Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Цветан Симеонов, председател на УС на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), взе участие в форум на тема „Пакт за почтеност при обществените поръчки: нов подход за превенция на корупцията в България“, организиран от Асоциация „Прозрачност без граници”
Сред нещата от особена важност за бизнеса в бъдещите промени в Закона за обществените поръчки е компютъризирането на информация за поръчките. Все по-често ще чувате, че БТПП иска ясни и точни критерий за класиранията по обществените поръчки. Критериите да бъдат ясно посочени и не комисии, а компютърна програма да класира кандидатите. Така фактите ще подлежат и на обществен контрол.
Спомена се, че комисиите са некомпетентни, според БТПП най-лесният начин за преодоляване на този проблем е включването на представители на съответния бранш в тях. Необходимо е да има представители на браншовите организации, категорично заяви Цветан Симеонов. Нямаме нищо против международните представители на неправителствени организации, каквато е Transparency International. Браншовите организации са организации на изпълнителите, но са същевременно и съюз от конкуренти, където е малко по-трудно отколкото в държавните организации да се крият нещата от общественото мнение. С оглед на прозрачността бихме желали видим публикувани данни например на начислените неустойки на изпълнителите.
Освен бяла книга на добрите фирми да се създаде и „черен” списък на кандидати, които са представяли документи с невярно съдържание. Такъв списък ще полезен, защото става дума за харчене на обществени пари. След като не можем да се справим с критериите и показателите ще е по-хубаво да бъдат изключени като показател за обща оценка, като например срока за плащане, с който систематично се нарушават правилата. Точно по този показател, с вътрешна информация се научава кога ще бъде осигурено финансирането. Палатата винаги е настоявала да има ясни срокове за плащане и тези срокове да бъдат прозрачни за всички. По другите показатели нека се състезават фирмите или ако в критериите за класиране участва показателят срок на плащане, да има задължително финансово обезпечение.
Друг проблем е когато има възлагане на една цяла поръчка, а картината при периодичните доставки става тотално различна. Например билетът за Корея на един министър на труда излиза на данъкоплатеца за 17 хил. евро, при условие, че може да се пътува и за 700 евро до там. И това беше цена на фирма, която е спечелила обществената поръчка заради много ниски цени.
Ние от БТПП често напомняме, че има много по-лесни начини за проверка, както ние го правим – стандартът ISO 9000. Това винаги означава поне три оферти, ако успоредно с печеленото на поръчката се прави проверка на офертите и се проверяват цените.
Сред необходимите за бизнеса облекчения ще спомена и продължаващите да се изискват заверени документи за доказване на факти, които поначало се съхраняват в държавните агенции. Затова трябва да се запише ясно и точно, бизнесът само да декларира въпросния факт, пък администрацията да си проверява. Така ще получим и намаляване на таксите за обработка на документите.
Разглеждам днешната среща като част от усилията на всички за подобряване на тази сфера, каза Цветан Симеонов. Ще имате пълната подкрепа на БТПП в осъществяване на такива положителни стъпки. Участващите страни сами да си предвиждат санкции за неизпълнението, което придава малко по-сериозен смисъл на цялото усилие. Ако контролните органи си бяха на мястото бизнесът нямаше да търси други форми на контрол. За разкриването на търговската тайна по процедурите на обществените поръчки, БТПП ще продължава да повтаря, че когато се харчат обществени средства, информацията по сделките не бива да бъде закрита за обществена проверка, а търговската тайна да си остане за частните поръчки.