с искане да бъде спрян проектозакона за Българска автомобилна камара е бил подкрепен от около 2 700 автобуса. Според автобусните превозвачи, той е лобистки и дава цялата държавна власт в ръцете на няколко души с интереси в транспортния бизнес и със сериозна политическа подкрепа от страна на управляващите.
Днес, 14 юни, в цялата страна, от 14.00 до 15.30 часа, автобусните превозвачи, членове на АИКБ, БСК и БТПП, проведоха предупредителен протест срещу Законопроекта за Българска автомобилна камара.
По данни на браншовите организации, членове на АИКБ, БСК и БТПП в протеста днес са се включили 1800 автобуса по 2480 разписания в 32 града, сред които: Перник, Варна, Благоевград, Търговище, Петрич, Добрич, Сандански, Пловдив, Карлово, Кърджали, Кюстендил, Монтана, Лом, Вършец, Берковица, Исперих, Омуртаг, Поморие, Дулово, Търново, Гоце Делчев, Смолян, Шумен и др.
Няма информация управляващите да са предприели стъпки за оттегляне на законопроекта към момента, което е причина да се пристъпи към организацията на мащабен ефективен протест, насрочен за 25 юни т.г., в София, съобщиха от БСК. Очаква се в него да се включат 750 пътнически автобуса. Готовност да се включат в протеста с 200 камиона имат и фирмите от товарните превози.
"В зависимост от това какво позволение ще получим от Столична община, на гърба на храма "Александър Невски" и пред Парламента ще бъдат паркирани между 50 и 100 автобуса. Останалите до 750 ще бъдат наредени по бул. "Цариградско шосе", докъдето достигнат. Точно в 11 часа ще тръгне шествието от "Александър Невски", което ще мине по жълтите павета, пред Президентството, Министерския съвет, по бул. "Мария Луиза" за Централна автогара, където ще приключи. Същия маршрут е и на шествието, което ще бъде проведено на 28-и юни.", съобщи за БНР Ивайло Константинов от Сдружението на автобусните превозвачи:
Преди ден лидерката на БСП Корнелия Нинова директно обвини управляващите, че "дават транспортния бранш в ръцете на близки до властта фирми" и обяви, че спонсорът на ГЕРБ Миролюб Столарски, който е транспортен бос и хотелиер, вече е регистрирал в Търговския регистър името "Българска автомобилна камара", въпреки че проектозаконът още не е приет. Депутатът Станислав Иванов от ГЕРБ призна, че това наистина е така, но после Столарски прехвърлил камарата на КРИБ.
Около 2000 автобуса заявиха участие в протеста
В днешния протест заявиха участие около 2000 автобуса. В акцията обявиха, че ще се включат Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации бе подкрепена и от три работодателски организации - Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Според протестиращите текстовете на законопроекта са "лобистки" и създават предпоставки за корупция. Той няма да реши, а ще задълбочи проблемите, смятат те. Затова си изпратили писмо до Министерството на транспорта и до Народното събрание проектът да бъде изтеглен.
В бранша обаче има разделение по казуса, като някои фирми заплашват с контрапротест, ако законопроектът бъде оттеглен.
Предвижда се създаването на една браншова камара с държавни функции
Законопроектът на ГЕРБ, патриотите и "Воля" предвижда създаването на една браншова камара в сектора със задължително членство, на която да се възложат и настоящи държавни функции като например контрол на дейността, лицензиране и др. Освен задължително членство се предвижда и плащането на членски внос от 1000 лв., което при 17 000 транспортни фирми у нас прави приход от 17 млн. лв.
Според протестиращите превозвачи текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми и натиск върху някои от тях.
БСП: Две частни фирми искат да си направят частно министерство
"Две частни фирми, представящи се за асоциация, намирайки лоби в парламента, внасят законопроект, с който искат да изнесат голяма част от дейността на транспортното министерство в частна организация, да си направят частно министерство, да си назначат частен министър на транспорта", коментира в кулоарите на Народното събрание Георги Свиленски от БСП.
Левицата настоява законопроектът веднага да бъде изтеглен.
Свиленски добави, че заинтересованите от създаването на автомобилна камара вече са си назначили и министър и са запазили името на браншовата организация още през февруари, при положение че законът все още не е приет и се мъчат сега в рамките на три-четири месеца да го прокарат през пленарната зала.
"Всичко, което се говори, че ще обедини бранша, че ще бъде единна камара, която защитава интересите му и ще го представлява пред държавата, е неоснователно", коментира Свиленски. Той разясни, че според европейски директиви не може насила някой да участва в браншова организация.
"С този закон искат да задължат всички 17 хиляди транспортни фирми да членуват в тази организация, да плащат членски внос от 1000 до 10 000 лв. и да контролират кой ще извършва тази дейност, на кого да дадат или отнемат лиценза", смята левицата.
У нас контролът на транспортните фирми е в правомощията на ИА "Автомобилна администрация", от няколко години те са в електронен регистър в Министерството на транспорта. Според министъра на транспорта няма данни за корупция, посочи още Свиленски.
ГЕРБ: Премахваме задължителното членство
Впоследствие лидерът на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че законопроектът няма да бъде изтеглен, но ще се премахне задължителното членство, което "е взривило" превозвачите.
"Намеренията ни са съвсем добронамерени", обясни Цветанов. Според него проектът се базира на обсъждания, правени в рамките на година.
Цветан Цветанов посочи, че Законът за автомобилната камара е в подкрепа на транспортния бранш, за да може правилата да бъдат еднакви за всички и да може експертното мнение да бъде чуто от изпълнителната власт и от парламентарните групи. Той се ангажира да проведе срещи с патриотите и "Воля" по повод текстовете и протестите на превозвачите.
Готовност за протест с автобуси и камиони в центъра на София
Междувременно, протестиращите вече имат готовност за ефективни действия на 25 юни.
"Вече за 25-и имаме 740 автобуса заявени за протест. Колегите с камионите, които са против този законопроект също ще внесат искане за протести, което означава, че излизаме заедно на протест - камиони и автобуси срещу законопроекта", заяви Магдалена Милтенова, председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Тя обясни, че до Столична община е изпратено искане за провеждането на протеста.
"На 25-и от 10.00 часа до 11.00 час автобусите да се съберат на площада пред храм-паметник "Александър Невски". От там покрай Народното събрание, по протежението на бул. "Цар Освободител" и бул. "Цариградско шосе" ще се разположат автобусите. След това ще преминат от Народното събрание, през президентството и ще отидат до Централна автогара", обяви Милтенова и допълни, че целият протест е предвиден в периода 11.00-13.00 часа.
"Ние сме склонни към диалог. Помолихме да се изтегли законопроектът и да се даде срок до 15 юли, в който да се внесат предложенията за самостоятелни камари- автомобилна и товарна, което на нас ни е отказано. Ние не разбираме защо и законотворците, и политиците настояват камарата да бъде обща и какви интереси стоят зад това", коментира Милтенова.
Автобусни превозвачи излязоха днес на протест на автогара Благоевград. Те се присъединиха към националния протест, като в периода от 14. 00 до 15. 30 отказаха да превозват пътници по различни маршрути. До решението се стигна, след като мнозинството в парламента отказа да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара.
Според протестиращите законопроектът е изцяло лобистки и не отговаря на нуждите на бранша. Те смятат, че промените само ще задълбочат корупцията в сектора. В протеста на автобусните превозвачи се включиха и фирми, пътуващи по междуградски линии. Автобусите тръгнаха по курсовете си, но с час и половина закъснение.
В стачката участват превозвачи от всички големи градове. Николай Петров представител на автобусните превозвачи бе категоричен, че всичко се прави в услуга на една единствена фирма, Карат - С. На автогарата в Благоевград пътници изчакаха чинно да приключат стачните действия и въпреки, че потеглиха със закъснение нямаше недоволни пътници.
Припомняме, че проектът е внесен от депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". В него се предвижда да бъде сформирана една браншова камара в автомобилния транспорт, на която да се възложат и настоящи държавни функции - контрол на дейността, лицензиране и др. Освен това се предвижда членството в камарата да е задължително, което също е оспорвано от браншовите организации. Те смятат, че текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми. А освен това ще се създадат условия за натиск върху някои от тях.
В протестните действия се включиха Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната, се разбра на пресконференция през седмицата.
Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Превозвачи от цялата страна спряха временно работа в четвъртък между 14 и 15.30 ч. в знак на протест срещу "лобисткия" според тях законопроект за създаване на българска автомобилна камара, внесен в парламента от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". Планира се стачката да прерасне в ефективна и да се стигне до масови шествия на 25 юни в цялата страна, ако проектът не бъде оттеглен.
Преди ден лидерката на БСП Корнелия Нинова директно обвини управляващите, че "дават транспортния бранш в ръцете на близки до властта фирми" и обяви, че спонсорът на ГЕРБ Миролюб Столарски, който е транспортен бос и хотелиер, вече е регистрирал в Търговския регистър името "Българска автомобилна камара", въпреки че проектозаконът още не е приет. Депутатът Станислав Иванов от ГЕРБ призна, че това наистина е така, но после Столарски прехвърлил камарата на КРИБ.
Около 2000 автобуса заявиха участие в протеста
В днешния протест заявиха участие около 2000 автобуса. В акцията обявиха, че ще се включат Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации бе подкрепена и от три работодателски организации - Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Според протестиращите текстовете на законопроекта са "лобистки" и създават предпоставки за корупция. Той няма да реши, а ще задълбочи проблемите, смятат те. Затова си изпратили писмо до Министерството на транспорта и до Народното събрание проектът да бъде изтеглен.
В бранша обаче има разделение по казуса, като някои фирми заплашват с контрапротест, ако законопроектът бъде оттеглен.
Предвижда се създаването на една браншова камара с държавни функции
Законопроектът на ГЕРБ, патриотите и "Воля" предвижда създаването на една браншова камара в сектора със задължително членство, на която да се възложат и настоящи държавни функции като например контрол на дейността, лицензиране и др. Освен задължително членство се предвижда и плащането на членски внос от 1000 лв., което при 17 000 транспортни фирми у нас прави приход от 17 млн. лв.
Според протестиращите превозвачи текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми и натиск върху някои от тях.
БСП: Две частни фирми искат да си направят частно министерство
"Две частни фирми, представящи се за асоциация, намирайки лоби в парламента, внасят законопроект, с който искат да изнесат голяма част от дейността на транспортното министерство в частна организация, да си направят частно министерство, да си назначат частен министър на транспорта", коментира в кулоарите на Народното събрание Георги Свиленски от БСП.
Левицата настоява законопроектът веднага да бъде изтеглен.
Свиленски добави, че заинтересованите от създаването на автомобилна камара вече са си назначили и министър и са запазили името на браншовата организация още през февруари, при положение че законът все още не е приет и се мъчат сега в рамките на три-четири месеца да го прокарат през пленарната зала.
"Всичко, което се говори, че ще обедини бранша, че ще бъде единна камара, която защитава интересите му и ще го представлява пред държавата, е неоснователно", коментира Свиленски. Той разясни, че според европейски директиви не може насила някой да участва в браншова организация.
"С този закон искат да задължат всички 17 хиляди транспортни фирми да членуват в тази организация, да плащат членски внос от 1000 до 10 000 лв. и да контролират кой ще извършва тази дейност, на кого да дадат или отнемат лиценза", смята левицата.
У нас контролът на транспортните фирми е в правомощията на ИА "Автомобилна администрация", от няколко години те са в електронен регистър в Министерството на транспорта. Според министъра на транспорта няма данни за корупция, посочи още Свиленски.
ГЕРБ: Премахваме задължителното членство
Впоследствие лидерът на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че законопроектът няма да бъде изтеглен, но ще се премахне задължителното членство, което "е взривило" превозвачите.
"Намеренията ни са съвсем добронамерени", обясни Цветанов. Според него проектът се базира на обсъждания, правени в рамките на година.
Цветан Цветанов посочи, че Законът за автомобилната камара е в подкрепа на транспортния бранш, за да може правилата да бъдат еднакви за всички и да може експертното мнение да бъде чуто от изпълнителната власт и от парламентарните групи. Той се ангажира да проведе срещи с патриотите и "Воля" по повод текстовете и протестите на превозвачите.
Готовност за протест с автобуси и камиони в центъра на София
Междувременно, протестиращите вече имат готовност за ефективни действия на 25 юни.
"Вече за 25-и имаме 740 автобуса заявени за протест. Колегите с камионите, които са против този законопроект също ще внесат искане за протести, което означава, че излизаме заедно на протест - камиони и автобуси срещу законопроекта", заяви Магдалена Милтенова, председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Тя обясни, че до Столична община е изпратено искане за провеждането на протеста.
"На 25-и от 10.00 часа до 11.00 час автобусите да се съберат на площада пред храм-паметник "Александър Невски". От там покрай Народното събрание, по протежението на бул. "Цар Освободител" и бул. "Цариградско шосе" ще се разположат автобусите. След това ще преминат от Народното събрание, през президентството и ще отидат до Централна автогара", обяви Милтенова и допълни, че целият протест е предвиден в периода 11.00-13.00 часа.
"Ние сме склонни към диалог. Помолихме да се изтегли законопроектът и да се даде срок до 15 юли, в който да се внесат предложенията за самостоятелни камари- автомобилна и товарна, което на нас ни е отказано. Ние не разбираме защо и законотворците, и политиците настояват камарата да бъде обща и какви интереси стоят зад това", коментира Милтенова.
Табели „ПРОТЕСТ“ цъфнаха на предните стъкла на автобусите в Пловдив
Очаква се след обяд в големите градове автобусите да спрат да се движат за час и половина
Надписи „ПРОТЕСТ“ на предните стъкла на автобусите в масовия градски транспорт стряскат пловдивчани от сутринта. Хората пристъпват несигурно към вратите и влизат едва, след като се убедят, че вътре има други пътници, от които получават потвърждение, че може да се качат. Какво става питат се по между си и търсят отговор от кондукторите, но така и не намират.
„Протестираме срещу условията на работа,“ обяснява руса жена, която продава билет в автобус по линия № 44. „Какво им е,“ продължават въпросите. „Ами искаме да се подобрят,“ отвръща тя. Продължава се с уточняване на детайлите: „Само във вашата фирма ли?“ „А, не, като цяло въобще,“ обобщава кондукторът на 44.
В линия 37 при Тунела – Север диалогът е друг. На въпроса „защо е протестът“ шофьорът отвръща, че няма никаква идея. Сутринта му дали надписа в гаража и го накарали да го сложи.
Пътници, слизащи от следващия рейс, си разказват едни на други, че на тях им обяснили за „някаква превозваческа камара, която чрез законови промени получавала някакви правомощия и така едни транспортни фирми щели да цакат други“.
В последната версия има доза истина. Протестът е срещу законопроект за автомобилна камара. Проектът е внесен в НС от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". Той предвижда камара да изземе някои от функциите на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) в лицензирането и контрола, като например, да предлага кои фирми да бъдат лицензирани и кои не.
Законопроектът разцепи бранша на два лагера. Част от превозвачите виждат лобизъм и корупция в него, а според други това е начин да се спазват правилата от всички. За оттеглянето му настояват от Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата. Поддръжниците му са от Съюза на международните превозвачи.
Клуб Z съобщава, че на среща в НС вчера е стана ясно, че транспортният бос Миролюб Столарски вече е запазил в Търговския регистър името Българска автомобилна камара, макар законопроектът да не е приет още.
Очаква се днес около 2000 автобуса в големите градове на страната да спрат работа за час и половина между 14 и 15.30 ч. в знак на протест срещу готвените промени за автомобилна камара.
В Пловдив в протеста ще се влючат само междуградските превозвачи, а масовият градски транспорт оказва символична подкрепа.
Превозвачи от цялата страна ще протестират заради законопроект, предвиждащ създаването на автомобилна камара, който бе внесен в парламента от ГЕРБ, Обединени патриоти и "Воля".
Близо 2000 автобуса ще спрат работа за час и половина в знак на несъгласие с предложенията, едно от които е бъдещата камара да отговаря за лицензирането на транспортните фирми. Стачката ще започне в 14.00 часа.
Някои транспортни фирми изказаха притесненията си, че текстовете са лобистки и създават предпоставки за корупция. Протестът им бе подкрепен от работодателските организации - Българската търговско-промишлена палата и Българската стопанска камара.
В бранша обаче има разделение по казуса, като някои фирми заплашват с контрапротест, ако законопроектът бъде оттеглен.
Интересен щрих в цялата история е, че бизнесменът Миролюб Столарски вече е вписал в Търговския регистър името Българска автомобилна камара, въпреки че проектозаконът още не е приет.
Председателката на БСП Корнелия Нинова заяви, че управляващите от ГЕРБ дават транспортния бранш в ръцете на техния спонсор Столарски.
Депутатът Станислав Иванов призна, че Миролюб Столарски действително е запазил името в Търговския регистър, но после го е прехвърлил на КРИБ.
Другата основна критика към законопроекта е срещу изискването за задължително членство и членски внос от 100 лева. Според опозицията при 17 хил. транспортни фирми, управляващите ще дадат на свои приближени чист приход от 17 млн. лв. годишно.
Предупредителни протестни действия в цялата страна срещу Проектозакона за Българска автомобилна камара (БАК) организират днес, 14 юни, от 14.00 до 15.30 часа, браншовите организации в сектора. Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина. Ако Проектозаконът за БАК не бъде оттеглен от вносителите, на 25 юни т.г. ще стартират безсрочни протестни действия на превозвачите.
Това съобщиха на пресконференция ръководителите на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националния съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Подкрепа за действията на браншовите организации заявиха и трите национално представителни организации на работодателите – Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
Незаконосъобразно е функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Българска автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Още повече, че по смисъла на чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи. Такава е и практиката в държавите – членки на ЕС.
„Проблемите, които тресат автобусния бранш, са дългогодишни и до този момент няма предложения за ефективни решения. С настоящия законопроект проблемите не само че не се решават, но и се задълбочават“, каза Петър Захариев (БССИТ). Той посочи три основни групи проблеми, които чрез законопроекта не получават решение: сивата икономика, корупцията и оперативната работа на превозвачите, вкл. транспортните схеми. В допълнение, законопроектът генерира нови проблеми, които досега не са съществували. Например, създава се една огромна и неефективна структура, която ще постави целия бранш в зависимост от отделни хора, ще създаде нови финансови тежести за бизнеса и ще оскъпи транспортните услуги.
„Законопроектът е с измислени мотиви. Нарушено е основното законодателство на страната. Предвиденото задължително членство в БАК ще наруши конкуренцията в сектора. Няма да отстъпим и ще протестираме, докато законопроектът не бъде оттеглен“, категоричен бе и председателят на КАПБ Кузман Вълев.
Галя Топалова (НСАПБ) съобщи, че на 17 февруари 2018 г. Миролюб Столарски е запазил в Търговския регистър името „Българска автомобилна камара“ и е вписал себе си като представляващ организацията. За това скандално обстоятелство ще бъдат сезирани министър-председателят, председателят на Народното събрание и Министърът на транспорта.
Според Магдалена Милтенова (БССИТ), законопроектът е скандален, порочен, лобистки и не отговаря на нуждите на бранша. „Подготвен е от хора, които нямат компетенции в пътническите превози. Това е закон, чрез който всъщност ще се приватизира държавната корупция“, допълни Милтенова. Тя благодари на вносителя Станислав Иванов, че е успял да обедини бранша срещу този законопроект, и настоя за неговата оставка. „Станислав Иванов трябва да даде обяснение защо внася законопроект за една частна структура, чието име е запазено няколко месеца преди внасянето на законопроекта. Това е скандално! Иванов трябва да подаде оставка, защото е видно, че говорим за лобизъм и съмнителни практики. Ако министър Московски подкрепя този законопроект и, на фона на твърденията за неработеща автомобилна администрация, значи неговото място не е в министерството“, каза М. Милтенова и допълни: „Мотивите на вносителите са изключително неверни, защото там се твърди, че няма компетентен орган, който да издава лицензите и да извършва контрол. Твърди се, също, че няма регистър, заради което България би търпяла санкции от ЕС. Имаме отговор от министър Московски на парламентарно питане, на което той отговаря, че ИА „Автомобилна администрация“, като компетентен орган, стриктно следи за спазването на правилата. „Автомобилна администрация“ води регистър. Националното ни законодателство е изцяло хармонизирано с европейския регламент. Питаме къде е истината – има ли регистър, или няма? Приемаме за истина твърдението на министър Московски“.
Категорична е позицията на участниците в пресконференцията и срещу създаването на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и на товари. Необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози. Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете.
В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на 2/3 от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт.
Според Васил Велев (АИКБ), „това е фундаментално сбъркан законопроект. Той е обвит с една фалшива обвивка и едни мотиви, които не отговарят на истинските цели и на съдържанието на законопроекта. Той не може да се поправи, а трябва да бъде оттеглен. Той не е ненужен, той е вреден. Става дума за поръчково законодателство. Това е закон за приватизация на корупцията в автотранспорта, закон за убийство на конкуренцията. С него се реализира формулата „една държава – една организация – един фюрер“. Законът очевидно води до резултати като разрушаване на конкуренцията, влошаване на качеството на услугата, повишаване на цените, увеличаване на корупцията.“
От своя страна, Димитър Бранков (БСК) подчерта, че това не е първият подобен случай и че опити за такова грубо нарушение на принципите на доброволност на сдружаването е налице и в други икономически сектори (строителство, селско стопанство горска промишленост, туризъм и др.). Бранков отбеляза, че има достатъчно лостове за въздействие в посока оттегляне на законопроекта, вкл. по линия на европейските и международни организации и институции.
Исканията и аргументите срещу законопроекта на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП, са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на Комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.
Автобусните превозвачи днес ще спрат работа за час и половина в знак на протест срещу предлаган от правителството законопроект. Това обявиха представители на техните организации преди две дни. Те планират и масови шествия от 25 юни в цялата страна, ако проектът не бъде оттеглен.
Над 2 хил. автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14 до 15.30 часа, за да изразят недоволството си срещу създаването на Българска автомобилна камара.
Според превозвачите проектозаконът е лобистки и създава условия за корупция. Той няма да реши, а ще задълбочи проблемите, смятат те. Затова си изпратили писмо до Министерството на транспорта и до Народното събрание проектът да бъде изтеглен. Писмото е подписано от 10 браншови организации в автобусния транспорт.
Проектът е внесен от депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". В него се предвижда да бъде сформирана една браншова камара в автомобилния транспорт, на която да се възложат и настоящи държавни функции - контрол на дейността, лицензиране и др.
Освен това се предвижда членството в камарата да е задължително, което също е оспорвано от браншовите организации. Те смятат, че текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми. А освен това ще се създадат условия за натиск върху някои от тях.
В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната, се разбра на пресконференция през седмицата.
Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Голяма част от автобусите за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат между 14.00 – 15.30 часа днес.
За това предупреждават автобусните превозвачи. Причината е предупредителен протест срещу отказа на парламентарното мнозинство да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Според бранша той е лобистки, като зад него стои малка група от хора.
Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина в периода 14.00 – 15.30 часа.
В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
Протестът днес е предупредителен, а ако законопроектът не бъде оттеглен, от 25 юни ще започнат по-мащабни протестни действия, които ще бъдат подкрепени и от тежкотоварните превозвачи.
Всички с билети за автобуси, които тръгват по това време, могат да поискат да им върнат парите или да изчакат тръгването на автобусите след час и половина.
Автобусните превозвачи днес ще спрат работа за час и половина в знак на протест срещу предлаган от правителството законопроект. Това обявиха представители на техните организации преди две дни. Те планират и масови шествия от 25 юни в цялата страна, ако проектът не бъде оттеглен.
Над 2 хил. автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14 до 15.30 часа, за да изразят недоволството си срещу създаването на Българска автомобилна камара.
Според превозвачите проектозаконът е лобистки и създава условия за корупция. Той няма да реши, а ще задълбочи проблемите, смятат те. Затова си изпратили писмо до Министерството на транспорта и до Народното събрание проектът да бъде изтеглен. Писмото е подписано от 10 браншови организации в автобусния транспорт.
Проектът е внесен от депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". В него се предвижда да бъде сформирана една браншова камара в автомобилния транспорт, на която да се възложат и настоящи държавни функции - контрол на дейността, лицензиране и др.
Освен това се предвижда членството в камарата да е задължително, което също е оспорвано от браншовите организации. Те смятат, че текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми. А освен това ще се създадат условия за натиск върху някои от тях.
В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната, се разбра на пресконференция през седмицата.
Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Предупредителният първи протест на автобусните превозвачите се проведе за час и половина на територията на цялата страна.
Над 1 800 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и от републикански пътни мрежи преустановиха работа за час и половина в знак на несъгласие срещу законопроекта за Българската автомобилна камара.
Други 2 400 автобусни разписания няма да бъдат изпълнени.
Протестиращите се заканиха, че ако законопроектът за Автомобилната камара, внесен от ГЕРБ, не бъде изтеглен, на 25-ти юни се очаква да започнат безсрочни протестни действия.
Превозвачите носят и трансперанти с надписи "Не на закона Столарски", "Не на ТКЗС в автобусния транспорт", "Агент Митко - приватизатор на бранша? Никога!", "Станислав Иванов - оставка", "Г-н Столарски, г-н Иванов, стойте далеч от нас, не се нуждаем от вашите грижи" и други.
Депутатът Ивайло Константинов от ГЕРБ, член на Комисията по транспорт в Народното събрание, коментира за news.bg, че мотивите за протеста са клаузите в законопроекта за Българската автомобилна камара. Този проектозакон е силно конфликтен по отношение на автобусните превози, каза той.
Константинов се закани, че ако исканията на протестиращите за изтеглянето на законопроекта не бъдат чути, то протестните действия ще продължат. За протеста на 25 юни заявеният брой автобуси са 740, а фирмите, които ще участват са 112 до момента. За другия протест на 28 юни заявеният брой автобуси са 100. Те ще бъдат паркирани пред храм-паметника "Св. Александър Невски".
"Останалите до 750 автобуса, ще са разположени по булевардите "Мария Луиза", "Васил Левски" и "Цариградско шосе". Последните най-вероятно ще достигнат до Пазарджик", отбеляза той.
Константинов изтъкна, че законопроектът се очаква да бъде изтеглен от Народното събрание. "Това не е закон на ГЕРБ и никой от партията няма да позволи този законопроект да бъде приет", подчерта той.
Според превозвачите този законопроект предизвика много голямо напрежение в автобусния бранш. От организациите заявиха, че законопроектът е скандален, порочен и лобистки. Освен това той не отговаря на нуждите на бранша и на практика това е закон, чрез който се приватизира държавната корупция. Той не гарантира защита на интересите, независимост и безпристрастност на превозвачите. В този законопроект се очаква бизнесът да подпомага държавата, а не обратното.
Магдалена Милтенова, член на контролния съвет на Националното сдружение на автобусните превозвачи и председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, заяви, че след днешното изказване на зам.-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов автобусните превозвачи, които се очаква да се включат в протеста на 25 юни вече са над 750.
Протестът ще бъде в София и вече има потвърждение за участие както от товарните превози. Предвижда се те да пристигнат с над 200 камиона.
Ако управляващите продължават и смятат, че може да се живее по този начин, поне нека да кажат на всички да си изтеглим лицензиите и да се приключва с този бранш, призова Милтенова.
Тя посочи, че законопроектът за Българската автомобилна камара няма да има никакво значение за бизнеса, освен да утежни ситуацията, в която се намира той. Не може конкуренти да издават лицензи на конкуренти, каза тя и добави, че законопроектът реално няма как да помогне на транспортния бранш.
Милтенова изтъкна, че решението, предложено от всички автобусни превозвачи и което ще бъде изпратено до премиера Бойко Борисов през следващата седмица, предупреждава, че ще бъдат уведомени всички международни работодателски организации и Европейската комисия за проблема. "Скандалът ще достигне до европейско и международно ниво, ако не бъдем чути", закани се тя.
Магдалена Милтенова не очаква никаква подкрепа от парламентарните групи.
Автобусни превозвачи в цялата страна излизат на предупредителен протест срещу отказа на парламентарното мнозинство да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина в периода 14.00 – 15.30 часа. В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
Петър Захариев - представител на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) коментира в сутрешния блок на Нова тв, че новият законопроект е създаден в непрозрачност.
Припомняме, представители на превозвачески фирми се обявиха против приемането на закон за Българската автомобилна камара, с който тя да изземе функциите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Всички се движим по шосета, направленията са различни. Заложените в законопроекта параметри са твърде странни и неприемливи за нас.
Конкурентът ще издавна на останалите превозвачи лиценз, коментира той.
По думите му това е феодална структура в съвременна Европа. По думите му членският внос също е прекалено висок, и по-малките фирми няма да могат да го плащат.
Автобусни превозвачи в цялата страна излизат на предупредителен протест срещу отказа на парламентарното мнозинство да оттегли подготвяния законопроект за създаване на
Българска автомобилна камара. Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина в периода 14.00 – 15.30 часа. В протестните действия се включват Националното
сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП). От сектора настояват проектозаконът за БАК да бъде оттеглен от вносителите, в противен случай на 25 юни т.г. ще стартират безсрочни протестни действия. В законопроекта е заложено Българската автомобилна камара да предлага на министъра на транспорта да лицензира или не фирми-кандидати за лиценз и да контролира дали фирмите спазват закона. Според протестиращите обаче е незаконосъобразно функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Българска автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Според автомобилните превозвачи законопроектът е лобистки, създава условия за корупция, направен е в интерес на конкретен кръг от фирми.
Не искаме частно транспортно министерство, излизаме пак на 25 и 28 юни, категорични са фирмите
Вълна от протести против законопроекта за автомобилната камара организира Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ). Първият от тях се проведе вчера, когато над 1800 автобуса не излязоха на работа между 14.00 и 15.30 часа, а над 2500 курса не бяха изпълнени. Това съобщи за "Стандарт" собственикът на "Юнион Ивкони" и бивш депутат от ГЕРБ Ивайло Константинов. По думите му, протестът се е провел в мащаб, много по-голям от очакваното. "Той беше подкрепен и от фирми за градски превози в Пловдив, Пазарджик, Ямбол и др.", посочи Константинов.
Обявеният за 25 юни протест ще се проведе с пълна сила, като първоначално обявеният брой автобуси, който заявихме за участие в Столична община - 250, се увеличи на 750 автобуса, обясни Константинов. За 2 часа напрежението ескалира, затова се видяхме принудени да подадем нова заявка, както и да помолим колегите да отказват повече заявки, каза шефът на "Юнион Ивкони". Решението на УС на НСАПБ е, че и на 28 юни ще проведем нов, трети пореден протест, обясни още Ивайло Константинов.
27 автобуса не излязоха от Централна автогара, София, заяви и Галя Топалова, член на УС на НСАПБ. Категорично настояваме да бъде оттеглен от парламента проектозаконът за автомобилната камара, обяви тя. Това е изцяло лобистки проектозакон, който цели създаването на ново, частно транспортно министерство, посочи Топалова и допълни, че той ще задълбочи проблемите в бранша. Според Топалова законът предвижда да се даде пълномощно на председателя на бъдещата автомобилна камара, който ще може да прави каквото си иска. С нашите протести ние се опитваме да защитим и правата на пътниците, защото, ако проектът стане закон, цената на транспортната услуга ще скочи, коментира тя. По думите й, протестите се подкрепят и от работодателските организации
АИКБ, БСК и БТПП. "Така, както е написан, след някой и друг ден в закона ще бъдат включени и таксиметровите, и жп превозвачите. Ние не разбираме защо искат да ни сложат в един кюп с товарните превози, тъй като проблемите при тях и при нас са коренно различни. Още повече, че от 17 000 лиценза за автомобилни превози, едва около 1300 са на автобусни превозвачи, а останалите - на товарни, над 90% от които работят в чужбина", обясни Топалова. Тя пита при това положение каква представителност ще имат автобусните превозвачи в тази камара.
Обявеният за 25 юни протест на автобусните превозвачи ще се състои между 10 и 13 часа. 750те автобуса ще се разположат от "Ал. Невски" и Народното събрание по цялото протежение на бул. "Цар Освободител" до изхода на София. В 11.00 часа колоната ще потегли край Президентството и Министерския съвет и ще се изниже до Централна автогара в столицата.