Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Само 10.4% от чужденците, които са дошли в България през юли, са пътували дотук със служебна цел, разбираме от данните, представени от Националния статистически институт (НСИ). Това означава 73 382 човека. Мерките в отделите страни срещу разпространението на коронавируса явно са оказали своето влияние.
А данните от НСИ показват, че има и седем европейски страни - Дания, Ирландия, Кипър, Малта, Португалия, Словения и Швеция, от които не е дошъл нито един човек, за да прави бизнес у нас. Вярно е, че те не са сред най-големите ни търговски партньори , но все пак не е добър знак.
Най-много посещения сред страните от тази група е имало от Швеция и Дания - съответно по 2679 и 2542 туристи.
От 26 август
Швеция
е оттеглила препоръката към своите граждани да не пътуват, освен по неотложни причини, до Нидерландия, България и Румъния, съобщава Ройтерс.
През последните години стокообменът между България и Швеция леко расте, но едва през 2016, 2017, 2018 и 2019-а успяхме да постигнем положително търговско салдо в търговията с тази скандинавска страна.
През първите пет месеца на тази година има спад и при износа и във вноса от Швеция, но въпреки това търговското салдо е положително за нашата страна. Стокообменът е бил за 359.8 млн. евро.
Шведските инвестиции у нас не са големи като стойност, но тук присъстват някои от най-големите им компании. Не може да не спонеме SKF JCS - за производство на лагери, Swedish Match - за производство на кибрит (със завод в Костенец), шведско-швейцарската ABB - за електротехника. Тук е и IKEA - световноизвестната шведска марка за мебели и домашно обзавеждане, както и Hennes & Mauritz AB (H&M) - веригата за търговия с дрехи (втората по обем на продажбите модна групировка в света след испанската Inditex).
Извънредният и пълномощен посланик на Кралство Швеция за България Луиз Бергхолм приключва мандата си в нашата страна. Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата й връчи почетна диплома. Той припомни редица успешни съвместни събития, инициативи и срещи, сред които представяне на проучване за възможностите и предизвикателствата пред бизнеса в България, извършено от Business Sweden в сътрудничество с Посолството на Швеция през 2017 и 2018 година.
Създаването на Шведско-българската търговска камара също бе подпомогнато от посланик Бергхолм в рамките на нейния мандат. Съгласно информацията от Търговския регистър на БТПП в страната работят активно 22 компании с шведско участие, както и 37 търговски представителства на шведски фирми.
От днес българските граждани, пристигащи в
Дания,
няма да бъдат подлагани на 14-дневна карантина. Министерството на външните работи на страната е обновило цветовия индекс за пътуване от и до България от „оранжев“ на „жълт“ след преоценка на ситуацията с Covid-19 в чужбина.
Безспорно бизнесът и туризмът ще имат полза от тази мярка.
През последните години търговията между България и Дания се активизира без да достига някакви главоломни висини. Български фирми са изнесли през първите пет месеца стоки за 138.7 млн. евро за Дания, което е спад от 9.5 процента. Вносът обаче расте с 2.7% и е на стойност 120.8 млн. евро. Стокообменът е бил за 259.5 млн. евро, а търговското салдо е положително за България.
Около 70 датски компании са основали дъщерни фирми в България. От тях около десетина са производители, докато останалите са търговски представителства или консултантски и инженерингови фирми.
Инвестициите от Дания не са големи, но можем да се похвалим, че тук е компанията „Карлсберг брюърис“, която произвежда бира в българските си дружества „Пиринско пиво“ и „Шуменско пиво“.
Не можем да пропуснем датската верига за мебели Jysk, която вложи през 2019-а пари в изграждането на нов логистичен център близо до София - в индустриалния парк в Божурище, и в откриването на нови магазини. Инвестицията е на стойност 108 млн. евро.
Общо 705 600 чужденци са посетили България,
през юли тази година, показват числата от НСИ. А те сочат още, че с 66.1% по-малко са били гостите в сравнение с юли 2019-а. Срив е регистриран при пътуванията по всички наблюдавани цели: „почивка и екскурзия“ - с 85.6%, „служебна“ - със 54.6%, и „други“ (вкл. гостувания и транзитни преминавания) - с 39.1 процента.