Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Като амбициозен определи Бюджет 2019 икономическият анализатор от Българската търговско-промишлена палата Любомир Левичаров. От палатата не подкрепят увеличаването на максималния осигурителен доход, на минималната работна заплата, както и на максималните осигурителни прагове. Не на това мнение е икономистът и бивш финансов министър проф. Христина Вучева.
Според икономическия анализатор Любомир Левичаров в сегашния си вариант Бюджет 2019 утежнява бизнеса. Той посочи, че през първите 7 месеца на годината има спад с над 60 на сто на инвестициите спрямо 2017-та.
ЛЮБОМИР ЛЕВИЧАРОВ ИКОНОМИЧЕСКИ АНАЛИЗАТОР – БТПП
„Вдигането на максималния осигурителен доход до 3000 лева ще е една тежест за осигурените лица и то точно към най-квалифицираните, които генерират най-голяма част от БВП на страната.“
Икономистът и бивш министър на финансите проф. Христина Вучева смята за положително предвидени повече пари за заплати, пенсии и образование.
ПРОФ. ХРИСТИНА ВУЧЕВА ИКОНОМИСТ И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ /1994-1995 Г./
„Очакваме един защитен икономически растеж, защото няма откъде другаде да се получат пари, няма чуждестранни инвестиции, нашият бизнес също не инвестира кой знае колко – следователно остават разходите от бюджета като стимул за растежа.“
От БТПП одобряват повишаването на разходите в сферата на образованието, но не са съгласни да се увеличават възнагражденията на държавните служители и предлагат тяхното намаляване.
ЛЮБОМИР ЛЕВИЧАРОВ ИКОНОМИЧЕСКИ АНАЛИЗАТОР – БТПП
„Ние сме против това, защото е нужно първоначално една оптимизация, която може да подпомогне частния сектор и по този начин да се превъзмогне липсата на кадри в частния сектор.“
С близо половин милиард лева повече ще са парите за здраве през 2019 година. Според проф. Вучева въпросът е как ще бъдат изразходвани.
СИНХРОН: ПРОФ. ХРИСТИНА ВУЧЕВА ИКОНОМИСТ И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ /1994-1995 Г./
„Очевидно тази година – и 2019, и 2020 нищо няма да се промени, т.е. ще имаме отново изразходване на много пари без особен ефект в един от най-важните сектори за всички ни.“
За псоледнте 7 години разходите за болнични листове са се увеличили с 70%, Работодателите обаче не са съгласни първите 3 дни от болничния да се поема от тях.
ЛЮБОМИР ЛЕВИЧАРОВ ИКОНОМИЧЕСКИ АНАЛИЗАТОР – БТПП
„Смятаме, че болничните трябва да се поемат изцяло от НОИ, а не както е досега – първите 3 дни от работодателя."
ПРОФ. ХРИСТИНА ВУЧЕВА ИКОНОМИСТ И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ /1994-1995 Г./
„Това действително ги натоварва с разходи. След като имаме осигурителна система, тя трябва да се грижи за всички болнични.“
Въпреки че подкрепя искането на работодателите, проф. Вучева не очаква то да бъде удовлетворено.
репортер СИЛВИЯ ИЧЕВА оператор ЮРИ СИРИЙСКИ
Проектобюджетът за следващата година влиза на първо четене в Народното събрание.
"Той е един от най-амбициозните бюджети, които са правени от началото на прехода", каза премиерът Бойко Борисов. Според лидера на БСП Корнелия Ниновапредложеният от ГЕРБ бюджет е за оцеляване на правителството. От левицата обявиха, че няма да се регистрират в пленарната зала в началото на извънредното заседание за разглеждането на бюджетните закони.
Работодателски организации пък отчетоха, че в проектобюджета не присъстват така наложителните реформи, а заплатите се увеличават механично, което ще се отрази негативно на бизнеса и икономиката.
Параметрите в бюджета накратко са следните: 116 млрд. лв. брутен вътрешен продукт, заложени приходи от близо 44 милиарда лева, което е с около 5 милиарда лева повече от 2018 година, разходите нарастват от 38.6 млрд. лв. на 44.5 млрд. лв. Основните направления за допълнителните разходи са повишаването на пенсиите и на заплатите в образованието, на държавната администрация, бюджетния сектор и на системата за сигурност. Предвижда се увеличаване на минималната работна заплата от 510 лв. на 560 лв. от 1 януари.
"Най-сериозният недостатък е, че се предвиждат индикативно много допълнителни средства за здравеопазването, образованието. По-добрият начин е целеполагането и след като бъдат изпълнени тези цели, тогава да се увеличават заплати и то на онези, които са допринесли за това. Например в средното образование около 40% от завършващите са функционално неграмотни. Добре беше обещаното увеличение на заплатите с 20% да се даде тогава, когато се постигне 10 или 20% намаление на функционално неграмотните. Ако се наливат средства в една система, която не е реформирана, няма да бъдат решени проблемите, а ще създаде чувството, че всякак може да се получава увеличаване на заплатите- особено когато наближават избори", обясни председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов и добави, че увеличението на минималната работна заплата ще разшири сивия сектор в българската икономика.
Асоциацията на индустриалния капитал в България насочи вниманието към недостатъчния бюджет по Закона за насърчаване на инвестициите, който се предвижда да е само 9 млн. лв. и разкритикува увеличението на възнагражденията на полицаи и други служители в сектор "Сигурност" с общо 116 млн. лв.
"Увеличаването на възнагражденията без допълнителни реформи и без намерение за съкращаване на персонал е вредно за държавната администрация. Същото е положението и в сектор "Вътрешен ред и сигурност". Ако там се вложат повече средства за оборудване и техника, ще има по-голяма резултатност, отколкото да се увеличава числеността на персонала и над 95% от бюджета да е за трудови възнаграждения. Недофинансирани в Бюджет 2019 са секторите "Култура" и "Наука", както и мерките, предвидени в Закона за насърчаване на инвестициите при положение, че инвестициите в последните няколко години се сриват", каза Добрин Иванов, изпълнителен директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България.
Преди дни бившият финансов министър Симеон Дянков също коментира във Видин Бюджет 2019. Според него основното предизвикателство днес е как да бъдат обърнати негативните тенденции в Северна България и посочи, че сега е най-добрият момент да се предприемат стъпки в тази посока.
В същото време в проектобюджета е записано, че политиката на правителството е насочена към осигуряване на финансов ресурс и за реализацията на стратегически инфраструктурни проекти, но едва в пета подточка е уточнено, че през следващата година ще се изпълни само "Подготовка на шест участъка за изграждане на скоростен път "Видин - Ботевград".
Парламентът ще проведе извънредно пленарно заседание от 13.00 часа днес.
В дневния ред за първо гласуване влизат Законопроектите за бюджета на Националната здравноосигурителна каса и за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 г. Очаква се да започне и четенето на докладите за първо гласуване на Законопроекта за Държавния бюджет за следващата година, а работата по него ще продължи и утре.
Трите бюджета – на държавата, на Националната здравноосигурителна каса и Държавно обществено осигуряване бяха приети на първо четене на съвместно заседание на парламентарните ресорни комисии – по бюджет и финанси, по труда и социалната политика, както и здравната.
Според финансовия министър ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната. „С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 2019-2021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. – балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 година“, заяви Горанов.
Приоритетите на Бюджет 2019 са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите, отчете финансовият министър.
В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на: 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление с цел социална закрила; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лева.
Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП.
В политиката по доходите, освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличаване на размера на минималната работна заплата през следващите години (от 510 лв. на 560 лв. от 1 януари 2019 г., на 610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за увеличение с 10 % на средствата за заплати и осигурителни вноски в бюджетния сектор от 2019 г., с което ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.
Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. „Общите разходи за функция „Здравеопазване“ в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лева, което представлява 4,5% от Брутния вътрешен продукт. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева“, подчерта здравният министър.
По бюджета на НЗОК ръстът на разходите за следващата година възлиза на 490 млн. лева. „С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ – Агенцията за медицински надзор“, допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване.
По време на дебатите по Данък обществено осигуряване категорично против параметрите на бюджета се обявиха от ПГ на „БСП за България“. „Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО „стимулира миграционните процеси“ и от „отдалечава България от Европа“. В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат.
От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. „Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година“, смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта.
На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения.
Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово“, подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев.
Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение“.
Днес, от 13:00 часа, Народното събрание трябва да проведе извънредно заседание, на което да гледа на първо четене законопроектите за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 година. Трябва да започне и четенето на докладите за първо гласуване на законопроекта за държавния бюджет за следващата година, а работата по него ще продължи и утре, 7 ноември. Вчера, 5 ноември, от БСП изрично декларираха, че няма да влязат в пленарна зала.
Трите бюджета – на държавата, на Националната здравноосигурителна каса и Държавно обществено осигуряване, бяха приети на първо четене на съвместно заседание на парламентарните ресорни комисии - по бюджет и финанси, по труда и социалната политика, както и здравната. Според финансовия министър Владислав Горанов ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната. "С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 2019-2021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. - балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 година", заяви Горанов. Приоритетите на бюджет 2019, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите, отчете финансовият министър. В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление с цел социална закрила; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лева. Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП.
В политиката по доходите, освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличаване на размера на минималната работна заплата през следващите години (от 510 лв. на 560 лв. от 1 януари 2019 г., на 610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за увеличение с 10 % на средствата за заплати и осигурителни вноски в бюджетния сектор от 2019 г., с което ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти. Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. "Общите разходи за функция "Здравеопазване" в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лева, което представлява 4,5% от БВП. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева", подчерта здравният министър. По бюджета на НЗОК ръстът на разходите за следващата година възлиза на 490 млн. лева. "С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ – Агенцията за медицински надзор", допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване. По време на дебатите по данък обществено осигуряване категорично против параметрите на бюджета се обявиха от ПГ на „БСП за България“. „Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО „стимулира миграционните процеси“ и от „отдалечава България от Европа“. В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат. От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход - от 2600 лева на 3000 лева. "Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година", смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта.
На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ "Подкрепа" изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения. Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. "АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово", подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев. Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение“.
И трите бюджета - на държавата, на Националната здравноосигурителна каса и Държавно обществено осигуряване бяха приети на първо четене на съвместно заседание на парламентарните ресорни комисии - по бюджет и финанси, по труда и социалната политика, както и здравната. Участие в заседанието взе министърът на финансите Владислав Горанов, който преде тави средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година. Според Горанов ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната. ..С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 20192021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. - балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 г.", заяви Горанов. Приоритетите на Бюджет 2019, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са социалната политика, образованието, отбраната и доходите, отчете финансовият-министър. В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на: 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проектите на два закона - за хората с увреждания и за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без прано на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лв. Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП. В политиката по доходите, освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличаване на размера на минималната работна заплата през следващите години (от 510 лв. на 560 лв.от 1 януари 2019г..на610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за увеличение с 10 % на средствата за заплати и осигурителни вноски в бюджетния сектор от 2019 г., с което ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагозите средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти. Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. „Общите разходи за функция „Здравеопазване" в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лв., което представлява 4,5% от БВП. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева. По бюджета на НЗОК ръстът на разходите за следващата година възлиза на 490 млн. лева. ,.С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ - Агенцията за медицински надзор", допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване.
Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО ..стимулира миграционните процеси" и от „отдалечава България от Европа". БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО. в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат.
От КНСБ и КТ „Подкрепа" изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО. но изтъкнаха и някои свои възражения. Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово", подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев. Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата.което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение". БГНЕС
Бюджетът на НЗОК беше приет от депутатите на първо четене в комисия. Депутатът от БСП Георги Михайлов заяви, че не подкрепя бюджета на Касата, тъй като в проектозакона липсва прагматична и полезна здравна политика, а също така няма баланс между болничните средства и средствата за медикаменти. По думите му 1/3 от бюджета ще отиде за заплащания по трансфери.
"Създават се структури, които нямат никакъв реален и професионален смисъл", отчете Михайлов и добави, че липсват реални визия в бюджета на Касата.
Нигяр Джафер от ДПС обясни, че се предлагат множество решения в бюджета на Касата, които не са добри и не са добре обмислени. От ДПС смятат, че цялостната философия на проектозакона е сбъркана.
"Използва се късата писта, за да се избегне истинският дебат", смята Джафер и добави, че от ДПС ще настояват отпадане на текста за прелицензиране на евентуално създадената мегаагенция.
От ДПС ще настояват за отпадане на текстовете за лицензиране на нови болници.
По време на днешното обсъждане на проектобюджета на Националната здравноосигурителна каса за следващата година в Народното събрание от Българската търговско промишлена палата (БТПП) обявиха, че имат резерви и не го подкрепят, тъй като искат повече мерки в областта на електронното здравеопазване и премахване на злоупотребите със закупуването и използване на лекарствата.
Васил Велев от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) посочи, че не възразява срещу проектобюджета на Касата, защото той има воля за реформи, увеличаване на контрола и подобряване на качеството на здравеопазването.
Велев призова да се преразгледа решението новите медицински дейности да се въвеждат след решение на Министерски съвет (МС), защото не е в полза на хората.
Според БЛС трябва да се елиминира възможността, средствата, гласувани по отделните пера, да могат да бъдат прехвърляни помеждуси, защото това изкривяване бюджета няма реален договорен процес.
Представителите на директорите на четирите Национални центъра по трансфузионна хематология поискаха обаче структурата на центъра да се запази към Министерство на здравеопазването, а не да отидат към най-различни поделения.
От Националната организация на общопрактикуващите лекари са на мнение, че бюджетът на Касата няма да доведе до нищо хубаво.
Представителите от Българския зъболекарски съюз (БЗС) и от Български фармацевтичен съюз (БФС) заявиха задоволството си от увеличените средства.
От Българските пациентски организации заявиха, че бюджетът на Касата за следващата година би трябвало да бъде преходен предвид предстоящите реформи, които не са отразени в проектобюджета.
"Бюджетът не трябва да бъде приет в този си вид", счетоха пациентските организации.
По мнението им те не биха могли да имат доверие на добрата дума на бюджета, защото пациентите са споменати като "обекти на здравната система", които нямат достъп до здравното си досие.
Бизнесът вижда в бюджета на ДОО очакване за получаване нещо на готово. Това стана ясно от коментара на Васил Велев от АИКБ по временна дебатите на съвместно заседание на три парламентарни комисии. Бизнесът е против увеличаването на максималния осигурителен доход. Не станало ясно защо сега се прави това, нямало и дебат по темата.
Работодателите не са доволни, че първите три дни от болничните се плащат от работодателите. Два пъти обаче е скочило издаването на болнични, откакто е въведена тази мярка.
БТПП също е против бюджета на ДОО. Те са против увеличаването на минималната работна заплата.
Ваня Григорова от КТ "Подкрепа" подкрепи увеличаването на максималния осигурителен доход. Замразени са обаче минималните осигурителни доходи. Трябва да предприемем решителни стъпки срещу сивата икономика, настоя тя.
Пенсионерските организации не са доволни от бюджета на ДОО. Обедняването на трудовите пенсионери граничело с мизерия.
Според социалиста Георги Гьоков не се вижда решение на социалните проблеми в бюджета на ДОО. Левите не приемат, че обезщетението за отглеждане на дете през втората година на майчинството остава 380 лева. БСП ще предложат своя алтернатива и ще посочат между двете четения от къде ще дойдат парите.
Хасан Адемов от ДПС каза, че бюджетът на ДОО е сравнително приличен. С 650 милиона лева се увеличават на разходите.
След кратко и експресни изказвания бюджетът на ДОО мина на първо четене.
И трите бюджета – на държавата, на Националната здравноосигурителна каса и Държавно обществено осигуряване бяха приети на първо четене на съвместно заседание на парламентарните ресорни комисии - по бюджет и финанси, по труда и социалната политика, както и здравната, предаде репортер на БГНЕС.
Участие в заседанието взе министърът на финансите Владислав Горанов, който представи пред депутатите средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.
Според финансовия министър ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната. „С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 2019-2021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. - балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 година“, заяви Горанов.
Приоритетите на Бюджет 2019, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите, отчете финансовият министър.
В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на: 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление с цел социална закрила; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лева.
Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП.
В политиката по доходите, освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличаване на размера на минималната работна заплата през следващите години (от 510 лв. на 560 лв. от 1 януари 2019 г., на 610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за увеличение с 10 % на средствата за заплати и осигурителни вноски в бюджетния сектор от 2019 г., с което ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.
Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. „Общите разходи за функция „Здравеопазване“ в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лева, което представлява 4,5% от Брутния вътрешен продукт. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева“, подчерта здравният министър.
По бюджета на НЗОК ръстът на разходите за следващата година възлиза на 490 млн. лева. „С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ – Агенцията за медицински надзор“, допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване.
По време на дебатите по Данък обществено осигуряване категорично против параметрите на бюджета се обявиха от ПГ на „БСП за България“. „Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО „стимулира миграционните процеси“ и от „отдалечава България от Европа“. В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат.
От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. „Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година“, смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта.
На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения.
Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово“, подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев.
Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение“. /БГНЕС
Социалистите се обявиха против, защото проектобюджетът отдалечава България от останалите държави в ЕС, затвърждавайки най-ниските нива на бедност в Общността
Комисиите по бюджет и финанси и по труда и социалната политика приеха на първо четене проектобюджета за Държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2019 година, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
От социалната комисия 12 депутати гласуваха „за“, 8 бяха „против“. От бюджетната комисия 13 депутати бяха „за“, а 9 „против“.
От "БСП за България" са против предложените разчети. Няма да подкрепим проектобюджета за държавното обществено осигуряване за 2019 година, каза соцдепутатът Георги Гьоков по време на дебатите. „Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, категоричен е социалистът.
Според Георги Гьоков проектозаконът стимулира миграционните процеси и отдалечава България от Европа. „Ще предложим наш алтернативен бюджет на ДОО“, заяви депутатът от БСП. „Ще кажем откъде ще дойдат парите и къде трябва да отидат според нас“, каза още той.
Категорично сме против увеличаването на максималния осигурителен доход, каза по време на дебатите депутатът от ДПС и председател на социална комисия Хасан Адемов. „Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година“, отбеляза той. Хасан Адемов обаче обърна внимание, че търсенето на справедливост в проектобюджета минава през грубо нарушаване на споразумения.
„Ще предложим максималният размер на пенсията да се определя като минималния размер за стаж и възраст. Всяка година с бюджета на ДОО“, каза още той.
От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО. Против параметрите на бюджета са Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, в него има грешни политики, които насърчават това да се чака от държавата наготово“, обяви председателят на УС на организацията Васил Велев. Против проектобюджета са от Организацията на пенсионерите, както и от Българската търговско-промишлена палата.
В проектобюджета на държавното обществено осигуряване от 1 юли догодина пенсиите ще се увеличат с 5.7%. Минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст ще се повиши на 219,43 лева. От същата дата максималният размер на получаваните една или повече пенсии се увеличава от 910 на 1200 лева. Мярката се прилага за всички пенсии, без оглед на момента на отпускането им. През 2019 година за изплащане на пенсии са предвидени 9,9 млрд. лева или с над 533 млн. лева в повече в сравнение с настоящата година. Процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула ще се увеличи от 1,169 на 1,2.
Максималният осигурителен доход ще се повиши от 2600 на 3000 лева. Повишение има и при минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица - от 510 на 560 лева. Най-значително е увеличението за земеделските стопани и тютюнопроизводители от 350 на 560 лева. Размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ ще се запази. При изчисляването на индивидуалния коефициент за пенсиониране ще се взема осигурителният доход за времето от 2000 година.
Участие в заседанието взе министърът на финансите Владислав Горанов, който представи пред депутатите средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.
Според финансовия министър ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната.
„С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 2019-2021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. – балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 година“, заяви Горанов.
Приоритетите на Бюджет 2019, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите, отчете финансовият министър.
В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на: 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление с цел социална закрила; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лева.
Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП.
С това ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.
Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. „Общите разходи за функция „Здравеопазване“ в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лева, което представлява 4,5% от Брутния вътрешен продукт. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева“, подчерта здравният министър.
„С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ – Агенцията за медицински надзор“, допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване.
„Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО „стимулира миграционните процеси“ и от „отдалечава България от Европа“. В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат.
От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. „Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година“, смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта.
На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения.
„АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово“, подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев.
Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение“.
И трите бюджета – на държавата, на Националната здравноосигурителна каса и Държавно обществено осигуряване бяха приети на първо четене на съвместно заседание на парламентарните ресорни комисии - по бюджет и финанси, по труда и социалната политика, както и здравната, предаде репортер на БГНЕС.
Участие в заседанието взе министърът на финансите Владислав Горанов, който представи пред депутатите средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.
Според финансовия министър ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика. Тя трябва да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар в страната. „С нея се цели още постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС. В настоящата прогноза се запазват целите за бюджетното салдо, заложени в СБП за периода 2019-2021 г., съответно за 2019 г. дефицит от 0,5 % от БВП, а за 2020 г. - балансирана бюджетна позиция, която се запазва и през 2021 година“, заяви Горанов.
Приоритетите на Бюджет 2019, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите, отчете финансовият министър.
В сферата на социалната политика са предвидени средства в размер на: 40,4 млн. лв. допълнително целеви помощи за отопление с цел социална закрила; 150 млн. лв. допълнително за всяка година от прогнозния период за гарантиране на финансовата рамка на проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ при тяхното приемане; 7 млн. лв. във връзка с въвеждането на нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител, съгласно промените в Закона за семейни помощи за деца, като размерът на помощта за 2019 г. е 115 лева.
Политиката в областта на отбраната предвижда да бъде спазено изискването за достигане на разходите за отбрана до определения процент от БВП, в съответствие с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г., като в бюджетната рамка за 2019 г. общо разходите за отбрана възлизат на 1 839,3 млн. лв., което представлява 1,58 % от БВП.
В политиката по доходите, освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличаване на размера на минималната работна заплата през следващите години (от 510 лв. на 560 лв. от 1 януари 2019 г., на 610 лв. от 1 януари 2020 г. и на 650 лв. от 1 януари 2021 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за увеличение с 10 % на средствата за заплати и осигурителни вноски в бюджетния сектор от 2019 г., с което ще се осигури възможност за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За 2019 г. увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал средно е с 20 % с цел достигане през 2021 г. на удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.
Параметрите на бюджета на НЗОК за следващата година представи здравният министър Кирил Ананиев. „Общите разходи за функция „Здравеопазване“ в консолидираната фискална програма за 2019 година достига 5 257 200 000 лева, което представлява 4,5% от Брутния вътрешен продукт. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лева“, подчерта здравният министър.
По бюджета на НЗОК ръстът на разходите за следващата година възлиза на 490 млн. лева. „С този ръст на разходите ще имаме устойчивост и стабилност в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване и за осигуряване на качество на лечението и достъпа до медицинска помощ, включително и чрез създаването на нов интегриран орган към МЗ – Агенцията за медицински надзор“, допълни още министър Ананиев. Според него с бюджета на НЗОК се гарантира пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване.
По време на дебатите по Данък обществено осигуряване категорично против параметрите на бюджета се обявиха от ПГ на „БСП за България“. „Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС“, заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО „стимулира миграционните процеси“ и от „отдалечава България от Европа“. В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат.
От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. „Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година“, смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта.
На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения.
Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово“, подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев.
Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е „изцяло политическо решение“.
Бюджетната, здравната и социалната комисии в парламента одобриха на първо четене законопроекта за бюджета на държавата за 2019 г., бюджета на Здравната каса и на ДОО.
Депутатите дискутираха трите законопроекта в рамките на около 4 часа.
Обсъждането за бюджета на НЗОК, в рамките на който са включени и промените за здравната реформа, премина без задълбочени дискусии, въпреки че въвеждането на промените през законопроекта за бюджета получи много критики от съсловните и пациентските организации.
По-остро беше обсъдена темата за закриването на Фонда за лечение на деца и прехвърлянето му към Здравната каса. Депутатите попитаха дали бюджетът ще е достатъчен за покриването на лечението в чужбина и кой ще заплаща съпътстващите разходи - за настаняване, придружители и др.
Здравният министър Кирил Ананиев обаче се изненада от липсата на подкрепа за тази стъпка, като посочи, че по този начин лечението в чужбина ще става по-бързо, при по-ясни правила и няма да засегне пациентите.
Ананиев получи и въпроси за вливането на агенцията по трансплантации в новата мегаагенция за контрол в здравния сектор. Министърът отговори без конкретика, като обясни, че трансплантациите са част от останалата медицинска дейност и затова е разумно цялата медицинска дейност да е на едно място.
Относно критиките за прокарването на ключови промени през преходните и заключителните разпоредби на законопроекта за бюджета Ананиев заяви, че те целят подготовка на системата за новия здравноосигурителен модел от началото на 2020 година.
БСП и ДПС отправиха критики както към бюджета на НЗОК, така и към бюджета за ДОО. От левицата обявиха, че няма да го подкрепят втория в пленарна зала, защото затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС, стимулира миграционните процеси и отдалечава България от Европа. От ДПС заявиха, че са категорично против увеличаването на максималния осигурителен доход.Депутатите от ГЕРБ запазиха мълчание в рамките на дискусията и не коментираха дали ще предложат промени между първото и второто четене.
От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО. Против проектобюджета са от Организацията на пенсионерите, както и от Българската търговско-промишлена палата.
Законопроектите за бюджета на НЗОК и на ДОО ще се гледат от парламента на извънредно заседание на 6 ноември. Законопроектът за бюджета на държавата ще се гласува на първо четене на 7 ноември.
На съвместно заседание комисиите по бюджет и финанси, здравеопазване и труда и социалната политика приеха на първо четене проектобюджетите за следващата година. Депутатите разгледаха проектозаконите за държавния бюджет, за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на НЗОК. Проектобюджетите на ДОО и на Касата ще се гласуват на извънредно заседание на 6 ноември. Законопроектът за държавния бюджет ще се гласува на 7 ноември. Двете пленарни заседания ще бъдат изцяло за бюджетите за 2019 година. На 8 ноември депутатите ще продължат с гласуване на промени в други закони. Министър Владислав Горанов заяви, че с проектобюджета за 2019 година управляващите изпълняват ангажиментите си за фискална стабилност. Не променят параметрично данъчната система, дават възможност за устойчиво развитие на икономиката и не увеличават дела на намеса на държавата в нея. „Проектобюджетът за 2019 година изпълнява предназначението си и гарантира изпълнението на основните приоритети на държавата“, обяви финансовият министър. Приоритетите на Бюджет 2019 са социалната политика, образованието, отбраната и политиката по доходите. В бюджета за следващата година е заложен дефицит от 0.5% от БВП. Очаква се приходите в бюджета да бъдат 43, 8 млрд. лева, а през 2021 година да достигнат 47,5 млрд. лева. Ставките на корпоративните данъци и тези на данъците върху доходите на физическите лица ще се запазят. Разходите през 2019 г. ще бъдат 44,4 млрд. лева, а през 2021 година се очаква да достигнат до 47, 5 млрд. лева. Предвидени са 40,4 млн. лева за помощи за отопление, с 50% повече в сравнение с 2018 година. 150 млн. лева ще се отпуснат за хората с увреждания, а 7 млн. лева за децата сираци без право на наследствена пенсия. През следващата година разходите за отбрана ще достигнат 1,8 млрд. лева, което е 1,58% от БВП на страната. Средствата ще се разпределят по проектите за модернизация на ВВС, Сухопътни войски и ВМС. Минималната работна заплата ще се увеличи от 510 на 560 лева. С 10% повече са парите за заплати и осигурителни вноски на държавните служители. С 20% по-високи ще бъдат заплатите на учителите, а тези на непедагогическия персонал с 10%. Увеличение ще има и при средствата, отпускани за хранене на учениците от първи до четвърти клас. С над половин милиард лева повече средства ще има и за общините. През 2019 година се очаква държавният дълг да намалее от 22,2 на 20 млрд. лева. Така България ще бъде с третия най-нисък дълг в ЕС. Консолидираният дълг на сектор „Държавно управление“ ще бъде в диапазона 24,3-23,5 млрд. лева. Здравният министър Кирил Ананиев обяви, че през 2019 година се очаква да има достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ, както и ефективно функциониране на системата на задължително здравно осигуряване. Той обясни, че с проектобюджета на НЗОК се правят промени, които да създадат възможност от 1 януари 2020 година в сила да влезе новият здравноосигурителен модел. Според ДПС управляващите използват „късата писта“ за проектобюджета на НЗОК, за да избегнат истинския дебат. Те се обявиха против множеството законови изменения през Преходните и заключителни разпоредби. Левицата няма да подкрепи проектобюджета в зала с мотив, че в него липсва прагматична здравна политика. Опозицията обърна внимание, че медицината не трябва да се превръща в икономически показатели и параметри. От Асоциацията на индустриалния капитал посочиха, че съзират в законопроекта воля за реформи, увеличаване на контрола и подобряване на качеството на здравеопазването. От Лекарския съюз изразиха принципна удовлетвореност от повишението на средствата в сектора. Българският зъболекарски съюз приветства увеличението на средствата за НЗОК за 2019 година. От Българския фармацевтичен съюз определиха проектобюджета като балансиран и изразиха подкрепата си за приемането му. От Националната пациентска организация са против проектобюджета. За първи път през следващата година бюджетът за здравеопазване ще надхвърли 5 млрд. лева. Средствата за здравеопазване в бюджета ще бъдат 5,2 млрд. лева или 4,5% от БВП. Увеличението спрямо 2018 година е 547 млн. лева. Предвидени са близо 4,3 млрд. лева приходи и трансфери в бюджета на НЗОК за догодина, от които 2,8 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 1,4 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване. Общо текущите разходи са в размер на 4,2 млрд. лв., което представлява увеличение с 476,9 млн. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г. Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 4,1 млрд. лв., което представлява увеличение с 454 млн. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г. 2,5 млрд. лева ще отпусне държавата за медицински дейности (за първична извънболнична медицинска помощ - 225 млн. лева; за специализирана извънболнична медицинска помощ - 250 млн. лева; за медико-диагностична дейност - 90 млн. лева; за болнична медицинска помощ - 2 млрд. лева). 167 млн. лева са предвидени за дентални дейности, а 1,2 млрд. лева за лекарства и медицински изделия. 160,4 млн. лева ще се дадат за здравноосигурителни плащания за медицинска помощ. Предвидено е всеки месец Министерството на здравеопазването да отпуска на НЗОК 43 млн. лева за разходи. През 2019 година здравната осигурителна вноска от 8% ще се запази. БСП и ДПС разкритикуваха и бюджета за ДОО. От левицата обявиха, че няма да го подкрепят в пленарна зала, защото затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС, стимулира миграционните процеси и отдалечава България от Европа. От БСП ще предложат алтернативен бюджет. От ДПС заявиха, че са категорично против увеличаването на максималния осигурителен доход. От КНСБ и КТ „Подкрепа“ изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО. Против параметрите в проектозакона са Асоциацията на индустриалния капитал в България. „АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, в него има грешни политики, които насърчават това да се чака от държавата на готово“, обяви председателят на УС Васил Велев. Против проектобюджета са от Организацията на пенсионерите, както и от Българската търговско-промишлена палата. В проектобюджета на държавното обществено осигуряване от 1 юли догодина пенсиите ще се увеличат с 5.7%. Минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст ще се повиши на 219,43 лева. От същата дата максималният размер на получаваните една или повече пенсии се увеличава от 910 на 1200 лева. Мярката се прилага за всички пенсии, без оглед на момента на отпускането им. През 2019 година за изплащане на пенсии са предвидени 9,9 млрд. лева или с над 533 млн. лева в повече в сравнение с настоящата година. Процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула ще се увеличи от 1,169 на 1,2. Максималният осигурителен доход ще се повиши от 2600 на 3000 лева. Повишение има и при минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица- от 510 на 560 лева. Най- значително е увеличението за земеделските стопани и тютюнопроизводители от 350 на 560 лева. Размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ ще се запази. При изчисляването на индивидуалния коефициент за пенсиониране ще се взема осигурителният доход за времето от 2000 година.
Проектът за бюджет 2019-а мина без каквито и да било "щети" през парламентарната комисия по бюджет и финанси на 1 ноември.
Следващата година ще е поредната, в която правителството планира да увеличи рекордно разходите си - с над 5.8 млрд. лв., в сравнение с очакваната сума за тази година. Една пета от парите ще отидат за обявеното вече увеличение с 10% на средствата за заплати в бюджетната сфера и на учителските възнаграждения. Повече има и за образование, за здраве и за социални политики.
Така през 2019 г. държавата планира да събере почти 43.9 млрд. лв., или близо 38% от БВП, и да преразпредели малко повече от тази сума - 44.5 млрд. лв. (38.2% от БВП). Затова и бюджет 2019, подобно на предишните няколко години, се планира на дефицит - от 600 млн. лв., или 0.5% от БВП, въпреки че се очаква ръст на икономиката от 3.7%, а последните три години завършват с излишъци. За сметка на това държавата няма да излиза на международните дългови пазари, а прогнозите са до 2021 г. държавният дълг да се свие до 17.7% от БВП, което е 23.5 млрд. лева.
Основният критик на основния финансов закон на държавата - червеният депутат проф. Румен Гечев, отново скочи трупешката на сметките за догодина. Според него това е "бюджет на безмоторното летене".
Той изрази категорично несъгласие с мнението на финансовия министър Владислав Горанов, че е направил "Бюджет в името на реалността" и с мнението на синдикатите, че това е най-добрият бюджет през последните години. Според Гечев бюджетът не се ангажира с българските инвестиции, нито пък с привличане на такива от чужбина. Бюджет 2019 бил копипейст на тазгодишния, с леко завишени разходи поради по-големия БВП. Според Гечев липсата на ясна цел и на стимулиране на развитието ще ни остави завинаги на дъното в Европа. При растеж от 3.7% ние ще изостанем значително от Румъния, която е заложила 5.5% ръст за догодина. Проектобюджетът ни не предвиждал нищо за развитие на публично-частното партньорство, докато в Румъния 15% от разходите щели да отидат за това. В северната ни съседка за първото полугодие на тази година постъпили 2.5 млрд. евро инвестиции, което било 30%, а у нас за същото време е регистриран рекорден спад на вложенията от 70% процента. "Чуждестранните инвеститори пишат слаб (2) на България“, каза Гечев.
Той разкритикува и свиването на държавния дълг до 17% от БВП, както и заложения дефицит за догодина от 0.5 процента. Румънците въобще не се престаравали като нас и държали бюджетния дефицит малко под разрешения от Брюксел - от 3%, а отпускали дълга до много по-високи нива като дял от брутния продукт.
БСП няма да подкрепи бюджета за догодина, заяви на свой ред депутатът от БСП Крум Зарков.
"В него липсват реформи, дават се пари "на калпак" и се наливат пари в продънени каци. Бюджетът в този вид има само една цел и тя е да купи политическо време за управляващото мнозинство", посочи той.
Народният представител от ГЕРБ Димитър Бойчев коментира, че бюджетът на държавата е балансиран, защото трябва да се харчи това, което се събира, а не повече. "Това, което виждаме като залегнали параметри за Бюджет 2019 е много амбициозен бюджет, който е стъпил на по-голямата събираемост в сравнение с бюджета за 2018 г., който има 3.7% залегнал ръст на икономиката и съответно 0.5% дефицит", акцентира Бойчев.
По думите му проектът за 2019 г. е рекорден и има заложени много политики. "Наистина се надявам това, което виждам като разпределение по политики и министерства, да роди един много голям брутен вътрешен продукт за следващите години", каза още Бойчев. Народният представител от ГЕРБ коментира и икономиката на България, като каза, че тя има реален ръст, но има още какво да се желае от чуждестранните инвестиции.
Той каза, че за това ще помогне административна реформа и намаляване на бюрокрацията, но по думите му това не е лек процес, защото той предполага промяна в изключително много закони.
"Мисля, че през 2019 г. точно този процес по отпадането на административната тежест ще е още един фактор, който ще докара чуждестранни инвестиции", подчерта още Бойчев.
Очаква се следващия вторник депутатите да заседават извънредно заради бюджета.
Комисията по бюджет и финанси и Комисията по труда и социалната политика приеха при съвместно гласуване на първо четене бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2018 г. По време на дебатите категорично против параметрите на този бюджет се обявиха хората от ПГ на "БСП за България". "Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС", заяви народният представител Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО "стимулира миграционните процеси" и от "отдалечава България от Европа". В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат. От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. "Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година", смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта. На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ "Подкрепа" изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения. Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. "АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово", подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев. Бюджетът беше разкритикуван и от пенсионерската организация, откъдето определиха предвиденото от 1 юли 2019 г. увеличението на пенсиите с 5.7% като "козметична промяна". Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е "изцяло политическо решение".
Проектът за бюджет 2019-а мина без каквито и да било "щети" през парламентарната комисия по бюджет и финанси на 1 ноември.
Следващата година ще е поредната, в която правителството планира да увеличи рекордно разходите си - с над 5.8 млрд. лв., в сравнение с очакваната сума за тази година. Една пета от парите ще отидат за обявеното вече увеличение с 10% на средствата за заплати в бюджетната сфера и на учителските възнаграждения. Повече има и за образование, за здраве и за социални политики.
Така през 2019 г. държавата планира да събере почти 43.9 млрд. лв., или близо 38% от БВП, и да преразпредели малко повече от тази сума - 44.5 млрд. лв. (38.2% от БВП). Затова и бюджет 2019, подобно на предишните няколко години, се планира на дефицит - от 600 млн. лв., или 0.5% от БВП, въпреки че се очаква ръст на икономиката от 3.7%, а последните три години завършват с излишъци. За сметка на това държавата няма да излиза на международните дългови пазари, а прогнозите са до 2021 г. държавният дълг да се свие до 17.7% от БВП, което е 23.5 млрд. лева.
Основният критик на основния финансов закон на държавата - червеният депутат проф. Румен Гечев, отново скочи трупешката на сметките за догодина. Според него това е "бюджет на безмоторното летене".
Той изрази категорично несъгласие с мнението на финансовия министър Владислав Горанов, че е направил "Бюджет в името на реалността" и с мнението на синдикатите, че това е най-добрият бюджет през последните години. Според Гечев бюджетът не се ангажира с българските инвестиции, нито пък с привличане на такива от чужбина. Бюджет 2019 бил копипейст на тазгодишния, с леко завишени разходи поради по-големия БВП. Според Гечев липсата на ясна цел и на стимулиране на развитието ще ни остави завинаги на дъното в Европа. При растеж от 3.7% ние ще изостанем значително от Румъния, която е заложила 5.5% ръст за догодина. Проектобюджетът ни не предвиждал нищо за развитие на публично-частното партньорство, докато в Румъния 15% от разходите щели да отидат за това. В северната ни съседка за първото полугодие на тази година постъпили 2.5 млрд. евро инвестиции, което било 30%, а у нас за същото време е регистриран рекорден спад на вложенията от 70% процента. "Чуждестранните инвеститори пишат слаб (2) на България", каза Гечев.
Той разкритикува и свиването на държавния дълг до 17% от БВП, както и заложения дефицит за догодина от 0.5 процента. Румънците въобще не се престаравали като нас и държали бюджетния дефицит малко под разрешения от Брюксел - от 3%, а отпускали дълга до много по-високи нива като дял от брутния продукт.
БСП няма да подкрепи бюджета за догодина, заяви на свой ред депутатът от БСП Крум Зарков.
"В него липсват реформи, дават се пари "на калпак" и се наливат пари в продънени каци. Бюджетът в този вид има само една цел и тя е да купи политическо време за управляващото мнозинство", посочи той.
Народният представител от ГЕРБ Димитър Бойчев коментира, че бюджетът на държавата е балансиран, защото трябва да се харчи това, което се събира, а не повече. 'Това, което виждаме като залегнали параметри за Бюджет 2019 е много амбициозен бюджет, който е стъпил на по-голямата събираемост в сравнение с бюджета за 2018 г., който има 3.7% залегнал ръст на икономиката и съответно 0.5% дефицит", акцентира Бойчев. По думите му проектът за 2019 г. е рекорден и има заложени много политики. "Наистина се надявам това, което виждам като разпределение по политики и министерства, да роди един много голям брутен вътрешен продукт за следващите години", каза още Бойчев. Народният представител от ГЕРБ коментира и икономиката на България, като каза, че тя има реален ръст, но има още какво да се желае от чуждестранните инвестиции.
Той каза, че за това ще помогне административна реформа и намаляване на бюрокрацията, но по думите му това не е лек процес, защото той предполага промяна в изключително много закони.
"Мисля, че през 2019 г. точно този процес по отпадането на административната тежест ще е още един фактор, който ще докара чуждестранни инвестиции", подчерта още Бойчев.
Очаква се следващия вторник депутатите да заседават извънредно заради бюджета.
Комисията по бюджет и финанси и Комисията по труда и социалната политика приеха при съвместно гласуване на първо четене бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2018 г. По време на дебатите категорично против параметрите на този бюджет се обявиха хората от ПГ на "БСП за Бъл] гария". "Проектобюджетът затвърждава най-ниските нива на бедност в ЕС", заяви народният представител
Георги Гьоков. Според опозицията проектозаконът за бюджета на ДОО "стимулира миграционните процеси" и от "отдалечава България от Европа". В изказването си Гьоков още веднъж припомни, че БСП предлага свой алтернативен бюджет на ДОО, в който ще изрази становище за това откъде трябва да дойдат повече пари, както и накъде да се пренасочат. От ДПС пък се обявиха против увеличаването на максималния осигурителен доход. "Похвално е това, което се прилага по отношение на приходите в проектобюджета за 2019 година", смята депутатът от партията и председател на социалната комисия д-р Хасан Адемов. Той подчерта, че от групата ми също ще правят свои предложения между двете четения на законопроекта. На дискусията присъстваха и някои неправителствени организации. От КНСБ и КТ "Подкрепа" изразиха принципна подкрепа за бюджета на ДОО, но изтъкнаха и някои свои възражения. Против параметрите на бюджета се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България. "АИКБ не подкрепя бюджета на ДОО, защото в него има грешни политики, които насърчават да се чака от държавата наготово", подчерта председателят на УС на организацията Васил Велев. Бюджетът беше разкритикуван и от пенсионерската организация, откъдето определиха предвиденото от 1 юли 2019 г. увеличението на пенсиите с 5.7% като "козметична промяна". Несъгласие с бюджета на ДОО за следващата година изразиха и от Българската търговско-промишлена палата, което бе свързано с увеличаването на максималния осигурителен доход и на минималната работна заплата, което според тях е "изцяло политическо решение".
Чавдар Цолов