Това заяви проф. Никола Дурчев по време на организирания от Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) и Клъстер Зелен транспортфорум "Цифровизация на железопътния транспорт в България".
"Ние сме единствената страна в Европа, в която няма смесени предприятия", каза още проф. Дурчев. По думите му в България производството в областта на високите технологии е слабо развито, защото страната ни няма стратегия в тази насока.
В дискусията участва и професор Тодор Размов, преподавател от ВТУ Т. Каблешков. Той подчерта, че за осъществяването на цифровизация на железопътния транспорт у нас трябва да се разработи Единна система за управление на железопътната мрежа (ЕСУЖМ). Обменът на информация ще бъде реализиран с телематични приложения. За изграждането на тези приложения са създадени и утвърдени Технически спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС) за товарни и пътнически превози. В настоящия момент обаче нивото на прилагане на ТСОС “Телематични приложения за превоз на товари” е ниско, твърди Размов. Няма информационни системи, които да покриват заложените в ТСОС изисквания за функционалност, обхватът е фрагментарен, не са разработени интерфейси с транс-европейската система. Като цяло нивото на оперативна съвместимост при цифровизацията на железопътния транспорт е ниско, посочи още преподавателят.
Във форума участие взеха още доц. Венцислав Трифонов от Технически университет - София, проф. Симеон Ананиев от ВТУ Т. Каблешков, Галина Василева, директор на дирекция Координация на програми и проекти в МТИТС и контролен орган по Механизма за свързване на Европа, както и Валери Димитров от C.R.E.A.M. Europe.
Подробности очаквайте в бр. 10 на списание Логистика.