А. Карастоянов: Европа е разединена спрямо Катар, за да бъде спасена от газа му
А. Карастоянов: Европа е разединена спрямо Катар, за да бъде спасена от газа му
Катар практически отказа да участва с доставки на втечнен природен газ (LNG) към Европа в настоящата геополитическа криза. Договорите на страната са дългосрочни, предварително подписани, а и даже да може да се намери свободно количество в момента, има съмнения до каква степен терминалите в Европа могат да го поемат. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "В развитие отношенията на близкоизточната държава с европейските партньори Аспарух Карастоянов, председател на Българо-катарски бизнес съвет при БТПП, бивше търговско аташе в Близкия изток.
Той посочи, че Катар има амбиции да бъде сериозен играч на пазара на LNG и може да бъде стабилен стратегически партньор в Близкия Изток и доставчик на газ за Европа в дългосрочен вариант.
Според Карастоянов Катар е домакин на голяма военна база на САЩ, защитава принципите на демокрацията и развитието на международната търговия, а и се превръща в основен транспортен хъб в региона.
"Европа от една страна казва, че трябва да развива отношения в този район, но всяка една страна-член на ЕС, която има търговски съветници там, е изключително егоистична и дърпа черджето към себе си... Големите страни максимално ви избутват от възможни сделки, вместо да има коопериране и единна политика. Ако ЕС има единна търговска политика – дали към Катар или други страни от Персийския залив – ще имаме много по-голям резултат", смята Карастоянов.
Той е на мнение, че Европа трябва да бъде категорична в поведението си към Катар в подкрепа за цялостния процес за демократизиране на страната.
"След като САЩ много внимателно оцениха Катар като един от най-сериозните партньори, Европа не трябва да неглижира този факт, а да докаже, че има място в този район на света", съветва председателят на Българо-катарски бизнес съвет.
Карастоянов обясни, че Катар беше основен износител на LNG в последните години, но предстои сериозно навлизане на САЩ и Австралия, както и "Газпром", но той реално е много назад с изграждането на терминали.
"За да можеш да осъществиш сериозна намеса на пазара трябва да имаш и свои съдове, и свои терминали", каза Карастоянов и допълни, че Катар в момента е поръчал десет нови LNG танкера.
Как ще се отразят политическите сблъсъци около кризата в Украйна на бъдещето на тръбопровода "Северен поток 2"? Разчита ли дългосрочно на новия тръбопровод "Газпром", има ли и какви са плановете за завой към китайския пазар? Ще се възползват ли от икономическите сътресения нови играчи на газовия пазар, особено износители на LNG като САЩ и Австралия?