БТПП е против промяна в ЗОП – драстично се стеснява приложното поле на „инженеринга“
Българската търговско-промишлена палата (БТПП) е против едно от предложенията за промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Според организацията с него се стеснява приложното поле на „инженеринга“ като способ за изпълнение на строителство.
В свое становище по Законопроекта за допълнение на Закона за обществените поръчки, предложен от Ивайло Мирчев („Демократична България – Обединение“) и група народни представители, от Палатата посочват, че разбират мотивите на вносителите, че трябва да бъдат създадени гаранции, които да не допускат порочни практики при изразходването на публични средства, каквито е възможно да възникнат при възлагане на обществени поръчки, свързани едновременно с „инженеринг“ и строителство. Споделят и мотива за разширяване на кръга на публикуваната обществена информация за заявки за рамкови споразумения и вътрешен конкурентен подбор.
Ограничаване на конкуренцията
Въпреки това законопроектът предвижда драстично стесняване приложното поле на обществените поръчки, възлагащи проектиране и строителство в единна процедура (инженеринг), което не може да бъде прието като оправдание за ограничаване на конкуренцията при един публичен подбор на изпълнител, посочва в становището си БТПП. Вместо това трябва да се прилагат качествени и количествени критерии за подбор, които са пропорционални на характеристиките на съответната категория процедура, смятат от Палатата.
„Изводите на вносителите на законопроекта не са придружени с писмени доказателства или статистика“
В мотивите към проектозакона е посочено, че изпълнението на строежи чрез инженеринг е винаги обвързано със строителните фирми, което води до корупционни практики, занижаване качеството на изпълнение и несъразмерно повишаване на цените. Според БТПП тези изводи не са придружени с писмени доказателства или статистика. Съответно не може да се обоснове предложеното със законопроекта крайно решение за ограничаване на изпълнителите по ЗОП.
В становището си БТПП посочва също, че авторският надзор, дори и да се приеме, че е действително „формален“ (за което отново липсва статистическа информация), винаги може да бъде компенсиран от строителния надзор, чиято основна функция е именно тази. Освен това няма пречки и авторският надзор да бъде направен ефективен. Това може да стане като се направи разделяне на поръчката и се заложи завишен контрол още в изискванията на поръчката, смятат от БТПП.
Според БТПП приемането на част от предложените изменения няма да помогне за борбата с корупционните схеми.
Предложенията могат да породят редица затруднения при провеждане на процедурите по ЗОП, защото ще се създадат условия и предпоставки за чувствително забавяне във времето на възлагането. А съответно – и в изпълнението на дадена поръчка, смятат от Палатата. От там допълват, че ако поръчката е финансирана от съответна оперативна програма по линия на ЕС, подобно забавяне е в състояние да предреши усвояването на незначителна или дори никаква част от предвидените европейски средства.
Това изтъкват още от БТПП и допълват, че изпълнението на строежите от първа и втора категория ще бъде още по-затруднено във времевия интервал на поръчката от заложените в законопроекта разпоредби. Друг потенциален практически проблем може да се окаже наличието на грешки или неточности в проектното задание.
БТПП предлага да има законодателно засилване на контрола върху изработката на проектните предложения на възложителите и върху изпълнението на самата поръчка.
Трябва да бъде завършена и системата за цялостното електронизиране на обществените поръчки. Допълнително трябва да се направи разширяване на регистъра на обществените поръчки с данни за изпълнението, неизпълнението или неточното изпълнение на обществените поръчки. Включително и на ангажиментите в гаранционните срокове, както и на дължимата и реализирана отговорност за неизпълнение или неточно изпълнение, в това число и отговорността на длъжностните лица. Необходимо е още да бъде законово регламентирано задължителното включване в комисиите по оценка на възложителите на представители на браншовите организации от съответната икономическа дейност. Така ще се повиши прозрачността и на гражданския мониторинг в процедурата по оценка и възлагане.