Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Повечето от служителите в различните сектори на частния бизнес - 68%, обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни.
Данните са от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). "От една страна, е достатъчно време за почивка, а от друга, и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това, от една страна, води до непълно възстановяване на служителите, а от друга, се накъсва работният процес", пишат от БТТП.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Също предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирмите, които затварят за определен период, са по-скоро рядкост.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Резултатите от проучването показват, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
26% от ръководителите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Повечето от служителите в различните сектори на частния бизнес - 68%, обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни.
Данните са от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). "От една страна, е
достатъчно време за почивка, а от друга, и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това, от една страна, води до непълно възстановяване на служителите, а от друга, се накъсва работният процес", пишат от БТТП.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Също предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирмите, които затварят за определен период, са по-скоро рядкост.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Резултатите от проучването показват, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
26% от ръководителите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Източник: Близо 70% от хората ползват през лятото между 5 и 10 дни отпуск
Половината от фирмите в България пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показват данни от бизнес проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) на тема "Отпуски и работен режим през летния период".
Резултатите от проучването сочат, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. В същото време 26% от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати.
Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. В тази връзка от търговско-промишлената палата коментират, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества.
"Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги."
В строителния сектор се почива основно през зимата, но и тогава почивките дни били само няколко. Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Това са основно предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период.
Преобладаващата част от служителите в различните сектори (68%) обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни.
"От една страна е достатъчно време за почивка от 5 до 10 дни, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес", посочват от БТТП.
Според синдикалисти, диетолози и изследователи, човек трябва поне една седмица да се отпусне, докато изчезне напрежението - психическо и физическо. Реалната почивка започвала след това - в оставащото време хората започват да си почиват и да трупат нови сили.
Както писахме и преди - задръстванията също оказват пряко влияние върху продуктивността на фирмите и икономическия растеж.
По данни на Агенцията за енергийна ефективност България губи над 2 млрд. лева годишно от задръстванията, докато за Европейския съюз (ЕС) тези загуби са в размер на 140 млрд. евро, или около 1,1% от брутния вътрешен продукт (БВП) на съюза.
Експертите в Агенцията за енергийна ефективност са изчислили, че в София и другите големи градове всеки българин в трудоспособна възраст губи около 1 час в задръстванията. Ако половината от това време не прекарваме по светофарите, а на работните си места икономиката на България ще произведе БВП поне за 1,2 млрд. лева.
Другото изражение на тази цифра е възможната индексация на заплатата на всеки един от нас. Тя би могла да нарасне с поне 5%. Към тази цифра прибавяме и ненужното гориво, което изгарят автомобилите. Загубите се оценяват над 600 млн. лева.
С близо 90 млн. лева се повишава стойността на бързообротните стоки, дистрибутирани в София, по изчисления на представители от бранша. Задръстванията оскъпяват дистрибуцията в столицата по няколко пречини. Преди всичко, заради с близо 1/3 по-големия разход за гориво. На шофорите за престой се плаща повече - ако преди година-две един шофьор е можел да извърши 10-15 доставки на ден в района на София, сега вече те са максимум 6-7. За да се превози същото количество стоки за ден, вече са нужни повече хора и коли.
Най-засегнати от задръстванията са т.нар. импулсивни стоки - чипс, снаксове, шоколадови десерти, защото те са евтини и предполагат дистрибуцията им да покрие колкото е възможно повече точки на продажба в рамките на града.
Още по-голямо е оскъпяването на обемистите и тежки стоки, каквито са бирата, безалкохолните напитки, млякото, тъй като делът на транспортните разходи в цената им е по-висок. В общата сметка на загубите, въпреки че не успяхме да стигнем до конкретна стойност би трябвало да се включат разходите за ремонти на автомобилите, тъй като карането на по-ниски предавки води до износване на съединителя.
Повечето от служителите в различните сектори на частния бизнес - 68%, обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни. Данните са от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). "От една страна, е достатъчно време за почивка, а от друга, и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това, от една страна, води до непълно възстановяване на служителите, а от друга, се накъсва работният процес", пишат от БТТП.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Също предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирмите, които затварят за определен период, са по-скоро рядкост.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Резултатите от проучването показват, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
26% от ръководителите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон заради отпуските на служителите. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата.
Половината от бизнеса изпитва трудности в месеците юни и юли, заради многото служители, които ползват летен отпуск. 26% от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Друга една четвърт от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги използват и планират спрямо поръчките. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски, като например броя дни, до който може да е почивката. Обичайно в летния сезон отпуските са с продължителност от пет до десет дни.
Бизнесът настоява и за по-голям контрол върху ползваните болнични.
Дългите летни отпуски са пречка за бизнеса, тъй като заради отсъствието на служителите фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон. Това смятат ½ от компаниите, участвали в проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
Въпреки че 44% от анкетираните казват, че не пропускат поръчки заради липсата на служители, други 25 съобщават, че това се случва, но рядко. Според 18% липсата на кадри затруднява работата през летния сезон, а 8% смятат, че и болничните пречат.
26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
През летния период най-често служителите (68%) си взимат почивка за между 5 и 10 дни. Следват тези с отпуск между 10-20 дни, които са 15% от работещите във фирмите, участвали в допитването. 13% от тях през лятото си почиват за по-кратко – между 1 и 5 дни, а само 4% могат да си позволят отпуск за над 20 дни.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
На въпрос дали компаниите имат практика да дават допълнителен отпуск на служителите, повечето (44%) отговарят „Не, защото 20-те дни са напълно достатъчни”, други 21% потвърждават, че дават повече почивни дни, за да мотивират служителите си.
Половините от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Данните са от бизнес проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) на тема "Отпуски и работен режим през летния период", поръчано от вестник "Монитор".
Резултатите от проучването сочат, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
Източник: БТПП
В същото време 26% от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати.
Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
В тази връзка от търговско-промишлената палата тълкуват, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества.
"Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги."
Колко време ни е необходимо, за да разтоварим след една тежка работна година? 30 дни без работа, без ранно ставане, без бързане към офиса и без нерви. На море, на планина, дори вкъщи, но далече от служебния телефон и лаптопа. Едва ли има нормален човек, който да не поиска това с две ръце.
В строителния сектор се почива основно през зимата, но и тогава почивките дни били само няколко.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Това са основно предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период.
Източник: БТПП
Тези фирми, които затварят за определен период, са по-скоро рядкост.
Преобладаващата част от служителите в различните сектори (68%) обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни.
"От една страна е достатъчно време за почивка (от 5 до 10 дни - бел. ред.), а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес", пишат от БТТП.
Кратко, но не прекалено кратко.
Резултатите от проучването показват, че почивка от 2-3 дни не е почивка.
Според синдикалисти, диетолози и изследователи, човек трябва поне една седмица да се отпусне, докато изчезне напрежението - психическо и физическо.
Реалната почивка започвала след това - в оставащото време хората започват да си почиват и да трупа нови сили.
Проучването разглежда и въпроса с болничните листове. Отчита се, че работодателите искат по-голям контрол върху болничните заради съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивните дни.
Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя.
Източник: БТПП
"Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листовеот квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя." На това мнение е председателят на БТПП Цветан Симеонов.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски - примерно брой дни, до който може да е почивката.
В строителния сектор се почива основно зимата, но и тогава е само за няколко дни.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства, основно работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор“. Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период“, като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като пo-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор“. Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период“, като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците от юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни
44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски – примерно брой дни, до който може да е почивката.
Но колко време ни е необходимо, за да разтоварим след една тежка работна година? 30 дни без работа, без ранно ставане, без бързане към офиса и без нерви. На море, на планина, дори вкъщи, но далече от служебния телефон и лаптопа. Едва ли има нормален човек, който да не поиска това с две ръце. „Би било добре, но няма как да стане“, категорични са например в строителния сектор. Там се почива основно зимата, но и тогава е само за няколко дни. Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса – едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Това са основно предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирми, които затварят за определен период, по-скоро са рядкост. Но Димитрина Спасова от София споделя, че рядко може да планира дълга отпуска със семейството си. Тя работи като началник смяна от 10 години във фирма за пластмасови изделия. „Тази година даже ни помолиха да си вземем платена отпуска на два пъти, защото поръчките от чужбина секнаха“, разказва столичанката.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес. Кратко, но не прекалено кратко. Почивка от 2-3 дни не е почивка, показват и проучванията. Според синдикалисти, диетолози и изследователи, за да отпадне напрежение трябва поне една седмица човек да се отпусне, докато изчезне напрежението -‘ психическо и физическо. Та чак след това, в оставащото време, да започне да си почива и да трупа нови сили.
Искат по-голям контрол върху болничните
От бизнеса отчитат, че въпросът с контрола върху взетите болнични се нуждае от засилване и относно съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивката. Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя. Мярката беше приета преди години като временна мярка, но остана постоянна. Според председателя на БТПП Цветан Симеонов контролът за верността на болничните листове може да се осъществява само от квалифицирани медицински специалисти, с каквито работодателят по правило не разполага.
„Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листове от квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя“, смятат от бизнес организацията.
Неплатеното отсъствие се ползва най-малко
Все повече училища избират техните ученици да носят униформа, което е допълнителен харч за родителите. „Монитор“ се свърза с една от фирмите, която облича деца в цяла България, за да провери как вървят цените. Обикновената тениска е 10 лв., докато тази тип поло, в зависимост дали е дълга или къса, е между 18 и 20 лв. Ризките пък са около 20 лв. Над тях се облича суичър без или със ръкави, като цената варира между 23 и 28 лв., или пуловер без ръкав за 22 лв., а с дълъг ръкав излиза между 26 и 28 лв. Униформите за момиченцата са поли, които струват между 17 и 23 лв., а за момчетата са панталони за 28 – 36 лв. Тоалетът се допълва от вратовръзка за 10 -12 лв. или шалче за 10. Така ако училището, в което ще учи първолакът, е въвело унифюрми, за момиченце с пола, риза, пуловер и шал родителите трябва да дадат между 69 и 81 лв., а за момче с риза, панталон, пуловер и вратовръзка – между 80 и 96 лв. Ако вземат и тениска и суичър към тях, сумата нараства с още между 33 и 48 лв. Или общо за една униформа родителите трябва да броят по още 100 -150 лв.
Източник: БТТП
20 на сто от компаниите са въвели ограничения за ползване на почивката от страна на служителите
Половината от фирмите у нас пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за "Монитор". Допитването до бизнеса е на тема "отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски - примерно брой дни, до който може да е почивката.
Колко време ни е необходимо, за да разтоварим след една тежка работна година? 30 дни без работа, без ранно ставане, без бързане към офиса и без нерви. На море, на планина, дори вкъщи, но далече от служебния телефон и лаптопа. Едва ли има нормален човек, който да не поиска това с две ръце. "Би било добре, но няма как да стане", категорични са, например, в строителния сектор. Там се почива основно зимата, но и тогава е само за няколко дни. Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирми, които затварят за определен период, по-скоро са рядкост.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това, от една страна, води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес. Почивка от 2-3 дни не е почивка, показват и проучванията. Според синдикалисти, диетолози и изследователи, за да отпадне напрежение трябва поне една седмица човек да се отпусне, докато изчезне напрежението - психическо и физическо.
От бизнеса отчитат, че въпросът с контрола върху взетите болнични се нуждае от засилване и относно съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивката. Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя. Мярката беше приета преди години като временна мярка, но остана постоянна. Според председателя на БТПП Цветан Симеонов контролът за верността на болничните листове може да се осъществява само от квалифицирани медицински специалисти, с каквито работодателят по правило не разполага. Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листове от квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя, смятат от бизнес организацията.
Дългите летни отпуски са пречка за бизнеса, тъй като заради отсъствието на служителите фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон. Това смятат ½ от компаниите, участвали в проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
Въпреки че 44% от анкетираните казват, че не пропускат поръчки заради липсата на служители, други 25 съобщават, че това се случва, но рядко. Според 18% липсата на кадри затруднява работата през летния сезон, а 8% смятат, че и болничните пречат.
26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
През летния период най-често служителите (68%) си взимат почивка за между 5 и 10 дни. Следват тези с отпуск между 10-20 дни, които са 15% от работещите във фирмите, участвали в допитването. 13% от тях през лятото си почиват за по-кратко – между 1 и 5 дни, а само 4% могат да си позволят отпуск за над 20 дни.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
На въпрос дали компаниите имат практика да дават допълнителен отпуск на служителите, повечето (44%) отговарят „Не, защото 20-те дни са напълно достатъчни”, други 21% потвърждават, че дават повече почивни дни, за да мотивират служителите си./economic.bg
Дългите летни отпуски са пречка за бизнеса, тъй като заради отсъствието на служителите фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон. Това смятат ½ от компаниите, участвали в проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
Въпреки че 44% от анкетираните казват, че не пропускат поръчки заради липсата на служители, други 25 съобщават, че това се случва, но рядко.
Според 18% липсата на кадри затруднява работата през летния сезон, а 8% смятат, че и болничните пречат.
26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки.
През летния период най-често служителите (68%) си взимат почивка за между 5 и 10 дни. Следват тези с отпуск между 10-20 дни, които са 15% от работещите във фирмите, участвали в допитването. 13% от тях през лятото си почиват за по-кратко – между 1 и 5 дни, а само 4% могат да си позволят отпуск за над 20 дни.
Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките. Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества.
Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
На въпрос дали компаниите имат практика да дават допълнителен отпуск на служителите, повечето (44%) отговарят „Не, защото 20-те дни са напълно достатъчни”, други 21% потвърждават, че дават повече почивни дни, за да мотивират служителите си.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, заради отпуските на служителите. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата, цитирано от БНР.
Половината от бизнеса изпитват трудности в месеците юни и юли, заради многото служители, които ползват летен отпуск. 26% от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Друга ...
Източник на новината» standartnews.com
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като пo-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците от юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни
44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски - примерно брой дни, до който може да е почивката.
Но колко време ни е необходимо, за да разтоварим след една тежка работна година? 30 дни без работа, без ранно ставане, без бързане към офиса и без нерви. На море, на планина, дори вкъщи, но далече от служебния телефон и лаптопа. Едва ли има нормален човек, който да не поиска това с две ръце. „Би било добре, но няма как да стане", категорични са например в строителния сектор. Там се почива основно зимата, но и тогава е само за няколко дни. Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Това са основно предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирми, които затварят за определен период, по-скоро са рядкост. Но Димитрина Спасова от София споделя, че рядко може да планира дълга отпуска със семейството си. Тя работи като началник смяна от 10 години във фирма за пластмасови изделия. „Тази година даже ни помолиха да си вземем платена отпуска на два пъти, защото поръчките от чужбина секнаха", разказва столичанката.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес.
Кратко, но не прекалено кратко. Почивка от 2-3 дни не е почивка, показват и проучванията.
Според синдикалисти, диетолози и изследователи, за да отпадне напрежение трябва поне една седмица човек да се отпусне, докато изчезне напрежението -' психическо и физическо. Та чак след това, в оставащото време, да започне да си почива и да трупа нови сили.
Искат по-голям контрол върху болничните
От бизнеса отчитат, че въпросът с контрола върху взетите болнични се нуждае от засилване и относно съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивката. Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя. Мярката беше приета преди години като временна мярка, но остана постоянна. Според председателя на БТПП Цветан Симеонов контролът за верността на болничните листове може да се осъществява само от квалифицирани медицински специалисти, с каквито работодателят по правило не разполага.
„Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листове от квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя", смятат от бизнес организацията.
Неплатеното отсъствие се ползва най-малко
Все повече училища избират техните ученици да носят униформа, което е допълнителен харч за родителите. „Монитор" се свърза с една от фирмите, която облича деца в цяла България, за да провери как вървят цените. Обикновената тениска е 10 лв., докато тази тип поло, в зависимост дали е дълга или къса, е между 18 и 20 лв. Ризките пък са около 20 лв. Над тях се облича суичър без или със ръкави, като цената варира между 23 и 28 лв., или пуловер без ръкав за 22 лв., а с дълъг ръкав излиза между 26 и 28 лв. Униформите за момиченцата са поли, които струват между 17 и 23 лв., а за момчетата са панталони за 28 - 36 лв. Тоалетът се допълва от вратовръзка за 10 -12 лв. или шалче за 10. Така ако училището, в което ще учи първолакът, е въвело унифюрми, за момиченце с пола, риза, пуловер и шал родителите трябва да дадат между 69 и 81 лв., а за момче с риза, панталон, пуловер и вратовръзка - между 80 и 96 лв. Ако вземат и тениска и суичър към тях, сумата нараства с още между 33 и 48 лв. Или общо за една униформа родителите трябва да броят по още 100 -150 лв.
Факт е, че да излезеш в отпуск по болест, не е незаконно. Работодатели обаче често подлагат този факт на съмнение, подозират шашми с болничните сред заетите при тях работници. Вроденият им скептицизъм и търсенето на теле под вола вероятно идва и от това, че лесно може с приятелски настроени лекари да се разболееш по време на черешова кампания примерно в Кюстендилско. Но изключенията не са правилото, а работодателите хич не си дават сметка в каква среда работят наетите, по колко часа на денонощието, с какво се хранят, почиват ли или не и т.н.
Бизнес проучване на БТПП показва, че 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. В същото време проучването сочи, че цели 68 на сто от служителите в различните сектори обичайно в летния сезон почиват само от 5 до 10 дни. Дали това е достатъчно, за да се разтовари човек след тежка работна година, няма и нужда да се спори. Но пък и при тези доходи работещите надали могат да си позволят повече отпуска. И се връщат като недоклани в службата. Явно усилията тук трябва да са двупосочни - работниците със своите законови права и работодателите със своята отговорност не само в гонене на печалбата - нещо, което често им изиграва лоша шега. Защото не проявяват истинска грижа на стопани на фирмите и тяхната дейност, която всъщност вършат хората в тях. За да няма напрежение и психическо, и физическо. Вече не е задължително шефовете на фирмите да правят планграфици за отпуските най-вече през лятото, но нищо не пречи за малко повече внимание към това кой кога ще почива, достатъчно ли е и как да се нагоди процесът на работа в компаниите. Въпрос на мениджмънт, както би казал добър специалист в "Труд и работна заплата" някога. Колкото до болничните, от бизнеса отново не пропускат да се ожалят колко много им тежи, че първите три дни са за сметка на работодателите... Дали тук не е заровено кучето?
Повечето от служителите в различните сектори на частния бизнес - 68%, обичайно взимат в летния сезон отпуск от 5 до 10 дни. Данните са от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). "От една страна, е достатъчно време за почивка, а от друга, и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това, от една страна, води до непълно възстановяване на служителите, а от друга, се накъсва работният процес", пишат от БТТП.
Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика, отчитат от БТПП. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Също предприятия, работещи на ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността за определен период. фирмите, които затварят за определен период, са по-скоро рядкост.
Половината от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, защото по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Резултатите от проучването показват, че половината от анкетираните изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари.
26% от ръководителите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати.
Други 25% от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44% от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като по-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни, 44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП.
Една втора от фирмите пропускат поръчки по време на летния сезон, тъй като пo-голяма част от служителите им са в отпуск и не могат да насмогнат на работата. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), направено за „Монитор". Допитването до бизнеса е на тема „отпуски и работен режим през летния период", като се оказва, че половината анкетирани изпитват трудности в месеците от юни и юли заради наплива от отпускари. 26 на сто от мениджърите се оплакват, че заради болнични и липса на кадри компаниите им пропускат да реализират по-добри резултати. Други 25 на сто от фирмите също отчитат, че почивките се отразяват не много добре на бизнеса им, но рядко са пропускали поръчки. Въпреки че графиците за отпуските вече не са задължителни
44 на сто от фирмите ги изготвят и планират отпуските спрямо поръчките.
Това означава, че фирмите имат добра вътрешна организация, но и натоварват останалата част от екипа, която замества. Графиците за отпуските очевидно играят важна роля в по-големи предприятия с повече персонал и по-големи обеми продукти или услуги, отчитат от БТПП. Близо 20 на сто от анкетираните работодатели пък са въвели ограничения в ползването на летните отпуски - примерно брой дни, до който може да е почивката.
Но колко време ни е необходимо, за да разтоварим след една тежка работна година? 30 дни без работа, без ранно ставане, без бързане към офиса и без нерви. На море, на планина, дори вкъщи, но далече от служебния телефон и лаптопа. Едва ли има нормален човек, който да не поиска това с две ръце. „Би било добре, но няма как да стане", категорични са например в строителния сектор. Там се почива основно зимата, но и тогава е само за няколко дни. Повече от 20 дни, взети наведнъж като летен отпуск, са рядкост за бизнеса - едва при 4% от анкетираните фирми има такава практика. Това основно са компании, ангажирани в сферата на образованието и някои производства. Това са основно предприятия, работещи ишлеме, като производство на текстил и облекло, производство на перилни препарати, електрически уреди, където обичайно цялата фирма излиза наведнъж в отпуск и се прекъсва дейността на определен период. Фирми, които затварят за определен период, по-скоро са рядкост. Но Димитрина Спасова от София споделя, че рядко може да планира дълга отпуска със семейството си. Тя работи като началник смяна от 10 години във фирма за пластмасови изделия. „Тази година даже ни помолиха да си вземем платена отпуска на два пъти, защото поръчките от чужбина секнаха", разказва столичанката.
Обичайно в летния сезон от 5 до 10 дни взимат преобладаващата част от заетите (при 68% от анкетираните работодатели) и това е напълно обяснимо. От една страна е достатъчно време за почивка, а от друга и период, в който липсата на човек от персонала няма да затрудни дейността на фирмата. Тези служители, които взимат до 5 дни отпуск, правят поне няколко пъти излизане в годишна почивка. Но това от една страна
води до непълно възстановяване на служителите, а от друга се накъсва работният процес.
Кратко, но не прекалено кратко. Почивка от 2-3 дни не е почивка, показват и проучванията.
Според синдикалисти, диетолози и изследователи, за да отпадне напрежение трябва поне една седмица човек да се отпусне, докато изчезне напрежението -' психическо и физическо. Та чак след това, в оставащото време, да започне да си почива и да трупа нови сили.
----
Искат по-голям контрол върху болничните
От бизнеса отчитат, че въпросът с контрола върху взетите болнични се нуждае от засилване и относно съмнения за взет болничен след отпуската като начин за удължаване на почивката. Масовият случай на издавани болнични листове е за три дни, обезщетението за които е за сметка на работодателя. Мярката беше приета преди години като временна мярка, но остана постоянна. Според председателя на БТПП Цветан Симеонов контролът за верността на болничните листове може да се осъществява само от квалифицирани медицински специалисти, с каквито работодателят по правило не разполага.
„Поради това следва да се отмени правилото, че обезщетението за първите три дни болнични е за сметка на работодателя. Ако това правило остане, следва да се нормира начин на контрол за верността на болничните листове от квалифицирани медицински специалисти с участието на работодателя", смятат от бизнес организацията.
----
Неплатеното отсъствие се ползва най-малко
Все повече училища избират техните ученици да носят униформа, което е допълнителен харч за родителите. „Монитор" се свърза с една от фирмите, която облича деца в цяла България, за да провери как вървят цените. Обикновената тениска е 10 лв., докато тази тип поло, в зависимост дали е дълга или къса, е между 18 и 20 лв. Ризките пък са около 20 лв. Над тях се облича суичър без или със ръкави, като цената варира между 23 и 28 лв., или пуловер без ръкав за 22 лв., а с дълъг ръкав излиза между 26 и 28 лв. Униформите за момиченцата са поли, които струват между 17 и 23 лв., а за момчетата са панталони за 28 - 36 лв. Тоалетът се допълва от вратовръзка за 10 -12 лв. или шалче за 10. Така ако училището, в което ще учи първолакът, е въвело унифюрми, за момиченце с пола, риза, пуловер и шал родителите трябва да дадат между 69 и 81 лв., а за момче с риза, панталон, пуловер и вратовръзка - между 80 и 96 лв. Ако вземат и тениска и суичър към тях, сумата нараства с още между 33 и 48 лв. Или общо за една униформа родителите трябва да броят по още 100 -150 лв.
http://www.mediamonitor.bg/images.php?src=L3N0b3JhZ2UvcGhvdG9zLzIwMTgwOTAzLzE4Ny8xLmpwZw==&data=YTo0OntpOjA7czoyOiI4NiI7aToxO3M6MzoiMjExIjtpOjI7czozOiIzODUiO2k6MztzOjM6IjI2NyI7fQ==
http://www.mediamonitor.bg/images.php?src=L3N0b3JhZ2UvcGhvdG9zLzIwMTgwOTAzLzE4Ny8yLmpwZw==&data=YTo0OntpOjA7czozOiIxNjMiO2k6MTtzOjI6IjQ3IjtpOjI7czozOiIzMjAiO2k6MztzOjM6IjYzNSI7fQ==
http://www.mediamonitor.bg/images.php?src=L3N0b3JhZ2UvcGhvdG9zLzIwMTgwOTAzLzE4Ny8zLmpwZw==&data=YTo0OntpOjA7czoxOiIzIjtpOjE7czoyOiI0NCI7aToyO3M6MzoiMTYxIjtpOjM7czozOiI2MzIiO30=