Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Показателите в статистиката показват тенденция за отрицателно търговско салдо по отношение на стокообмена между България и Китай. Страната ни продължава да изнася по-малко стоки към азиатската държава. Структурата на българският износ е свързана с различни видове суровини като медни руди, сплави и остатъчни продукти от преработка на растителни масла. Обемът на износа към Китай варира около 800 млн. щатски долара на годишна база. Вносът се равнява на над 3 млрд. долара като за първото тримесечие на 2023 г. стокообменът между България и Китай е около 1 млрд. долара. Това коментира Васил Тодоров, гл. секретар на Българска търговска-промишлена палата, в предаването „В развитие“ с водещ Веселина Спасова.
Китайска компания проучва възможността да направи инвестиция в България. Компанията е специализирана в производство на епоксидни смоли, които се използват в различни продукти в областта на електрониката. Тя има интерес да стъпи на българският пазар като изгради завод и е фокусирана върху научно-изследователската и развойната дейност.
„Интересът от китайски компании е голям, но ако трябва да сравним интереса отпреди пандемията, все още страната ни има да наваксва. Статистиката показва, че до 2019 година почти всеки месец, страната е била домакин на голяма бизнес делегация от различни области на Китай. „
Това което е представено в програмата на компанията е желание за среща в град Кюстендил – като това е само една от опциите за развитие на завод.
„Освен добрата инфраструктура от голямо значение е и възможността на компанията да набере и персонал.“
Китайските инвеститори се съобразяват с инвестиционния климат и възможностите, които съответния пазар може да предостави. Много от инвеститорите имат определен интерес в България още преди да я посетят - малко са посещенията у нас, които са с цел за първоначални проучвания.
Интересите на китайските компании са различни – в хранително-вкусовият сектор, в производството на автомобилни части. Голям приоритет има търговията с вино и секторът на козметиката. В IT сектора няма ограничение в обемите, което в повечето случаи се оказва голяма спънка в инвестицията.
“Много често двете страни могат да се срещнат на ниво качество, но не и на ниво количество", обясни Тодоров.
Статистиката на Българската търговска-промишлена палата за броя на туристите показва, че в България са пристигнали над 30 000 граждани на Китай. Българите, които са посетили Китай са над 6 хил. души. След 2019 година статистиката е с по-слаби показатели заради строгите мерки за борба с Covid.
Целият разговор можете да видите във видеото.