Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
От Българската търговско-промишлена палата (БТПП) подкрепят необходимостта от нов Закон за хората с увреждания, но предлагат пет свои идеи за законопроекта. Това става ясно от позиция на Палатата, публикувана на тяхната страница.
Предложенията на работодателската организация са следните:
Припомняме, въпросният чл. 41 задължава работодателите да назначават работници с увреждания по квотен принцип. Задължението за работодатели с 26 до 50 работници и служители - 1 лице с трайно увреждане. Във фирма с 51 до 99 служители - 2 души с трайни увреждания. За по-големите предприятия квотата е 2% от средносписъчния състав на компанията. Тези квоти са извън ангажиментите на работодателите по чл. 315 от Кодекса на труда да заделят за трудоустроени хора от 4 до 10 % от работните си места.
От БТПП са резервирани към следните текстове, описващи задълженията на работодателите да пригодят определените работни места за хората с увреждания. Едното предложение е да уведомят Агенцията по заетостта за определените от тях работни места, подходящи работни места за хора с трайни увреждания. Другото им задължение, към което изпитват резерви, е заплащане на ежемесечна компенсационна такса в размер на 30 % от минималната работна заплата за страната. Таксата започва да се начислява от четвъртия месец след уведомлението на Агенцията по заетостта за всяко незаето работно място за човек с трайно увреждане.
Според работодателите предложението в 41 чл. е непоследователно в сравнение с действащата нормативна уредба.
Според чл. 315 от Кодекса на труда задълженията на работодателите сега са по-леки. Те са предимно за по-големите предприятия и касае 4-10% от работните места за трудоустроени работници.
Сегашният законопроект предлага по-тежки задължения за бизнеса без да се съобразяват с икономическата дейност и броя на заетите места, репликират от БТПП и дават конкретни примери - противоречи на пазарните принципи задължението на заплащането на компенсационна такса след третия месец, в който няма назначен човек с увреждане.
Ако работодателят сам не е открил подходящи лица с трайни увреждания, или ако такива не са били насочени към него от Агенцията по заетостта, то местата в списъка за лица с трайни увреждания биха могли да са заети от здрави лица, а не да се държат незаети, аргументират се от Търговско-промишлената палата.
Според тях е предложена неефективна публична структура, включваща множество органи с някои дублиращи се функции, при което ефикасността неминуемо се понижава, а отговорността - се размива.
Въпреки обявените цели на промените на Закона да гарантира ефикасност, ефикасността се размива в частта относно очакваните разходи за създаваните нови органи и структури, предупреждават от БТПП.
БТПП подкрепя необходимостта от нов Закон за хората с увреждания, който да гарантира разностранен, ефективен и ефикасен - в сравнение с действащия закон – механизъм за подкрепа на хората с увреждания.
В Проекта на Закон за хората с увреждания от особено значение за работодателите са текстовете на чл. 41 и др. от законопроекта, които предвиждат:
Членовете на БТПП имат следните резерви към цитираните по-горе предложения:
а) Предложеното в чл. 41 от законопроекта решение е непоследователно в сравнение с действащата нормативна уредба:
Чл. 315 от Кодекса на труда визира по-леки задължения, тъй като те се отнасят само за по-големи предприятия относно работни места за трудоустроени работници/служители, в проценти от 4 до 10 – в зависимост от икономическата дейност. Чл. 41 от законопроекта предлага по-тежки задължения – за наемане на лица с трайно увреждане и ангажира с това задължение много на брой по-малки предприятия, като за предприятията с персонал над 26 работника/служителя квотата е близо 4% от щатния състав - независимо от икономическата дейност и независимо от броя на заетите места.
б) Неприемливо е и е в противоречи на пазарните принципи задължението на работодателите да заплащат определената компенсационна такса след третия месец от уведомлението на Агенцията по заетостта, ако след този срок не назначат определения брой лица с трайни увреждания.
Ако работодателят сам не е открил подходящи лица с трайни увреждания, или ако такива не са били насочени към него от Агенцията по заетостта, то местата в списъка за лица с трайни увреждания биха могли да са заети от здрави лица, а не да се държат незаети.
в) Предвид изложеното в предходните б.б. „а“ и „б“ БТПП предлага:
БТПП счита, че е предложена неефективна публична структура, включваща множество органи с някои дублиращи се функции, при което ефикасността неминуемо се понижава, а отговорността – се размива. БТПП има резерви относно:
Пълният текст на Становището на БТПП ТУК