Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
Проект
Работна група
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. | (1) | Този закон урежда дейността на браншовите организации. |
(2) | Браншовите организации се учредяват, регистрират, управляват, преобразуват и прекратяват по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, доколкото в този закон не е предвидено друго. | |
Чл. 2. | Браншовата организация е сдружение на юридически и физически лица, извършващи стопанска или друга дейност в даден бранш за защита на общите им интереси. | |
Чл. З. | (1) | Браншовата организация извършва своята дейност при спазване на закона въз основа на своя устав и в изпълнение на решенията на органите на управление |
(2) | Браншовата организация определя свободно средствата за постигане на своите цели. | |
Чл. 4. | (1) | Членове на браншова организация могат да бъдат стопански субекти, осъществяващи дейност в една или няколко позиции по Националната класификация на икономическите дейности, утвърдена по реда на Закона за статистиката. В браншовата организация могат да членуват и лица, които не упражняват стопанска дейност, но могат да съдействат за постигане на целите й и за изпълнение на нейните задачи. |
(2) | В браншовите организации не могат да членуват политически партии и движения и религиозни организации. | |
(3) | Браншовата организация не може да се намесва в дейността на своите членове и не може да нарушава тяхната самостоятелност. | |
Чл. 5. | (1) | Наименованието на браншовата организация трябва да съдържа ясно означение, че представлява обединение на членове на браншов принцип, както и да не въвежда в заблуждение и да не накърнява добрите нрави. |
(2) | Наименованието на браншовата организация се изписва на български език и може да бъде допълнително изписано на чужд език. |
Глава втора
ДЕЙНОСТ
Чл. 6. | (1) |
Браншовите организации осъществяват дейността си, като:
|
(2) | Браншовите организации могат да организират и провеждат професионално обучение, квалификация и преквалификация и да издават документи за професионална правоспособност съобразно действащите нормативни актове. | |
(З) | Браншовите организации могат да издават удостоверения, които служат на стопанските отношения, съгласно нормативно уредени процедури и доколкото не са възложени на други органи. | |
(4) | Браншовите организации самостоятелно или обединени с други неправителствени организации могат да водят регистри на своите членове, в които се вписват и обстоятелства за тяхната правоспособност. | |
(5) | Браншовите организации изготвят и поддържат поименни списъци на експерти със специални познания в различните области, в услуга на своите членове, на държавни и общински органи и на възложителите по Закона за обществените поръчки. | |
(6) | Със закон или с друг нормативен акт при съгласие на браншовите организации могат да им бъдат възлагани други функции, присъщи на държавната администрация в т.ч. издаване на лицензии. | |
Чл. 7. | В случаите, когато в бранша има повече от една браншова организация за представителна се приема тази, която докаже (вкл. и чрез публично поддържан регистър) пред съответните органи и организации, в т.ч. национално представителни сдружения на работодателите и пред другите браншови сдружения най-голям брой членове и териториални структури. | |
Чл. 8. | (1) | Браншовата организация може да извършва допълнителна стопанска дейност, свързана с основната дейност, за която е регистрирана, като използва прихода за постигане на определените в устава й цели. |
(2) | Предметът на стопанската дейност се определя в устава на браншовата организация. | |
Чл. 9. | (1) | Държавата може да насърчава и подпомага браншовите организации чрез финансови и икономически облекчения, както и финансирания при условия и по ред, определени в съответните специални закони. |
(2) | С решение на Министерския съвет на браншовите организации могат да се предоставят за ползване недвижими имоти - държавна собственост за осъществяване на тяхната дейност. |
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§1. | По смисъла на този закон "бранш" е стопанска дейност по една или няколко позиции на националната класификация на икономическите дейности, утвърдена по реда на Закона за статистиката, която се упражнява от неограничен кръг лица и се характеризира с трайни специфики, основани на нейния предмет, методи, място и традиции при осъществяването, чрез които тази дейност може да бъде отличена от всяка друга дейност. |
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§2. | Заварените към датата на влизане в сила на този закон браншови организации привеждат своите устави към изискванията на този закон в едногодишен срок от влизането му в сила. |
§3. |
В Закона за администрацията (обн., ДВ, бр.. 130 от 1998 г.;
Реш. No. 2/1999 г. на Конституционния съд, ДВ бр.. 8 от 1999 г.; доп., ДВ бр.. 67 от 1999 г.; изм., ДВ бр.. 64 и 81 от 2000 г.) се правят следните допълнения:
|
§4. | Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет. |
Проект
19 03 2002
МОТИВИ
към Законопроекта за браншовите организации
Предлаганият проект на Закон за браншовите организации има за цел да уреди и да защити съсловни интереси на фирмите работещи в даден бранш. В този смисъл той следва принципите на вече приетия Закон за юридическите лица с нестопанска цел, който съдържа общата уредба относно учредяването, регистрацията, устройството, дейността и прекратяването на организациите с нестопанска цел, която като цяло се предвижда да се отнася и за браншовите организации. Същевременно в проекта са отразени специфичния характер на дейността на браншовите организации и тяхната роля за развитието на българската икономика. В подкрепа на гореизложеното могат да бъдат посочени редица съображения.
Първо, Бизнесът в даден бранш все повече осъзнава, че се нуждае от подкрепата на представителните организации на работодателите и съответното на браншовите организации в своя конструктивен диалог с държавната администрация и парламента. Предложеният проектозакон изразява разбирането, че има форми и механизми за това сътрудничество. С намаляването на лицензионните и разрешителните режими се създават условия за превръщане на някои от тях в регистрационни и дори възлагането им на браншови организации. От една страна, това е европейска практика, а от друга се постига намаляване на ангажиментите на администрацията и възможностите за корупция и поемане на отговорност от самите представители на бизнеса в съответния бранш. Възможност за използване на потенциала, съсредоточен в браншовите организации се съдържа и в ангажираността им при разработване на стандарти и технически изисквания към продуктите и услугите в съответната област.
Второ, коректният бизнес се сблъсква с нелоялната конкуренция на "сивата" икономика и търси средства за защита чрез механизмите и възможностите за саморегулация на пазара чрез новата роля на браншовите сдружения чрез създаването на правила за пазарно поведение, изолиране на "сивата" икономика и предприемане на съвместни действия за нейното ограничаване и неутрализиране.
Трето, присъединяването на България към Европейския съюз изисква активното участие на българския бизнес в отрасловите комитети на европейско равнище. Регламентирането на статута и дейността на браншовите организации ще им позволи да се включат в работата на съответните европейски формирования и да защитават своите и националните интереси. С тяхна помощ ще се установят качествени, санитарно-хигиенни и екологични изисквания към продуктите и услугите, което ще доведе до повишаване на конкурентноспособността им на външните пазари.
Проектозаконът възлага важни функции на браншовите сдружения във връзка с издаването на лицензии, удостоверителни документи, професионалното обучение, квалификация и преквалификация на работещите в бранша, установяване на здравословни и безопасни условия на труд и на съвременни индустриални отношения.
С оглед изложеното може да се изрази убеждение, че приемането на Закон за браншовите организации ще запълни една празнина в нормативната уредба относно дейността и функциите на тези сдружения и ще утвърди техния статут като представители на бизнеса.